Annse71
Vi skall bygga ihop vårt hus med vårt garage och därmed försvinner den naturliga gången in mot vår baksida / trädgård.
Istället behöver vi få till en snygg passage in mot trädgården på utsidan av garaget (norrläge).
Från garagevägg till tomtgräns är det ca 3m. I tomtgränsen sitter det en ca 1,5 m hög thujahäck. Vad sjutton skall vi göra så det blir fint? Funderar på att ha gräs som idag och så lägga kalkstensplattor med jämna avstånd som "fotsteg", men vet inte om det blir så snyggt. Samtidigt är grässnutten lite dum att ha där eftersom den är knepig att komma åt med gräsklipparen. Fundererar därför på alternativa material som sten etc, men har så dåligt med ideer. Är det någon som har lite inspiration, växtförslag, bilder eller annat?
Vore sååå tacksam
MariaS
Såg i något engelskt trädgårdsprogram, där de slog våt cement i plastsäckar. När cementen hade brunnit klart, tog de ut dessa olikformade klumpar och lade som klivstenar. Cementen går ju också att färga.
Gunilla T
Hej,

Din idé om att sätta grus på området tror jag skulle bli jättefint. Du kan göra en lite striktare miljö just där kanske som motpol till en prunkande trädgård.

Om du tar bort allt gräs, sätter markduk emellan och fyller på med grus eller t.ex. krossad diabas som är ett mycket vackert material får du en snygg miljö. Trampsten av granit är snyggt mot diabasen. Gör inte gången spikrak...det blir lätt stelt.

Vill du plantera några växter där så är olika former av gräs väldigt vackert mot den yta du får om du sätter grus eller diabas. Du kan väl kolla vilka gräs som gillar den något skuggiga sidan.

Vill du ha något som blommar kan du sätta ut någon kruka på sommaren.

Detta blir mycket lättskött och kräver inte mycket arbetsinsatser.

Har själv gjort en grusträdgård men har dessvärre ännu inte lärt mig hur man visar bilder här på forumet..suck!
Krolliljan
Jag tycker att trampstenar i gräsmattan låter fint. Om du har så brett som tre meter får du väl plats med lite rabatter och kanske en pergula också.
Annse71
Kanonidéer.
Är det någon som vet lite bra länkar på snygga bilder för såna här saker. Antingen bloggar eller tillverkarsidor etc, allt sånt vore så tacksamt. Hittade en hemsidan som jag tyckte var snygg själv...vad tycker ni? Så här brett har ju inte vi men man kanske skulle kunna "sno" lite + lägga till lite mer grönt...

http://www.james-lotta.se/ImHave06/17okt_gang01.JPG

kerstin z5-6
Gunillas förslag håller jag på-Det är alldeles för gott om gräsyta -omöjlig sådan i trädgårdar smile.gif grus är vackert , passar med alla sorts växter .Du kan variera med snygga krukodlingar -ha några tråg -sätta en liten vacker lönn , gräs osv
Möjligheterna är oändliga
En liten portal eller liknande som leder in till den blommande baksidan -kanske går att sätta nånstans -med clematis klättrande på ?
Tuijorna kommer att komma till sin rätt med grus med -du kan tom plantera torktåliga perenner direkt i gruset

Detta är ju inga bilder som direkt visar en snygg formell entre -men den kan du rita själv smile.gif det är inte svårt
ASAH
Jag tycker också att så som det ser ut på den länkén du lade in är jättesnyggt! Jag skulle absolut satsa på grus i kombination med plattor och infälld rundlar med växter. Då detta inte är entrégången som jag förstått det bör den ju vara så lättskött som möjligt då man väl inte direkt "stannar" där på norrsidan.
Skulle det vara entrégång är det ju viktigt med plattor så man kan köra snöslunga t ex.

Om det är en lång tråkig sträcka bör gången vindla fram och gärna brytas av på mitten med hjälp av en rosbåge eller annan snygg portal med stora buskar på var sida t ex för att skapa lite nyfikenhet över vad som komma skall.
Jag skulle också behålla thujahäcken tills allt annat är klart för att se om det blir mysigt eller bara känns trångt.
Annse71
Å vad mycket bra förslag...någon mer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon