noranettan
16-01-2008, 08:18
Den här underbara rosen skrivs det inte mycket om i svenska rosböcker. Varför - den är underbarare än underbar. Den ena föräldern är pimpinellhybriden Maigold. Eftersom det är frölämnaren som är pimpinell så borde det kanske vara mer regelriktigt att lägga den bland moderna buskrosor, men hos mig blir den pimpinell! Den kan bli i 1,5-1,75. I RHS Roses står att den blir bäst med så lite beskärning som möjligt. Det är i alla händelser en ros som man lätt blir oerhört förälskad i. Rent vita, nästan enkla och rätt stora blommor med de förföriska vinröda ögonfransarn. Bedårande! Den doftar milt och gott. Den får en blomning på sensommaren som ibland är bättre än den på försommaren.

Anette
Nybörjar-Linda
16-01-2008, 10:21
Håller med dig om att den är underbar! Den ska jag ha till våren!
Anders Roslagen
16-01-2008, 13:03
Man kan ju tillägga att den är kinkigare än de flesta andra pimpineller, min får en del svartfläckssjuka till och från. Busken är behändig, 1x1 meter efter några år och jag tycker nog den blommat näst intill kontinuerligt men med två blomningstoppar.

Hos mig frös inget bort ens förra vintern som var lite konstig med sen vinterkyla men jag har hört att den frusit en del hos andra. Blåst och regn kan få blommorna att se ledsna ut men när busken har en bra dag så är den lätt att fascineras av. Doften tycker jag om, när det är många blommor blir den stark nog att bli luftburen så att man känner den när man går i närheten.
Anders Roslagen
16-01-2008, 13:03
dubbelklick...
noranettan
16-01-2008, 13:29
Alltså Anders! Din sista bild fick mig nästan att svimma! Wow-faktorn är hög!
Vilken stoor ros du har Anders så härlig. Min blir bara ca 1 m tvivlar på att den blir större, förra sommaren fick den mycket svartfläckssjuka, klippte då ner hela rosen i augusti, i sommar var rosen frisk till min glädje. Växer skyddat mot en södervägg, har haft rosen i tre år jag snurrar in den i vinterväv, vill inte den ska frysa bort. Klar favorit så söt som den är.

Jacqueline du Pré

Här en höstbild från i år, blomman nästan lite rosa då ( bakom päronspaljen )
svennis
16-01-2008, 16:26
Oj! Kan den bli så stor.
Tycker det är trevligt med de franska namnen.
Jacqueline du Pre blir man ju imponerad om man kan säga.
En Harkness ros 1989. Har träffat Peter Harkness, mycket ödmjuk mins jag.
Nu sken solen här för ett tag sedan och fönstren är skitiga.
Den har nypon.
j de Pree nypon.jpg
Då har jag något att ser fram emot.Fick min J d P i höst efter en fellevrering i våras från Rosenposten.Planterade i min rosgång vid husgaveln mot väst.
AnnammA
16-01-2008, 19:10
Lite kuriosa om Jacqueline de Pré. Hon är namngiven efter en kvinnlig cellist, som dog, rätt ung tror jag, i sviterna av MS. Därför brukar den också kallas för MS-rosen.
Jodå, den finns hemma hos mig med, men hon har inte trivts så bra, blev krukad i våras, för att växa till sig, och blev sedan planterad på annan(bättre?) plats i höstas...Och när jag ser Anders och Kajsas bilder hoppas jag på annat resultat...
Mia, zon 3
18-01-2008, 07:42
Ja, jag säger som så många andra - den här måste jag bara ha! Nypon är ett klart plus dessutom.
Christina i Taxinge~
18-01-2008, 19:17
Kan detta vara världens vackraste ros!?
Jag tror det...nä, jag tycker det!
Krolliljan
18-01-2008, 19:19

Måste jag ha
Blomstersmurfen
19-01-2008, 17:11

Jag hoppas att min lilla pinne jag köpte från Rosenposten i höstas väljer att bli en jätte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.