|
snillan
16-01-2008, 11:01
Hej, jag köpte ett olivträd i våras som stod ute soligt mot en stentrapp och mådde jättebra hela sommaren, den fick stå ute i höstas tills den fått 1-2 små frostknäppar.
När det blev kallare så tog jag in den och nu har den stått i mitt matrum framför en gammal balkongdörr ( gamla glasfönster som släpper igenom lite mer kyla än våra nya fönster), den står på en låg pall så övre delen av trädet har ljus men inte nedre delen eftersom den delen av dörren är täckt. Trädet har mått jättebra fram till för ca 3 veckor sedan då upptäckte jag att det såg konstigt ut, blev orolig över att ha vattnat för mycket eller för litet. Sedan började den tappa jättemycket blad, nu ser den Ok ut i övre delen men nedre delen är nästan kal, alla blad har fallit. Den får vatten ca 1 gång/vecka.
Nu till min fråga: Är detta helt normalt, jag har läst att de tappar blad inne under vintern, eller beror det på att den får för lite ljus ? Hur ofta tror ni att jag ska vattna trädet, vi har normal rumstemperatur i huset men det blir lite svalare vid just detta fönster med balkongdörr pga draget från de gamla fönstren.
Snillan
Alexander-VG-zon3
16-01-2008, 11:08
har du den ute så länge så att det blir frost bör man övervintra den svalt -5c +10c och extra ljuse . för bästa
men man klan även ha de varmare om vintern om man vänjer den vid att vara inne .
hur varmt har den det ?
problemet är ju att dom nedersta bladen får inget ljuse och dör plus ev övervatnning , så länge den är grön i toppen är det ingen fara det du kan göra är att ge den extra ljuse nu och har du tur så kommer den så fall att blomma . sen sätter du ut den när det är runt +10c (ta in vid frost ) sen till hösten utsätter du den igen för ett par nätter med frost . men då m du kan ge den extra ljuse hela vintern när den är inne och duscha bladen , och vattna så många gånger på vintern som hur många grader den har . alltså är det 15c ska du fördela vattningen 15gånger under hela vintern . dock är oliver väldigt tåliga så skulle den tappa alla blad kommer den säkert överleva och få nya blad när den kommer ut .
CITAT (snillan @ 16-01-2008, 11:01)  Hej, jag köpte ett olivträd i våras som stod ute soligt mot en stentrapp och mådde jättebra hela sommaren, den fick stå ute i höstas tills den fått 1-2 små frostknäppar.
När det blev kallare så tog jag in den och nu har den stått i mitt matrum framför en gammal balkongdörr ( gamla glasfönster som släpper igenom lite mer kyla än våra nya fönster), den står på en låg pall så övre delen av trädet har ljus men inte nedre delen eftersom den delen av dörren är täckt. Trädet har mått jättebra fram till för ca 3 veckor sedan då upptäckte jag att det såg konstigt ut, blev orolig över att ha vattnat för mycket eller för litet. Sedan började den tappa jättemycket blad, nu ser den Ok ut i övre delen men nedre delen är nästan kal, alla blad har fallit. Den får vatten ca 1 gång/vecka.
Nu till min fråga: Är detta helt normalt, jag har läst att de tappar blad inne under vintern, eller beror det på att den får för lite ljus ? Hur ofta tror ni att jag ska vattna trädet, vi har normal rumstemperatur i huset men det blir lite svalare vid just detta fönster med balkongdörr pga draget från de gamla fönstren.
Snillan Den står för varmt och då för mörkt och får för mycke vatten. Det är därför den tappar så mycke blad. Har ni ingen källare, garage eller föråd så den kan stå lite svalare. Helst inte varmare än +15 grader. Kan man sänka temperaturen, behöver inte oliven så mycke ljus heller. Står den i +5 grader, kan den stå mörkt t.o.m. Det räcker att Oliven vattnas max två ggr/månad just nu. I slutet av februari ökar man vattningen, ljus och temperatur sakta, samtidigt kan man ge lätt med näring 1ggr/månad (Halv dos) Så snart vädret tillåter, ställer man ut oliven igen. Min Oliv har inte tappat mer än kanske 10 blad på fem år. Men då sköter jag den som beskrivet ovan.
snillan
27-01-2008, 19:00
Hej, det tog lite tid innan jag hann läsa er svar men tack så jättemycket.
Visst har jag garage, men där är det också varmt ca 20 grader (makens ögonsten en cheva 55 står ju där.....får ju inte frysa) Däremot har jag en matkällare, helt utan fönster som säkert håller runt +5 grader när det är kallt ute, vid varmare temeratur kanske den håller 8-10 grader. Där finns inga fönster, det är helt mörkt, där övervintrar jag en del av alla mina pelargoner, de största som inte får plats i huset och det har fungerat bra tidigare år. Tycker ni att det är lämpligt att ställa den där kommande vintrar ?
Bör jag ställa ner den där nu, när den redan stått i rumstemperatur eller ska jag låta den stå kvar och öka belysningen och minska bevattningen tills den får komma ut igen ?
Runt jultid var olivträdet jättefint, jag var såååååå stolt den till o med blommade då..... sen blev den helt plötsligt klen och började tappa blad och såg verkligen inte ut och må bra, då vattnade jag nog oftare för jag trodde att den ville ha mer vatten och då tappade den ännu mer blad.......
Jag är jätteglad om ni tipsar mig om hur jag akut hanterar trädet för att få det att må bra igen.
Snillan
CITAT (snillan @ 27-01-2008, 19:00)  ... eller ska jag låta den stå kvar och öka belysningen och minska bevattningen tills den får komma ut igen ? Detta är nog det bästa förslaget. Lyft upp krukan som den är nu (eller väg den) Lyft igen om några veckor, så känner du om den är lättare. Oliven behöver torka upp helt innan du vattnar den igen. Ge den ingen gödning förrän i slutet av mars. Så snart du vågar ställa ut oliven (VArma dagar och lätta frostnätter) kan du börja öka gödningen försiktigt. Till nästa vinter, tycker jag nog att du ska satsa på din jordkällare. Överlever pelargonerna där, överlever oliven med all säkerhet. De flesta växter mår bättre av att man vattnar dem lite och ofta. De får en jämnare tillförsel då.
snillan
27-01-2008, 20:53
Hej igen och tack för svaret. Jag gör som som flaxxs föreslog och som du Maria också förslår som åtgärd i nuläge. Ökar belysning och minskar bevattning. Jag har läst och kört ut information från datorn om hur jag ska sköta mina växter som inköptes förra sommaren, jag har varit sjuk i stress sjukdom och under sommaren rehabiliterade jag mig med att införskaffa nya roliga växter eftersom jag även skulle få växthus ( vilket jag har med inte fått uppsatt ännu), jag köpte vindruva, olivträd, citron och limeträd och massor med nya roliga pelargoner, problemet med en stressjukdom är att hjärnan inte längre fungerar som den ska, jag minns inte vad jag läst och rör ihop de olika växternas skötselråd, även om jag läser igen så fastnar det inte, det är som om hjärnan inte tar in informationen. Så jättetack för era råd. Ha det gott så hoppas jag olivträdet överlever våren hos mig.....  Snillan
CITAT (snillan @ 27-01-2008, 20:53)  Hej igen och tack för svaret. Jag gör som som flaxxs föreslog och som du Maria också förslår som åtgärd i nuläge. Ökar belysning och minskar bevattning. Jag har läst och kört ut information från datorn om hur jag ska sköta mina växter som inköptes förra sommaren, jag har varit sjuk i stress sjukdom och under sommaren rehabiliterade jag mig med att införskaffa nya roliga växter eftersom jag även skulle få växthus ( vilket jag har med inte fått uppsatt ännu), jag köpte vindruva, olivträd, citron och limeträd och massor med nya roliga pelargoner, problemet med en stressjukdom är att hjärnan inte längre fungerar som den ska, jag minns inte vad jag läst och rör ihop de olika växternas skötselråd, även om jag läser igen så fastnar det inte, det är som om hjärnan inte tar in informationen. Så jättetack för era råd. Ha det gott så hoppas jag olivträdet överlever våren hos mig.....  Snillan Är det så de kallar utbrändhet nu. JAg hittar själv inte anteckningsblocket som jag stoppade i bakfickan för att inte glömma.... (fortfarande borta efter 10 år) Det värsta går över, men utsätts man för stress, kommer teflonminnet tillbaka som på beställning. Då är det bara att gå ut i trädgården och gräva igen.
Karin M i zon 5-6
29-01-2008, 19:31
Hej Snillan! Jag har haft samma problem med mitt olivträd. Hade mitt på "kollo" där jag trodde att det skulle passa att övervintra. Det visade sig att det inte var vidare bra ställe, för jag hade inte ett blad kvar när det var vår. Bestämde mig alltså för att sätta allt på ett kort och klippa av ALLT, så att det bara fick stammen och några grenar med klyka kvar... Hade inget att förlora alltså! Men innan sommaren var över, hade jag ett fantastiskt, klotformat träd kvar, vilket var härligt!!! Så lyd bara de goda råd du får och ge inte upp! Det finns hopp för ditt olivträd, även om det ser mörkt ut! Lycka till! //Karin M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|