Full version: Mor och dotter
bahia1
Jag undrar om det är någon som har små döttrar efter blomman mor och dotter som jag kan få köpa? Jag har haft denna men har inte haft den på flera år och längtar efter den nu men kan inte hitta den i handeln?
Bettis
Hur såg den ut nu g.gif
bahia1
Det va lite avlånga blad med små flikar på. Vid varje flik kom en liten baby som man kunde lägga på jorden så blev det en ny växt. Ibland ramlade dom små barnen av själva.
mjaumuffins
Om det är Kalanchoe daigremontiana du menar (livsblad) så har jag haft säkert tusen stycken för inte alltför länge sedan...
Min moderplanta blev så väldans ful och ranglig att den åkte till soptippen för en månad sedan. Men det kan hända att jag nog kan få tag i någon dotter av någon släkting som fått en dotter av mej smile.gif (så det skulle bli barnbarnet då wink.gif) Om du vill ha?! smile.gif
Fenja
Är det Tolemiea menziesil du menar? Jag har den i så fall men den är så ung att den inte fått barn ännu, men påminn mig längre fram.
Mvh
Fenja
bahia1
CITAT (mjaumuffins @ 15-01-2008, 19:31) *
Om det är Kalanchoe daigremontiana du menar (livsblad) så har jag haft säkert tusen stycken för inte alltför länge sedan...
Min moderplanta blev så väldans ful och ranglig att den åkte till soptippen för en månad sedan. Men det kan hända att jag nog kan få tag i någon dotter av någon släkting som fått en dotter av mej smile.gif (så det skulle bli barnbarnet då wink.gif) Om du vill ha?! smile.gif

Ja jippi det är den jag menar. Skulle vara jätteglad om du kan ordna ett barnbarn till mig. Jag betalar gärna för det.
Tack snälla
mjaumuffins
CITAT (bahia1 @ 15-01-2008, 20:37) *
Ja jippi det är den jag menar. Skulle vara jätteglad om du kan ordna ett barnbarn till mig. Jag betalar gärna för det.
Tack snälla

Detdär med betalt behövs nog inte... Men om du har någon spännande växt du kan dela med dej av tar jag gärna det istället! biggrin.gif
Jag antar att du är bosatt i Sverige? Jag själv bor i Finland, men har sänt livsbladsungar över bottniska viken förr, så det borde inte vara några problem smile.gif

Livsbladsungar

kalanchoe degramontiana

Betty
Tolmiea menziesii - Mor och barn Livsblad. Jag har den inte själv men det är den som vi i Sverige populärt kallar för "Mor och barn".

Hittade på nätet:
Kalanchoe daigremontiana
Livsblad, Kan också kallas "Mor med tusen döttrar" för att groddknopparna sitter som på ett pärlband i kanten på de långa bladen.
Gertie
Jag har Kalanchoe daigremontiana.

Maila eller PM:a om du vill ha.
*Ulrica*
Jag har ju fått Livsblad (Kalanchoe daigremontiana) av dej Gertie och de är jättestora nu. När de var små fick de några bäbisar men sedan de blev stora har de inte fått en enda.... gör jag något fel?
storm
Jag har fått lära mig att Kalanchoe daigremontiana heter Tusenmoder
och att det är Tolmiea menziesii som är mor och barn rolleyes.gif
bahia1
Tack alla som har svarat.
Jag delar gärna med mig om jag har något som ni vill ha i växtväg.
Gertie
CITAT (*Ulrica* @ 16-01-2008, 10:36) *
Jag har ju fått Livsblad (Kalanchoe daigremontiana) av dej Gertie och de är jättestora nu. När de var små fick de några bäbisar men sedan de blev stora har de inte fått en enda.... gör jag något fel?

Jag vet inte om man kan påverka växten att få bäbisar.
Om de växer och mår bra, så gör du säkert inte något fel.
Jag vattnar väldigt sällan (kanske var 3:e vecka) och mina
har många bäbisar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon