Full version: Afrika
Jan Lindgren
Hej!
Lite hoppingivande information om Afrika söder om Sahara. Den årliga ökningen av matproduktionen under åren 2000 till 2005 var 3,8%. Det var mer än befolkningstillväxten så lite fler människor får äta sig mätta. Det som gett resultat är bättre sorter och ökad användning av konstgödsel.
Källa: Scientific American 2008:1
MVH
Jan Lindgren
gammelnalle
Det låter ju jättebra....men jag måste ändå undra:

Är det säkert att det är fler magar som blir mättade???
Bra OM det är så. men många länder säljer sin produktion för att köpa andra saker....

(läs gärna in Boforskanoner och JAS-plan )

b
ängsvädd
Det är kortsiktigt tänkt. Konstgödseltillverkning påverkar klimatet. Klimatförändringen gör att öknarna i Afrika breder ut sig, vattentillgången minskar kraftigt, svälten ökar. Jag menar naturligtvis inte att det bara är konstgödseltillverkningen som påverkar klimatet, den är en av många faktorer.
Jan Lindgren
Hej!
Man har undersökt 13 länder och i 10 av dem hade andelen fattiga minskat. Man har bland annat subventionerat konstgödsel så att fler kunde använda den.
Mimmi, du har din teori. Jag anser att den är felaktig. De föräldrar som sett sina barn överleva är förmodligen mycket tacksamma. Det är bokstavligen livsviktigt att fattiga bönder får konsgödsel så att skördarna blir bättre och inkomsterna stiger. Vi vet att människor med ökade inkomster låter sina barn gå i skolan. Utbildade människor skaffar inte lika många barn och då minskar befolkningsökningen. Jag begriper inte att någon kan tycka att det är acceptabelt att medmänniskor hungrar ihjäl.
MVH
Jan Lindgren
gammelnalle
Intressant...

men jag hopps att du inte tror att vi "tycka att det är acceptabelt att medmänniskor hungrar ihjäl."

Jag har inte läst artikeln (och vet inte om jag klarar den formen av engelska heller) men jag har ännu en undran.
Skulle inte samma resultat kunna uppnås utan konstgödning.?? Genom konstbevattning och tillgång till modern teknik - som datorer - traktorer, rent driksvatten etc...

Jag tycker det är bra att du engagerar dig, så ta inte illa upp om jag försöker vara kritisk.

(Jag är alltid misstänksam när den vita mannen vill hjälpa u-länder----- ofta (inte alltid) finns en baktanke med att vi själv skall få exportera våra produkter (vapen, konstgödning, avfall....) och tjäna pengar på detta.... )

b
Jan Lindgren
Hej!
Konstbevattning är på många ställen en nödvändighet. Det spelar ingen roll om man gödslar när det inte finns vatten. Det är omöjligt att producera mat till alla människor på jorden utan konstgödsel. Om man odlar en jord så tar näringsämnena alltid slut till sist. Det räcker att man ser på Sverige. På 1800 talet räckte inte maten till utan en mycket stor del av befolkningen emigrerade. All användbar jord var då uppodlad. Med hjälp av konstgödsel kan vi nu producera tillräckligt med mat som räcker till en dubbelt så stor befolkning på en betydligt mindre areal. Det gör att vi nu för tiden har plats med natur också. Det finns alltså en mycket lång erfarenhet av att sk ekologisk odling inte räcker till.
Traktorer och annan avancerad teknisk utrustning tror jag inte att småbrukare i U-länder har någon som helst möjlighet att förränta. Jag har dock läst om lyckade resultat med droppbevattning i torra områden. Det är inte särskilt avancerat men jag misstänker att det behövs både utbildning och ekonomisk hjälp för att kunna använda den.
Björn, var gärna kritisk. Det skärper tänkandet.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
Bra argumenterat Jan! tummenupp.gif

Du slår hål på eller åtminstone nyanserar två vanliga vanföreställningar:
1. Sahel är i ett hopplöst läge, det blir bara sämre
2. Konstgödsel är enbart av ondo
Det är så lätt att vi fastnar i stereotypa tankesätt. Fortsätt med att utmana etablerade "sanningar".
Mvh
Anders

edit skrivfel
ängsvädd
Det har byggts upp ett helt samhälle någonstans i Afrikas öken som lever av fossilt vatten. Man har hittat en stor fyndighet. Man kan ha prunkande odlingar. Det är bara det att om x antal år så är vattnet slut och då kommer samhället att dö. Men det vet inte de vanliga invånarna om. Någon som hört talas om detta samhälle och vet var det ligger?
gammelnalle
CITAT (MimmiH @ 16-01-2008, 10:24) *
Det har byggts upp ett helt samhälle någonstans i Afrikas öken som lever av fossilt vatten. Man har hittat en stor fyndighet. Man kan ha prunkande odlingar. Det är bara det att om x antal år så är vattnet slut och då kommer samhället att dö. Men det vet inte de vanliga invånarna om. Någon som hört talas om detta samhälle och vet var det ligger?

fossilt vatten ???
jag HADE aldrig hört talas om.... men jag googlade:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fossilt_vatten

och Jan: tack för att jag får vara kritisk utan att du blir arg eller stött... (inte alla har den genorisiteten på detta forum.... sweatingbullets.gif )

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon