noranettan
Husmoderrosen växer allmänt här i Bergslagen vid torpgrunder. Det är oftast den kulturväxt som dröjer sig kvar längst när naturen tar tillbaka odlad mark. Lars-Åke Gustavsson säger att den är väldigt lik Double Blush och svår att skilja från den. Den skjuter oerhört rikt med rotskott och om man vill ha den här vackra rosen i sin trädgård så bör man nog b.egränsa möjligheterna för den att sprida sig med något rotstopp. Jag har sett den i bestånd på ~30-35 m². Blomman är ganska liten ~3-5 cm och både knoppen och den nyutsprungna rosen ser ut som tårtderkorationer. Den är rikblommande och doftar ljuvligt gott.

Anette
Kajsa
Väldigt söt är hon, synd att den sprider sig så men för den riktigt stora naturtomten gör det inget.
svennis
Anette! Jag fick ju ris av dig på Husmoderrosen.
Denna bild är på den plantan, tror jag.
Känner du igen den. confused.gif

Husmoder.jpg
??

noranettan
Nej den känner jag inte igen Svennis. Däremot har jag på ett rotskott från Husmodern fått en sport som jag försöker få rot på. Den blomman är enkel och vit, men ser inte ut som din ändå. Blomman är bara ~2 cm och jättesöt.
svennis
Det får jag undersöka. Nu har jag flyttat den men vart.
Har fått en Husmoderros av Raskarum.
Ska bli spännande att se hur den blir. rolleyes.gif
Jag tycker det är roligt med en och annan sport.
mamamaggan
Vad bra att jag såg denna tråd! Jag vill ha en Husmoderros som ska få växa vilt på naturdelen av vår sommarstugetomt. Verkar vara perfekt för det. Får väl försöka hålla nere den till 5-10 kvm .

Hur hög blir den?
noranettan
Vad jag känner till så finns det olika kloner av den här rosen. En del blir bara ~0,5 meter medan den jag har blir ~1,5 m. Så det beror nog på var du fått din ros från. Jag har också fått mig berättat att den finns på en plats som välklippt häck. Den hålls drygt meterhög, är tätt klippt och vacker format och i blomningen ser det på håll ut som den hade fått ett lager med rosa marsipan. Jag har i flera år försökt komma iväg för att se den, men har ännu inte fått till det.
Mia, zon 3
CITAT (noranettan @ 15-01-2008, 11:06) *
Husmoderrosen växer allmänt här i Bergslagen vid torpgrunder. Det är oftast den kulturväxt som dröjer sig kvar längst när naturen tar tillbaka odlad mark. Lars-Åke Gustavsson säger att den är väldigt lik Double Blush och svår att skilja från den. Den skjuter oerhört rikt med rotskott och om man vill ha den här vackra rosen i sin trädgård så bör man nog b.egränsa möjligheterna för den att sprida sig med något rotstopp. Jag har sett den i bestånd på ~30-35 m².

Här omkring mina trakter är det (vad jag vet) Blush Damask som är den vanligaste torprosen. Beteendet i de fallen är ju väldigt likt, inte svårt att förstå varför de klarar sig så bra med den förmågan att sätta rotskott... En ödetomt som jag besöker ibland har ett buskage på kanske 20 m².
Mitt ex. kommer inte därifrån, utan har följt sambons släkt i mins 5 generationer, från Kalmartrakten. Så här har jag placerat den för att hantera livsglädjen - kan vara en idé även fr Husmodern?....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon