Full version: snigelmördare
eneskar
Hej!
Någon skrev att grodor åt snigelägg o småsniglar. Kan någon annan bekräfta att detta är riktigt?
Om så är fallet ska jag verkligen se till att fler grodor trivs hos mig, så jag får fler snigelmördare till mina mördarsniglar.
Åsa, mälardalen zon 2
Grodor och paddor är riktiga nyttodjur de äter gärna sniglar. Även igelkottar älskar att äta sniglar fast hos mig verkar igelkottarna föredra vinbergssnäckor de knastrar ju så härligt när man tuggar i dem.
Cilla
Grodorna äter både sniglar och deras ägg, i stora mängder. Har läst det i en grodbok och har sett det i naturen. Här finns en bra bok om grodor http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/fa...odor-paddor.htm

Dock räcker det inte att man har mördarsniglar i trädgården för att grodor ska kunna leva där. De måste ha vatten också - hyfsat fritt från gifter. Dessutom är grodorna fridlysta i Sverige så att flytta en groda långväga är ingen god idé. Det gäller att bygga miljöer så att de frivilligt flyttar dit. Bort med gator och bilar, dräneringssystem, schaktade tomter, konstgödsel och gifter alltså...

Grodmiljö - här kläcks äggen och simmar ynglen på ön jag bor på.

Så här ser det ut på de grusade stigarna på våren.
Berith
Härliga kärleksfulla paddor!:wub: Jag vill så gärna ha paddor i trädgården men har 'bara' grodor...
Virgo
hej,

Om du vill ha "snigelmördare" till dina mördarsniglar, så är det myskand du behöver. Varken grodor, paddor, igelkottar,ormar eller ödlar klarar av dessa odjur.

Se oxå tidigare inlägg i förra forumet om myskänder och mördarsniglar.

Däremot så äter ovannämnda djur med förtjusning vanliga sniglar och snäckor.
ulfven
I det förra forumet fick jag hjälp av en expert på änder/ankor att försöka avliva myten om myskankornas förträfflighet när det gäller "mördarsniglar"! Bluffen som gäller myskankornas effektivitet mot dessa sniglarna spreds inledningsvis av en tämligen oseriös uppfödare vilket olika fjäderfä-föreningar uttryckligen beklagar. Om ni letar i det gamla forumet så finner ni korrekta citat och hänvisningar till de som kan ge mer råd i frågan!

Mvh/Ulfven
yla
CITAT (eneskar @ 23-11-2002, 21:31)
Hej!
Någon skrev att grodor åt snigelägg o småsniglar. Kan någon annan bekräfta att detta är riktigt?
Om så är fallet ska jag verkligen se till att fler grodor trivs hos mig, så jag får fler snigelmördare till mina mördarsniglar.

vattenblänk där grodorna trivs bilderna fotade idag den övre är min gamla vattensäng o på vår o sommar är det fullt av blommor runt den
på kvällarna sitter det små grodor i o kväker så sött
man måste alltid akta var man sätter fötterna eftersom dom är överallt speciellt som vi nu har grävt en jättestor damm för att samla vatten i eftersom vi inte har vatten el eller andra nymodigheter på torpet
den nyare dammen ska väl bli vacker den också bara den får lite mer växtlighet runt sej
lycka till med att göra så grodorna trivs
men visst ser det för tråkigt ut nu på hösten o sen när våren kommer så blir allt så vackert igen wub.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Alla groddjur är som sagt fridlysta, men fridlysningens syfte är att dessa djur på sikt skall överleva. Om man flyttar grodor för att dom skall finnas på fler ställen är det säkert ingen som bryr sig om detta, snarare tvärtom.

Observara att det oftast är omöjligt att flytta vuxna djur. Dessa vill nämligen återvända till födelsedammen vid parningen och då kan det bli problem. Däremot går det bra att flytta ägg och larver.

Sen klarar grodor mer föroreningar än man tror även om det givetvis finns en gräns. Vad dom är känsliga för är däremot syrebrist i lekvattnen. Det är därför försurningen slår så hårt. Inte direkt men vitmossan som då ökar stjäl en hel del syre från vattnet så äggen dör. (Källa: Torkel Hagström, GNM)
Virgo
halloj,

Jo jag minns detta inlägg och här kommer det i repris för de som inte hittar det.

CITAT
"För ett par år sedan spreds ryktet om myskankornas aptit på mördarsniglar. Det var en i högsta grad oseriös man som gjorde detta för att försöka slå mynt av sin ankhållning. SLK tar helt avstånd från detta, trots att han gjorde det i vårt namn. Vi är en ideell förening som inte kan förhindra enskilda personer att lösa medlemskap. Allt nog: Alla ankor (tex vanliga ankor typ blå anka och myskankor äter SMÅ sniglar, gärna vinbergssnäckor som de först biter sönder snäckan på). Håller man ankor en längre tid i sin trädgård så decimeras definitivt snigelbeståndet, men några glupska slukare av stora "otäcka" skogs- eller mördarsniglar är de av naturen INTE!

Med vänliga snigelhälsningar

Ronny Olsson, ordf. Svenska Lanthönsklubben"

Det konstiga i sammanhanget är ju att en som håller på med lanthöns påstår att myskänder inte äter mördarsniglar och man på många andra ställen hittar den informationen att just myskänder äter dessa odjur.

Jag har inte hittat nån annanstans att det var just en person som spred detta rykte.

Nu har jag inte sett med egna ögon att myskänder käkar mördarsniglar.
Jag har ännu inte sett en levande mördarsnigel, men ser jag en, så kommer jag att ta vara på den och bege mig til ett ställe där det finns myskänder och då ska jag även filma måltiden.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 26-11-2002, 18:59)
Alla groddjur är som sagt fridlysta, men fridlysningens syfte är att dessa djur på sikt skall överleva. Om man flyttar grodor för att dom skall finnas på fler ställen är det säkert ingen som bryr sig om detta, snarare tvärtom.

Observara att det oftast är omöjligt att flytta vuxna djur. Dessa vill nämligen återvända till födelsedammen vid parningen och då kan det bli problem. Däremot går det bra att flytta ägg och larver.

Sen klarar grodor mer föroreningar än man tror även om det givetvis finns en gräns. Vad dom är känsliga för är däremot syrebrist i lekvattnen. Det är därför försurningen slår så hårt. Inte direkt men vitmossan som då ökar stjäl en hel del syre från vattnet så äggen dör. (Källa: Torkel Hagström, GNM)

Grodorna behöver vatten på våren vid fortplantningen men är inte så beroende av det under sommaren. Men de behöver också någonstans att övervintra. Stenrösen i söderläge är uppskattade, man brukar ju se många överkörda grodor på våren när de skall förflytta sig från övervintringsplatsen till vattnet.
Anna (hon med Gandalf)
Hejsan
I somras blev jag med mördarsniglar. jag har sett hur de närmat sig utmed ett dike. Så om någon har vägen förbi Borgeby i Skåne med en myskanka till våren när sniglarna vaknat igen så stanna till får vi se vad den äter. rolleyes.gif
Jag har en fin käpp för kvällspromenader nu. En vanlig lätt promenadkäpp där sambon skårade upp spetsen och limmade fast ett rakblad. Lätt att bära och mycket effektivt. På dagtid skyddas rakbladet av - ja vad heter de - plastkanter man kan köpa till planscher wink.gif.
Jag har problem med jättebjörnlokor också, men jag har sett att efter var gång de fått sig en omgång med trimmern kastar sig sniglarna fram och kalasar på de saftrinnande stumparna. Jag hoppas givetvis att dessa på något sätt ska ta kål på varandra tongue.gif .
Anna
Ina
Jag har haft både Myskänder och Svensk Blå Anka. Båda sorterna äter både sniglar och annat. Myskänderna var i mitt tycke lite "tuffare" än Blåankorna och hade en något mer uttalad preferens för sniglar. Om man vände på en planka som blivit liggande någonstans kom Myskisarna farande som raketer för då visste de att det gick att komma åt sniglar. Blåankorna lärde sig aldrig detta. Om det berodde på att de var dummare eller att de inte gillade sniglar lika mycket vet jag inte.

Dock tror jag att man om det handlar om en rejäl invasion av mördarsnigel gör klokare i att plocka manuellt och avliva på lämpligt sätt, för ankor/änder är fruktansvärda trädgårdsmarodörer. De trampar ner, rycker upp, skiter massor och ställer till det i största allmänhet. Ett inhägnat område där ankorna vistas mycket blir snabbt försett med "stampat bajsgolv" som man kan transportera till kompost eller land.

Har man massor med sniglar skulle det behövas många ankor/änder och då blir det mycket vandalisering. Så det blir lite grand som att välja mellan pest och kolera - en anknertrampad trädgård eller en snigeluppäten dito.

Jag vet inget om den man som Ronny Olsson pratar om trots att jag är medlem i SLK, men håller helt med honom om att ankor/änder äter sniglar men att de tyvärr inte är den perfekta lösningen på ett mördarsnigelproblem då de helst väljer mindre exemplar som mat. Alltså även mördarsniglar, fast inte de riktigt stora monstren.
ulfven
Om ni för stunden bortser från min personliga okunskap när det gäller änder/ankor så framstår det, genom olika källor, som tämligen uppenbart att dessa fjäderfän gärna äter mindre sniglar dvs under odjurens uppväxtfas men att de inte är lösningen för att utrota bestånd som redan fått fotfäste.

Dock har man, bortsett från pest/kolera resonemanget i föregående inlägg, givetvis en god chans att hålla efter nyproduktion av sniglar även om man uppenbarligen får svårt att skydda sig mot alla "invandrare" som lär dyka upp från omgivningen.

Mvh/Ulfven
Helen i Skåne
Jadu Virgo, du är hjärtligt välkommen till mig och min trädgård i sommar! Vi kan ta en snigelrunda och om du gillar dem kan du få några med dig hem, jag har så att det räcker... laugh.gif
Virgo
Hej,

Tack för inbjudan. Men jag vill inte ha några sniglar, varjefall inte mördarsniglar.

Som jag tidigare skrivit har jag ännu ej sett en livslevande mördarsnigel hos mig och är glad så länge jag slipper dom.

Faktiskt så tycker jag synd om er som har dessa kryp.
Bettson
Tack Ina för ditt kunniga inlägg. Jag oroas över dessa talrika råd angående myskanka som snigeldödare. Vill man inte ha sniglar i sin trädgård borde det bero på att man inte vill ha växterna förstörda. I så fall skall man inte ha ankor. De är ena riktiga växtmarodörer, och stampade bajsgolv känner jag personligen väl till. Tro nu för all del inte att jag ogillar ankor. Jag gillar inte mördarsniglar heller för den delen. Men, likaväl som man är mån om sina växter så borde man vara mån om djur också. ÄVen de djur man inte tycker om.
Sniglar har rätt till en snabb död.
Myskankor har rätt till ett bra omhändertagande.
Jag oroar mig över att vi skall få samma problem med sommarankor som det finns problem med sommarkatter. Folk skaffar sig djur och när det inte går som man har tänkt sig så lämnar man dem vind för våg. Inbillar sig att de klarar sig på egen hand i naturen när de blivit serverade mat hela sommaren. Alla ni som läser detta, snälla ni hjälp till att ta död på myten om att ankor löser alla sniglelproblem. Visst äter de sniglar men de äter också samma mat som sniglarna, dessutom mycket fortare än vad sniglarna gör.
Trädgårdsmannen
Hej,

Kan det ligga någonting i rykten som säger att snigelinvasionen kan förväntas bli lindrigare i år då exempelvis södra delarna av landet har haft "strängare" vinter än de senaste åren? Eller påverkar inte kölden sniglarna alls?
e_sedell
nej tyvärr prvärkar den inte nemnvärt. Jag har gjort ett arbete om sniglar i djurvården. Vill du läsa det?
e_sedell
Sniglar

Spansk skogsnigel
Arion lusitanicus

Den Spanska skogsnigeln brukar kallas för ”mördarsnigel”. Den blir lika stor som en svart ´´vanlig´´ skogsnigel d.v.s. 8-13 cm. Färgen varierar mellan alla bruna nyanser. De vuxna sniglarna saknar helt teckning men ungdjuren kan ha ett mörkare band på sidan med en ljusare strimma i mitten. Den noterades i Sverige första gången 1975 i Påarp utanför Helsingborg, året därpå gjordes fynd i Göteborgstrakten. I mitten på 80-talet noterades de första massförekomsterna i Göteborgstrakten. Den kommer ursprungligen från den pyreneiska halvön (Spanien och Portugal). Där har inte problemen varit så stora, den hämmas där av det torra klimatet. Den sprids i huvudsak genom växthandel. Så när du köper växter bör du vara extra försiktig, många plantskolor är drabbade. Vissa hävdar att man ska skölja bort all jord. För att det ska ha någon som helst nytta måste man kunna samla upp sköljvatten och jord, vilket kan vara svårt.
Arten är inte lätt att särskilja från andra skogssniglar, det krävs en anatomisk undersökning för att kunna fastställa art. Man tittar då efter ett sexuellt stimulansorgan kallat ligula. Ligula ligger längre fram på just Arion lusitanicus.
Mördarsnigeln är som alla andra sniglar hermafroditer, men de kan befrukta sig själva om de inte hittar någon partner. Varje snigel lägger ca 400 ägg. Äggen är 3-4 mm i diameter och läggs i klumpar tillsammans. Klumpar med mer än 100 ägg är inte ovanliga. De flesta äggen läggs på sensommar och höst. Vid +16 grader tar det ca fem veckor för kläckning, vid +10 grader tar det mer än dubbelt så lång tid. Äggen tål en del kyla också. En farbror i Uppsala gjorde ett fynd i början av februari. Det visade sig att en tredjedel hade klarat kylan. Men i vårat klimat är ungsniglarna det huvudsakliga övervintringsstadiumet. Alla vuxna sniglar dör.

*****bild på en snigel i genomskärning********

Arion l. är allätare. Det mindre klädsamma namnet ”mördarsnigel” är orättvist. Den har fått det för att den är kannibal och mycket glupsk. Men kannibalistiska beteenden hittar man hos flera andra snigelarter också. Den äter bara på döda eller försvagade artfränder. Att mördarsnigeln skulle ödelägga rabatter är lite väl överdrivet. De gör en viss skada, men om man håller efter dem är det ingen fara. Vissa växter stimulerar sniglarnas aptit vilket medför att även omkringväxande växter blir extra utsatta. Exempel på sådana växter är sallad, Tagetes, Hostor och Dahlior. Det finns växter som dämpar aptiten också, Luktärtor och Bondbönor är sådana växter. I den danska trädgårdstidningen Haven nr 5/2000 presenterades en lista på 50 snigelresistenta växter. Så genom ett genomtänkt växtval kan man göra sniglarna mindre besvärande.
Om du vet med dig att du har mördarsniglar hemma är det viktigt att du sätter in motåtgärder. Har snigeln väl etablerat sig är det näst intill omöjligt att utrota den. Snigeln har inte så många naturliga fiender heller. Igelkottar och grävlingar undviker just den spanska skogsnigeln. Den är helt enkelt för senig. Men jordskalbaggar och grågäss äter sniglar. Förutom det så borde vi nog bekämpa sniglarna själva också.
Men hur ska de bekämpas?
 Ett bra och enkelt sätt är att gå ut varige morgon och/eller kväll och plocka sniglar. Man avlivar sniglarna enklast genom att skära nacken av dem, annars kan man hälla kokhett vatten över dem. De döda sniglarna gräver du helt enkelt ner eller lägger på komposten. De förmultnar snabbt, men det kan lukta en aning under förmultningen. Annars går det bra att lägga dem i en påse och låta sopphämtningen ta hand om dom. För att kunna fånga flera sniglar kan man lägga ut gömställen. Det kan t.ex. vara brädbitar, plywood etc. Sniglarna har ofta reträttplatser där de gömmer sig på dagen. Sådana platser är oftast på platser där det är nära till maten och väl skyddat från sol och torka. Det är värdefullt om man skulle kunna lista ut var dessa platser är.
 Det finns järnsulfat smaksatt med ämnen som sniglarna gillar. Sniglarna äter av preparatet, får en falsk mättnadskänsla och kryper sedan ner i sitt gömsle och dör. Det finns inregistrerat under två namn; Snigelfritt och Ferramol Snigel Effekt. Preparaten är ganska dyra här i Sverige men om man åker över Öresundsbron så finns det i större förpackningar för halva priset. Det finns ett starkare preparat för yrkesodlare också, men det är bekämpningsklass 2 på det. Det förstnämnda preparatet kan man ta bort toppen av beståndet medan det sistnämnda tar kål på allihop, i växthus.
 Salt fungerar men det är en plågsam död. Om du går runt och strör det direkt på sniglarna så förstör du trädgården mer än vad sniglarna skulle ha gjort. Principen bygger på att snigeln torrkas ut. Genom att strö salt på snigeln så reagerar slemkörtlarna med att producera abnorma mängder slem och snigeln blir därigenom uttorkad. Kalk fungerar ungefär likadant, men betydligt mildare. Om du har en extra värdefull växt så kan du lägga ut kalkstavar runt växten. Snigeln kommer inte att passera.
 Koffein nya bekämpningsmedlet? När Amerikanska forskare skulle bekämpa grodor som angrep krukväxter på Hawaii så upptäckte man att sniglarna inte tålde koffeinet. Man dränkte helt enkelt in jorden med koffein, grodorna blev kvar men sniglarna försvann. Man upptäckte att koffeinet gick på sniglarnas nervsystem. Nu forskar man på ett nytt bekämpningsmedel.
 Man kan sätta upp mekaniska eller elektriska hinder för sniglarna. Ett mekaniskt hinder kan vara ett halvt rör som är uppsatt runt om en blomsterlåda eller mot ingången till växthuset. Elektriska hinder är vanligt elstängsel som man sätter upp runt trädgårdslandet. Man lägger plankor runt hela trädgårdslandet och på dem sätter man elstängsel, några mm upp.

Snigelns dygnsrytm är ganska lätt att presentera. En solig dag så ligger de i sina gömslen för att skydda sig mot uttorkning. På natten kommer de fram, särskilt fuktiga nätter. Om det är regn på dagen så kommer många fram. Kort sagt de är framme när det regnar eller är fuktigt
Trädgårdsmannen
Det var intressant att läsa, tack!
e_sedell
Varsegod smile.gif
Ylva i Dalarna
Jag måste bara lägga mig i den här debatten...mördarsniglar äts inte av i vanliga fall snigelsugna kreatur därför att just mördarsnigeln har ett ovanligt segt och oaptitligt slem....sen är jag tämligen säker på att kyla i tillräcklig styrka tar kål på mördarsniglar. här i zon 7 där jag dväljs laugh.gif har jag aldrig hört talas om någon mördarsnigel och vi har -30 grader ibland om vintrarna. Jag hoppas i alla fall att det är det som är orsaken till snigelfrånvaron wacko.gif eller..ööum!

Hej svejs!
Ylva
e_sedell
kreatur äter inte sniglar alls och det är inte slemet utan skinnet och dess sega muskulatur som är avgörande för andra djur. Att de dör av kyla är bara en skröna, de fryses ner varje vinter, även här i söder.
Monica M zon 4
Läste nån stans att snigeläggen överlever i 36 graders kyla. mad.gif
e_sedell
så de har en köldgräns altså. Var läste du det, det borde variera mellan olika arter. Jag måste göra expriment med det i sommar. Lägga ägg i frysen....
Åsa, mälardalen zon 2
Det oftast bara unga icke könsmogna mördarsniglar som överlever den svenska vintern, ägg överlever inte ens vintrarna i södra sverige.
http://www.gnm.se/s_faq.htm
http://www.gnm.se/s_spansk.htm
http://www.gnm.se/s_insaml.htm
e_sedell
Vad jag har hört så ska de klara det, men det är ju inte så det står på den här sidan...
Bettson
Erik du har gjort ett ovanligt kunnigt och fint arbete om sniglar. Undrar bara var du har fått uppgiften att igelkottar inte äter mördarsnigel för att den är seg. Med tanke på igelkottens vanliga diet samt de tänder den har så ställer jag mig frågande till att den inte skulle äta just mördarsniglar.
Kan det inte ha mera att göra med att en igelkott som alla andra äter tills den är mätt. Som alla andra äter den förmodligen det som den tycker bäst om i det urval som finns tillgängligt på just den platsen. I den ena trädgården äter den sniglar i den andra inte några sniglar alls.
Visserligen var mitt skinn inte så segt i min ungdom som det är idag men jag kan lova att igelkotten kunde bita hål i alla fall. Den sommaren jag var tio år hade vi en igelkott som vi matade varje kväll. Den var väldigt tam och lät sig klappas.Den kunde i slutet på sommaren äta tillsammans med katten och hunden i samma fat. En armbandklocka i present förändrade den snälla igelkotten totalt till ett huggande rovdjur. Klockorna tickade på den tiden och när igelkotten kom så pass nära så att en hörde tick-ljuden stelnade den till, lyssnade tre sekunder ändrade riktining och högg blixtsnabbt.
Hugget tog två centimeter bredvid klockan och den släppte inte utan tog en liten skinnbit med sig. Den enda förklaring jag kan tänka mig till att den bet var att de snabba tick-ljuden påminde om hjärtslag hos de småbyten igelkotten tar. Kanske är det därför den av jaktinstinkt föredrar andra byten än sniglar om de finns. För inte har väl sniglar hjärta????
Min teori är en gissning så god som någon men jag kan garantera att vi tog av oss klockorna så fort vi skulle vänslas med igelkotten.
Hälsningar Bettson
e_sedell
Vilken cool upplevelse! Testade ni att lägga klockan på gräsmatan och se vad den gjorde med den?

Mördar snigeln är segare, jag vet inte om det är skinnet. Den undviker just mördarsnigeln om det finns annat, den älskar vinvärs snäckor t.ex.
Bettson
Nog testade vi alltid. Det var klockan. Tick-ljuden gjorde den lille kotten alldeles tokig. Om min tolkning av varför den blev jaktgalen och bitsk är korrekt vet jag inte men vi kunde inte hitta en annan förklaring.
Hälsningar
Bettson
e_sedell
Jo men det stämmer nog, vilken intressant iaktagelse. Den högg altså i klockan när den låg på gräset?!
Bettson
Nej inte lade vi en dyr klocka på gräset. Men samma person med eller utan klocka vem av oss syskon det är var, så blev resultatet det samma. Med klocka kom attacken omedelbart. Utan klocka var den lille kotten lika gullig som vanligt. Vanligtvis tog vi av oss klockorna när sommarlovet började med en klocka som födelsedagpresent ändrade det hela. Naturligtvis letade alla fram sina klockor och provade. Vi provade med andra tickgrejor också men om man saktade av rytmen så det gick långsammare så blev det ingen reaktion.
e_sedell
la in inte klockan på gräset, det skulle jag ha gjort. Han kanske skulle ha sprungit iväg med den eller nåt...
Eva i Norrköping
Av en händelse fick jag höra av en bekant idag, att man förra året gjort rön i Finland, att mördarsniglarna dör av koffein! Hur de fått i sniglarna koffeinet förtalte inte historien, kanske de bjöd dem på kaffe...? rolleyes.gif
e_sedell
de skulle bekämpa ohyra med koffein och smetade det på salladsblad, ohyran överlevde men alla sniglar dog...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon