Full version: 53 W lysrör
HelenN
Hej!

Kan komma över billiga lysrörsarmaturer med lysrör på 53 W. Undrar nu om 53W är för starkt för sådderna??
MariaS
Jag använder 58W lysrör utan problem. Den värme som bildas är precis lagom för att ställa sålådorna ovanpå rampen för undervärma.
HelenN
Ok, det låter ju utmärkt, men funkar de att ha över också?
Eva i Skåne
Detta är inte mitt område, men jag tror watt-talet på lysrör har med längden på rören att göra. Hoppas jag inte gör bort mig alldeles nu unsure.gif
Sen finns det lysrör med olika typer av sken, vitt, kallt osv. Vissa anses bättre än andra till växtodling.

Själv har jag begagnade lysrörsarmaturer med tillhörande vanliga lysrör i och de fungerar utmärkt för mina växter. När jag behövt byta har jag köpt nya i vanligt varuhus där det inte finns några varianter att välja mellan.

Mitt svar till Lämås är alltså att det säkert blir bra med dina fynd smile.gif
Lsyrör avger inte mycket värme. Du kan ställa dina sådder 15-20cm under rören. Det blir utmärkt.
*Ulrica*
CITAT (Eva i Skåne @ 15-01-2008, 14:08) *
Detta är inte mitt område, men jag tror watt-talet på lysrör har med längden på rören att göra.
Du har helt rätt! Olika lysrör är inte olika "starka". Däremot finns de i olika "färger".

Här är en tabell med vilken längd som motsvarar vilket watt-tal:

Längd - Watt

44 cm - 15W
59 cm - 18W
90 cm - 30W
120 cm - 36W
150 cm - 58W
kerstin z5-6
W är längd ja , jag har mest 58 w armaturer
Lysrör kan vara olika bra i ljusförmåga -men lysrör kan Aldrig vara för starka ... de är en fes i rymden mot dagsljus utomhus ..
HelenN
Supertack!!!! Då är det inget att fundera på då! 50:- stycket får jag ge, så jag köper såklart alla som finns smile.gif
Lady Hamilton
58W kan man ha enkel-dubbel-trubbel och ännu mer om man vill crazy.gif yahoo.gif
/ Ladyn som har dubbla 58:or och 36:or Men gärna vill ha 3-4 lysrörs armaturer bara hon får tag i dem
Tosan
Jag har 2 st 2x40W med reflektorer, funkar utmärkt! smile.gif
Och idag frågade syrran om jag behövde fler yahoo.gif
petter`n
CITAT (lämås @ 15-01-2008, 13:29) *
Hej!

Kan komma över billiga lysrörsarmaturer med lysrör på 53 W. Undrar nu om 53W är för starkt för sådderna??

Som flere sier, 53 W er lengden, det som er mer viktig er er kelvin, hvor sterk lyset er.
Bruker Biltemarør med 6500 kelvin (dagslys) til mine tomatplanter rolleyes.gif
freddie
Färgtemp 6700K är den ultimata för sådd och tillväxtfas.
Lady Hamilton
Jag använder mig av Philips TLD 840 58W dubbla lysrör (kall vitt sken) och de ger 10400 lumen, hur mycket kelvin det är vet jag inte.(hittade att ett rör var 4000 kelvin) Jag vet bara att de är helt suveräna till frö sådd/plant uppdragning och fungerar även bra i rum utan annat ljus. Sedan går de även att använda som "normal" belysning i rum med övervintrande växter där man själv vill vistas vintertid tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon