Full version: Kalka jorden
mamamaggan
Sitter ju här och planerar för att så lite fröer. Kom att tänka på att en del vackra blommer vill ju ha kalkrik jord.

Är det möjligt att skapa det genom att kalka mycket ?

Kanske en jättedum fråga men frågar man inte så får man aldrig veta!! coolgleam.gif
MariaS
Då måste jag ställa motfrågan, vad har du för jordmån nu?
mamamaggan
" Vanlig " skogsjord /ängsjord ! giggle.gif

I rabatterna är det ju planteringsjord det mesta med lite kompost.

Men där tänkte jag nog ha inte sådant som vill ha kalk utan göra i ordning en del av tomten där det varit blandskog , kanske mest gran.

Kom just på att på den nya tomten ( vi har två intill varandra ) så växer det redan t ex nattviol och någon annan orkidé. Just där är det gammal ängs/hagmark.

Piccante
CITAT (mamamaggan @ 15-01-2008, 21:58) *
" Vanlig " skogsjord /ängsjord ! giggle.gif

I rabatterna är det ju planteringsjord det mesta med lite kompost.

Men där tänkte jag nog ha inte sådant som vill ha kalk utan göra i ordning en del av tomten där det varit blandskog , kanske mest gran.

Kom just på att på den nya tomten ( vi har två intill varandra ) så växer det redan t ex nattviol och någon annan orkidé. Just där är det gammal ängs/hagmark.

Nattviol är ganska dålig som indikatorväxt på kalkrik mark. Men du bor i Mälardalen och där finns väl ganska kalkhaltiga jordar väl?
mamamaggan
CITAT (Markus_H @ 15-01-2008, 22:17) *
Nattviol är ganska dålig som indikatorväxt på kalkrik mark. Men du bor i Mälardalen och där finns väl ganska kalkhaltiga jordar väl?

Vet inte hur " vår " jord är beskaffad. Men är det någon som tror att man kan skapa kalkrik jord genom att kalka?
Piccante
CITAT (mamamaggan @ 15-01-2008, 22:21) *
Vet inte hur " vår " jord är beskaffad. Men är det någon som tror att man kan skapa kalkrik jord genom att kalka?

Jo det är klart man kan. Vore kanske lämpligt att använda någon långtidsverkande kalk i landen så slipper du strö ut så ofta. Den lite dyrare dolomitkalken ska visst vara mer långtidsverkande. Men jag tror att du kanske har ganska kalkhaltig mark ändå.

jordartskartor finns här!
Ophelia
Testa med att mäta PH-värdet i jorden själv. Kanske inte finns någon anledning att kalka.
mamamaggan
CITAT (Ophelia @ 15-01-2008, 22:31) *
Testa med att mäta PH-värdet i jorden själv. Kanske inte finns någon anledning att kalka.

OK hur gör jag det?
Ophelia
Du kan köpa en PH-mätare annars kan du ta destillerat vatten, hälla i en glasburk, ta jord där du vill ha rabatten. Lägg jorden i burken och rör om ordentligt i ett par (upp till 10) minuter. Ta sedan lackmuspapper och doppa ner i sörjan.
mamamaggan
OK tack !

Kanske bäst att göra ett sådant test innan jag kalkar då.

Men det verkar alltså som att det ska vara möjligt att kalka jorden så att jag kan ha kalkälskande växter. Det ska jag absolut försöka prova i vår.
Åsa, mälardalen zon 2
Många "kalkälskande" växter brukar inte vara så kinkiga som surjordsväxter många av dem växer utmärkt även om det är lågt pH.

Vilka växter är det som det handlar om?
Henrik_
Det finns växter som vill ha lågt ph och dem som vill ha neutralt, men egentligen inga som vill ha det högt, dom växer så naturligt eftersom dom klarar av att växa där, egentligen så fungerar det utmärkt vid lite lägre ph.

Har man inte sur jord behöver man inte kalka.
Bassam
Hej
Jag tycker att risken står om man höga mycket Ph eller minska mycket ph, på det här sättet kan växter får
Inte näring som behöver. För att kalk kan fastna några näringar och växter kan inte få dem, också när jord är mycket
Har hög Sur kan också fastna andra näring, så det är bättre med näring som har Ph nära 7.
Lycka till
H:Bassam
Rolf i Västmanland
I mitt stenparti har jag några fickor där jag ska odla växter som föredrar kalkrik jord och där tänker jag blanda i rikligt med krossat snäckskal. Har en säck kvar sedan jag hade höns. Finns att köpa hos Granngården. Jag har använt metoden tidigare för vissa kaktusar och det har funkat bra (fast då gällde det förstås krukodling). Snabbare resultat får man med dolomitmjöl men jag har fått för mig att snäckskalen är mer långtidsverkande.
Henrik_
Återigen, har man normalt ph behöver man inte kalka.

Däremot låter det ju lite intressant med snäckskalen.
Har du någon uppgift om var snäckskalen är hämtade?
mamamaggan
Det där med snäckskal lät intressant . Ska höra mig för hos Granngården lite längre fram. Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon