|
Ja ni, det jag tänker skriva här kommer från mig, som är så allergisk mot all reklam att jag näst intill slänger ut TV:n under reklampauserna. I alla fall så sitter jag många gånger hellre kvar framför Datorn för att se och läsa det jag själv vill. Jag har inte odlat i hela mitt vuxna liv. Det var ett intresse som legat dolt tills jag blev sjuk i kroppen för ca 15 år sedan. Därefter så smög sig intresset på sakta men säkert. På den tiden hade jag ingen stor plätt att odla på, men sådde gjorde jag för glatta livet. Det var sommarblommor och grönsaker om vartannat. Jag började tidigt på våren och inte tog jag nån som helst hänsyn till vad som stod på fröpåsarna! Jag gjorde som jag tyckte och fönsterbrädorna var proppfulla med sådder. Extralyse hade jag aldrig hört talas om. Det gick ganska hyfsat ändå. Visst hände det att en del blev rangligt, men då grävde jag bara ner det lite djupare istället när det kom ut i det fria. Anteckningar! Vad var det? Jag sparade alla fröpåsar. Det fick räcka. Då visste jag ju i alla fall vad jag hade sått. Märka sådderna? Varför det? Jag såg väl vad det var när det kom upp. Hmm, visst, när det blommade kanske. Eller gav frukt. Att skriva datum för sådd? Nää, det kom jag väl ihåg ändå på ett ungefär. Jo pyttsann. Okej, efter ett par år på den vägen så insåg jag väl att det inte skulle vara så dumt att märka upp sådderna lite bättre. Och så blev det. Efter hand så började jag även skriva datum för sådd. Dessutom började jag bli mer noga med vad det stog på fröpåsarna vad det gällde tidpunkt för sådderna. Och lite bättre blev det ju. Det går inte med bästa vilja att förneka. Men där var det stopp. Jag var nöjd och belåten med det jag lyckades med. Och hur otroligt det än kan låta, så lyckades jag oftare än jag misslyckades. Jag hade väl en stor portion tur. Sommaren -05 hittade jag Odla. Och det var antagligen då som den hjärnblödning, som nu håller på att slå ut i full blom, började gro(  ). Helt plötsligt började jag läsa alla termer som jag tidigare hoppat över eller nonchalerat. Stratifiering, omskoling, omskolning!!! Ska man skola om också!!!. Såjord! Varför det!? Varför går det inte bra med vanlig gjord? Perenn, Bienn, Anuell........ Kyla, värme, ljus, mörker ( fyra st 2x36W lysrör fick naturligtvis införskaffas ). Ingen näring, mycket näring, U-jord, koskit,.............Vermiculit och rotningshormon................... Och varför skriver jag det här då? Jo, jag har äntligen tagit mig i kragen och börjat skriva nån form av Bibliotek/dagbok i excel. Steg för steg över vad det är jag håller på så att jag även nästa år ska veta vad/hur jag gjorde förra gången. Och jag har aldrig läst och slagit så mycket i odlas alla trådar som jag gjort de senaste veckorna ( och då har jag ändå läst jättemycket de här åren ). Slagit och skrivit, skrivit och slagit..........och har det aldrig varit kaos i hjärnkontoret förut, så är det det nu  . Och nu spiken i kistan! Vad var det första jag såg när jag slog på datorn i morse!.......Nemablom! Jag har ju ingen Nemablom!!!! Jag har aldrig haft några sorgmyggor i mina frösådder!! Men nu kommer dom säkert för att jag inte har det hemma!!! Hjälp!!!! Hjärnblödningen är på väg att slå ut
skogstroll
16-01-2008, 09:16
Grattis, det är ett angenämt fenomen att vara Odliot, själv har jag vart trädgårdsintresserad sen barnsben - det går nog i släkten sen gammelmorfar odlade rosor i Mjölby. Det där med Excel var ju bra. Har inte tänkt på att man kan ha det till odlingsrelaterade grejer!
titti49zon6
16-01-2008, 09:23
 så känner jag det också, förr brydde jag mig inte så mycket. Jag sådde fröna i den jord som fanns till hands och konstigt nog så kom det upp både blommor och grönsaker, men nu blir jag bara mer och mer osäker på om jag gör rätt  och jag har ingen Nemablom heller och inga sorgmyggor ja, du Gillan hur ska det gå för oss dessutom så antecknar jag på papper eller i block som har en förmåga att "komma"bort  när jag som bäst behöver dom
Helen i Piteå Zon 5
16-01-2008, 09:29
 Ja, precis så där är det att vara odlare  Rolig läsning nu på morgonen, Tack för det!
malin72
16-01-2008, 09:37
Jomenvisst är det så här att bli "biten". Det måste ju dessutom vara någonting väldigt bra för själen också eftersom man blir så himla lycklig när man ser de nya fröpåsarna i brevlådan  Och jag har gjort nästan som du att man tror att man kommer ihåg..............men nästan lika illa är det för mej med märkpinnarna - det är så prydligt i nysådderna- men sen ska man ju skola om - då sätter jag ju samma sorter i rader med 1(!) pinne framför- men vad händer jo jag flyttar om och glömmer dom sabla pinnarna eller också så bleknar blyertsskriften på pinnarna.....men vad gör det egentligen man kan ju alltid fota och fråga någon forumist Nu ösregnar det ute men jag ska ta mej till växthuset och fortsätta så(kanske STA:s fröer kommer snart?)
Helen i Piteå Zon 5
16-01-2008, 10:00
STA:s fröer brukar dyka upp i slutet av januari
CITAT (malin72 @ 16-01-2008, 09:37)   , ja Malin, det är helt och hållet ditt fel!...........................Nej då, jag skojar bara med dig Jag vet inte hur många gånger jag brustit ut i gapskratt den senaste tiden när jag tänkt på allt jag gör annorlunda nu mot förr, och din tråd om nemablom fick mig att brista ut i ännu ett Men nu ska jag strax bära ut de som ska vara ute i 5-6 veckor och sen ska jag ställa en del ovanpå lysrören och sen så ska jag.............  ........... Kul och se att ni känner igen er i alla fall  . Tydligen så är det en utveckling som ska gås igenom.
Irene_L
16-01-2008, 11:48
Åhhhhhhh vad jag känner igen mig!!!!  Det känns skönt att vara med likasinnade! Jag håller också på att sorterar vilka som ska ut och hur dom ska sås och vilka tider. Iår har jag massor av fröer. Förstår inte det alls Jag har hitills sått 47 olika perenner som jag ställt ut.....sen får dom gro när värmen kommer. Jag tar inte in dom för här inne kommer jag sen ha en massa andra fröer under lysröret. Jaja jag vet ...jag är inte klok...fniss.
kerstin z5-6
16-01-2008, 12:26
Haha -Underbart ! Så där är det -OCH den underbaraste känslan ÄR i begynnarstadiet när det faktiskt gror något och man lyckas -borttappade namn eller inte -  Den tiden kommer aldrig tillbaka -Lyckan är stor nu med, men de där första frösådderna glömmer jag aldrig  Sen måste man göra hobbyn till sin, lyssna på råd -men göra sin egen modell av allt-Alla råd passar inte för alla Hjälp min nemablom är också slut !:) K
Jag har kvar en eller två påsar nemablom, och tar det slut finns det mer på handelsträdgårn någr hundra meter bort  Dessutom verkar han va billig på dem, 45:-/påsen Ja jisses vad mycket konstiga saker man lagt sig till med... Den trådlösa termometern som brukar va på bron på vintern och i växthuset på sommarn står numer i det extra kylskåpet i källarn  I höstas fick jag jaga reda på lysrör att hänga i pannrummet. Och aldrig har jag väl blötlagt, filat och kylt några frön innan, hade inte ens kunnat drömma om att hitta på det. Dessutom skulle jag bara så några sorter i år, de några sorterna har ökat i kvadrat flera ggr redan. Många, många konstiga saker ägnar man sig åt numer, gubben suckar och skakar på huvet. Men jag har ju iaf nåt att göra
kerstin z5-6
16-01-2008, 12:55
Mar du att det finns hos dej ?I lycksele ? eller ?
Ja, tänk va lika vi är som har det här intresset känner igen mig i allt sen ska man nog inte göra om de man gjorde förra året jag satte fingerborgsblomma alla frön grodde(man ska nog inte sätta hela påsen) fick dela ut åt alla jag kommer att drukna idom de förökar sig så väldigt, numera sår jag bara halva påsar, de är väl så, man lär sig med tiden att hitta det rätta sättet.
Lilla Birka
16-01-2008, 13:26
Ja, precis så är det: ju mer man lär sig desto mer inser man att man vet väldigt lite....
skogstroll
16-01-2008, 13:56
och sen tror jag inte forskarna har hittat något botemedel mot den här sjukdomen heller
CITAT (skogstroll @ 16-01-2008, 13:56)  och sen tror jag inte forskarna har hittat något botemedel mot den här sjukdomen heller  Och det hoppas jag aldrig de gör heller  Det är ju det här som är livet
Härligt skrivet av dig Gillan! Synd att inte vi som är på G att få hjärnblödning bor grannar, då skulle detta med odlingar vara ännu roligare. I år är det första året som jag skall slå på stort, som du vet. Och jag hoppas att du kommer att vara en av dem som kommer stötta mig när jag får mina psykbryt  . Idag har jag köpt 6 st lysrör, och du.....jag ska bygga en låda som jag har dem i , sen får vi se om jag lägger lysrören i garaget eller i sängen (detta skämt är vi bara 3 odlaiter som fattar)....hihi.
Lady Hamilton
16-01-2008, 14:34
Ja du Gillan Här är också en som "vaknade upp" för ett par år sedan  Började läsa här och SÖÖÖÖG åt mig allting som skrevs Och ALLT skulle testas  Jag och en kompis gjorde sådana beställningar, så ett "känt företag" beslutade sig tydligen för den vinsten öppna ytterligare en butik  så nu finns den både i Båstad o Bromma förutom på nätet.............. Inte kunde jag nöja mig med "bara" ett växthus  Nä vinterträdgård skulle det vara  ......och inget "plumsande" i meter djup snö  utan direkt från köket ville jag kunna komma in till mina Odlingar. Rykten spreds här på byn att det var något mystiskt som föregicks inne i den blå skimrade belysningen  ......... Tills en dag en av de "modigare" damerna kom fram till mig och frågade om det var sant att jag kostat på en sådan dyr utbyggnad på huset för att föda upp R-E-P-T-I-L-E-R???........................... Efter detta har mycket hänt.........el-affären har bytt ut hela sitt lysrörs sortiment  så nu har storföretagen o övriga bybor lysrör som är perfekta till övervintring av växter o plant uppdragning tidig vår. (Så numera kan det odlas överallt här i byn, året runt!................. Den enda nackdelen som jag kunnat se med denna sjukdom är att jag inte hinner vara ute o motionera lika mycket som förr
*Ulrica*
16-01-2008, 14:43
Jodå, här är en till ni har smittat...  det blir första gången i år som jag också gör enligt "odlaiternas alla regler" Ett jättestort tack allihopa! [attachment=11731:sådd8jan08.jpg] Frön på verandan, sådda 8-9 januari.
Åh Gillan vilken underbar berättelse. Jag sitter här med leendet långt upp över öronen. Visst känner jag igen mig i många delar.......långa rangliga plantor som man gräver ner djupare, extraljus----va-- räcker det inte med ljusa dagar .....märka sådder---det syns ju när/om de kommer upp vad det är osv. Ja vi är många som har Odla och alla fantastiska medlemmar här att tacka för att vår odlingar nu börjar se ut som "odlingar".
Nu har jag också blivit den skrivande odlaren med noteringar i bok om sådder ifjol och ska nu testa excel i år...igen.....få ser hur det går.
Även jag sitter här och "flinar" saligt! Tack för efm skratt Gillan och ni andra! Till och med jag har nu fått en del kall-groende frön i jorden och planer på lysrör finns Trädgårds intresset har alltid funnits men detta med att så själv har jag er att tacka för. kram på er alla super duktiga Odlaiter!!
Mica548
16-01-2008, 19:02
Av alla inlägg som skrivits verkar det som att "blomstermänniskor" i gemen i början är en samling lättsinniga och obekymrade människor, men ju längre tiden går, desto mer ångestfyllda blir de, fast rabatterna blir finare och finare.  Fast med tiden tror jag att vi alla slappnar av mera. Att det ska vara likadant oavsett vad man lär sig. När jag började rida i yngre dar hade jag inte förstånd att fatta att det var farligt och att det kanske inte var lämpligt att hoppa ett hinder på över en meter när man själv inte var mer än 1,30 själv..... Idag skulle jag aldrig hoppa 1 meter! När jag började renovera huset, så var min åsikt "Hur svårt kan det bli???? och allt skulle självklart bli perfekt!!! (hur naiv kan man vara fast jag då närmade mig 40 årsgränsen) Efter ett antal års slit med blod, svett och tårar har jag etablerat ett levnadsuttryck och det är "Good enough!"!! Det får gälla för huset och livet i stort. Nu när baksidan på huset äntligen börjar arta sig så har jag funnit det otroligt intressant och givande med trädgårdsfixandet och speciellt odlandet. För tillfället läser jag allt jag kommer över om fröodling och växter och det är såååååå himla kul. Självklart var de få plantor jag lyckades odla fram förra året långa och rangliga och självklart har jag 2x36W lysrör idag... *asg* Ser fram emot en lärorik och njutningsfull vår tillsammans med er alla här på forumet! Ha det nu allra bäst och må "så-guden" (eller vem det nu kan vara) vara er nådig!
Oh Gillan och ni andra, vad väl jag känner igen mig. Jag har egentligen alltid varit intresserad av att så frön och varenda liten kärna som kommit i min väg har stoppats ner i närmsta blomkruka. Det mesta blev inte speciellt långlivat Under en period i livet hade jag en passion för krukväxter men blev så trött på att inte kunna ge dem en bra miljö på vintern. Barn och man fick lov att prioriteras. Sommarblommor har jag också försökt mig på men jag har aldrig varit nöjd med resultatet….Jag har till och med beställt frön som jag inte kunde så bara för att det var så kul att titta i frökataloger, "növla" på fröpåsarna och att drömma. I maj 2005 så hade jag installerat mig i min nya lilla lägenhet som var bara min egen och låg i markplan. Där hade jag möjlighet att göra en rabatt som jag fyllde med perenner köpta på Coop forum. Bl.a så var det blommande lavendel som jag stoppat ner där. Dagen efter den stora planteringsdagen kom det 3 dm blötsnö och lade sig som en kall blöt filt över min nya rabatt. I förtvivlan söket jag hjälp för hur jag skulle rädda mina småplantor och hittade Odla. Jag kommer alltid att vara Kerstin z 5-6 tacksam över det snabba svaret och de lugnande orden samt rådet att täcka med fiberduk första dagarna. Allt klarade sig och efter det så har det varit en enda stor aha-upplevelse. På de snart tre år som jag häckat här på Odla har det blivit 19 lysrör av varierande längd. I fjol så drog jag upp när 70-talet olika perenner + lite sommarblommor. Närmare 500 plantor blev det även om ett antal fick dela kruka med ett syskon. Jag har anlagt en ”rosenträdgård”, odlat upp en skogstomt som om man tittar på lite håll på......nästan kan tro att det är en trädgård…i alla fall en god början. Och milde tid va kul jag har…. /Anki
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2008, 12:55)  Mar du att det finns hos dej ?I lycksele ? eller ? Nemablom? Japp det finns här, både i mitt kylskåp och handelsträdgårns
Tack för alla fantastiska inlägg. Ibland har jag skrattat mig halvt fördärvad. Tror inte det finns nåt som jag inte känner igen mig i, åtminstånde till viss del  . Och ovanpå allt annat så kom jag på det där med "märkpinnar", det är ju pinnar precis överallt! Och för varje omskolning så växer antalet. Det får ju inte finnas några plantor som är utan  ( om de inte har en egen back då förstårs ). Och ja,ja, jag vet precis vad jag sa om hur det var förr, ingen pinne så långt ögat nådde, hrrrm. Men det här med pinnarna förstår ni, det har i sin tur lett till att ingen utomstående får komma närmre mina frösådder än en 1/2 m på sin höjd. Tänk om de av misstag skulle råka flytta på nån  . De enda som har dispens från den regeln är mina barnbarn. Varför? Jo, de kan ju smittas, och det gäller att smida medans järnet är varmt  . Fast det där kan i och för sig förklara varför inte en enda av mina Änglatrumpeter blommade med den färg som stog på "pinnen" i somras Sen vill jag säga Grattis till lysrören lämås  , och jag är sååå glad att du bestämde dig för att inte ha dem i sängen Och Anki! Vad är det du säger? Att du ; CITAT nästan kan tro att det är en trädgård…i alla fall en god början. Jag har sett vad du kallar "nästan" och jag vill dementera det. Du har mer än en rosenträdgård, du har ett helt paradis Och till Mica548, vill jag bara säga att den där ångesten du pratar om, är i det här fallet enbart positiv, men ibland så måste man mellan skrattattackerna, undra vad i jösse namn man håller på med Och Tosan! Kan du inte ta och skicka hit lite? Ifall jag skulle komma att behöva?
 Excel är jättebra, nu är även jag organiserad sedan förra året... Det blir som en lätt mani, man kan liksom inte sitta stilla och vänta, tankarna planerar, surr surr.. Man vill ha mer... Är det någon form av Odlaism? Något man absolut INTE ska bota Odla.nu är starkt bidragande, alla ni som skrivit här genom åren Var annars kan man läsa om de som inte kan slänga krukväxter för växterna liksom skriker av ångest? Så SKÖNT att det finns likasinnade!! (  Fast det skulle kanske behövas en grupp för anhörigstöd, alla har inte så förstående sambos...  ) Wilma
CITAT (Wilmer @ 16-01-2008, 20:31)   Excel är jättebra, nu är även jag organiserad sedan förra året... Det blir som en lätt mani, man kan liksom inte sitta stilla och vänta, tankarna planerar, surr surr.. Man vill ha mer... Är det någon form av Odlaism? Något man absolut INTE ska bota Odla.nu är starkt bidragande, alla ni som skrivit här genom åren Var annars kan man läsa om de som inte kan slänga krukväxter för växterna liksom skriker av ångest? Så SKÖNT att det finns likasinnade!! (  Fast det skulle kanske behövas en grupp för anhörigstöd, alla har inte så förstående sambos...  ) Wilma  , Anhörigstöd har jag som tur är, annars så skulle jag stå mig ganska slätt, men för de som inte redan har det, kanske det skulle behövas  . Och Excel är helt nytt för mig, där hade jag inte haft stor chans utan just det stödet Och jag är också otroligt tacksam för alla kunskaper som finns här på Odla. Alla är fantastiska, var och en på sitt vis Fortsätt och skriv om era erfarenheter ni andra! Det är fantastiskt kul och läsa
Hör av dig om det krisar så får jag försöka ordna det Men har du ingen återförsäljare i närheten av dig?
CITAT (Tosan @ 16-01-2008, 21:07)  Hör av dig om det krisar så får jag försöka ordna det Men har du ingen återförsäljare i närheten av dig? Tack, tack, hemskt mycket tack Tosan! I nuläget behöver jag ju inget och hoppas ju att det så ska förbli. Nån återförsäljare i närheten har jag i alla fall inte hört talas om ( men forska kan man alltid ). Jag trodde i min enfald att man enbart kunde skicka efter Nemablom från nån av de största "fröbutikerna". Men när jag läste ditt inlägg så förstog jag ju att så inte var fallet. Återigen tack  och jag hör av mig om det behövs
Kolla Här Om du har nån återförsäljare på orten Man kan beställa direkt från bionema åxå, men de skickar inte när det är kallt ute. Men det kan ju iofs inte jag göra heller.
kerstin z5-6
17-01-2008, 09:55
Növla påsarna " haha Underbart Anki -som visst har ett rosenparadis  det har jag sett , dock ännu bara på bild  Nej inte är det ångest -snarare förstår man mer o mer hur lite man vet .. och eftersom kunskap tyvärr inte är ärftlig får man ännu mer att ta reda på..Så kul :)Vad skulle man annars överleva vintern med hjälp av .. ?? Gillan -skulle klara sig två veckor i jan feb då konståkningsem o Vm går -men sen ? hihi .. Tosan -jag bara undrar vilken handelsträdgård eftersom jag har lite kontakter där i L,som kan ta hem -och nej -den närmaste återförsäljaren för mej är Umeå 10 mil enkel väg -och som sagt de kan inte transporters med post nu .. Anhörigstöd finns -ännu bara för män dock Män Mot Trädgård riktiga knölar -huvudsäte -burträsk med omnejd [attachment=11771:5odklv0f...gkmemev9.jpg]
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-01-2008, 09:55)  Növla påsarna " haha Underbart Anki -som visst har ett rosenparadis  det har jag sett , dock ännu bara på bild  Nej inte är det ångest -snarare förstår man mer o mer hur lite man vet .. och eftersom kunskap tyvärr inte är ärftlig får man ännu mer att ta reda på..Så kul :)Vad skulle man annars överleva vintern med hjälp av .. ?? Gillan -skulle klara sig två veckor i jan feb då konståkningsem o Vm går -men sen ? hihi .. Tosan -jag bara undrar vilken handelsträdgård eftersom jag har lite kontakter där i L,som kan ta hem -och nej -den närmaste återförsäljaren för mej är Umeå 10 mil enkel väg -och som sagt de kan inte transporters med post nu .. Anhörigstöd finns -ännu bara för män dock Män Mot Trädgård riktiga knölar -huvudsäte -burträsk med omnejd [attachment=11771:5odklv0f...gkmemev9.jpg] Lycksele Handelsträdgård (Ove) är återförsäljare, på Villaryd. Jag är lite lur på att min sambo är sugen på att gå med i den där stödgruppen... Fast jag tror inte han är så sugen på att bygga jordlimpor...
Tack för länken Tosan  . Vi med omnejd fanns inte med, men nu kan jag ju beställa Och Kerstin....Där slog du huvet mot spiken  . Ja, vad skulle jag göra utan konståkningen  . Nästa vecka är det dags för första, sen är det mindre än två månader kvar till VM......och dåååå befinner jag mig på plats på första parkett  . Sen är det bara ett par veckor kvar till Mässan. Den här våren kommer att rusa fram med raketfart tror jag  . Undrar jag hur jag ska hinna med i år Och du! Att Anki har en rosenträdgård vet jag, men inte bara det, det är ett helt paradis för övrigt också som är värt att se, jag lovar, jag har sett det på riktigt Män mot trädgård, riktiga knölar.............tror inte jag ska visa Dealer den här tråden nåt mer
CITAT (Azola @ 17-01-2008, 10:00)  Instämmer i de glada skratten Min sambo ska inte få en sån tröja. Han ska bli intresserad av trädgård........jag bearbetar honom.
Oj, oj....
Vad skönt att man inte är ensam! Ångest, mani, missbruk...Kalla det vad ni vill men visst är det härligt. Jag känner så väl till utvecklingen från glad nybliven trädgårdsägare som springer till blomterlandet och köper färdiga ettåringar att sätta i en kruka, till den kontrolltokige odlaren som enligt min man kan börja jobba på handelsträdgården istället för "du springer ju alltid omkring med någon jordkoka i famnen". Tror ni han är avundsjuk?
Dessutom är det konstigt vad ekonomin går att tänja på. Köpa ett lass färdiga plantor en gång om året till nästintill åretruntodling under lysrör och med värmefläktar, fiberdukar, bevattninganläggningar, bekämpningsmedel, fröer, sticklingar, och några resor till olika handelsträdgårdar, fina visningsträdgårdar och mässor. Glömde visst att räkna med trädgårdstidningar och böcker.... Den här tråden får inte min man se, då går han genast med i den ovannämda anhörigklubben!
CITAT (snigel @ 18-01-2008, 11:08)  Oj, oj....
Vad skönt att man inte är ensam! Ångest, mani, missbruk...Kalla det vad ni vill men visst är det härligt. Jag känner så väl till utvecklingen från glad nybliven trädgårdsägare som springer till blomterlandet och köper färdiga ettåringar att sätta i en kruka, till den kontrolltokige odlaren som enligt min man kan börja jobba på handelsträdgården istället för "du springer ju alltid omkring med någon jordkoka i famnen". Tror ni han är avundsjuk?
Dessutom är det konstigt vad ekonomin går att tänja på. Köpa ett lass färdiga plantor en gång om året till nästintill åretruntodling under lysrör och med värmefläktar, fiberdukar, bevattninganläggningar, bekämpningsmedel, fröer, sticklingar, och några resor till olika handelsträdgårdar, fina visningsträdgårdar och mässor. Glömde visst att räkna med trädgårdstidningar och böcker.... Den här tråden får inte min man se, då går han genast med i den ovannämda anhörigklubben!  .............jodu, det är konstigt vad den där plånboken blir töjbar när det gäller allt som har med odling att göra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|