Hannifer
Jag har funderat på om det skulle gå att ha en kruka med björnbär på min ganska lilla balkong i zon 2... rolleyes.gif

I så fall, finns det någon sort som vore lämpligare än andra för krukodling (inte så omfångsrik, motståndskraftig mot sjukdomar etc.)?

Jag antar att man i så fall får använda någon typ av spaljé? Andra odlingsråd?
KURT
Det fungerar säkert, men man bör använda så stor kruka (box) man kan få tag i . Både för att rötterna skall få plats och för att det skapar jämnare klimat så att den klarar övervintringen bättre. Sedan behövs ganska bra med vägg utrymme för spaljering.

Sjukdomar är sällan något problem, du bör välja sort efter smak. Korsningar med hallon (tayberry) och med hallon + blåhallon? (Boysenberry) ger större skörd, men "annorlunda" smak.
Blomstersmurfen
Med stooor odlingslåda går det säkert alldeles utmärkt.

Jag skulle välja en Thornless evergreen, som i zon två med skyddat läge av någon vägg/plank är grön och fin hela året. Den smakar kanske lite mindre än andra sorter, men det tycker jag vägs upp av skönhetsvärdet. Jag har den och både familj och grannar äter gärna av björnbären (det vi hinner äta upp). Taggar har den inga alls, men avkomman av nedfallna björnbär får nästan alla taggar.
Hannifer
Tack för råden, hörrni! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon