Full version: Uppsägningstid
Margith
Jag är inte med i facket, jag har inget anställningsavtal. Jag har jobbat 20 år på samma företag. Om jag säger upp mig själv, hur lång uppsägningstid har jag då? Jag tror att svaret är 3 månader, har jag rätt?

Och ni som känner mig behöver inte kasta er över PM-funktionen och fråga vad i hela fridens dar som har hänt! Jag tänker inte säga upp mig giggle.gif Frågan kom upp i en diskussion med en god vän.
Tosan
JAg har för mig att det har att göra med hur gammal man är åxå, men är inte säker. Sen kan det nog vara olika inom olika avtal.
Din arbetsgivare borde vara ansluten till ett kollektivavtal (Handels, metall, osv) som passar den sektorn som ni jobbar i.
Ramred
Tror också att det kan skilja sig beroende på vilket avtal arbetsgivaren är kopplad till, oavsett om man som anställd är fackligt ansluten eller ej. Tror att det förut varit som så att det har haft betydelse hur länge man varit anställd inom vissa avtal, men inte alla. Men jag kan ha fel....
ingrid fuxwall
Kan inte lagen men vet att det är skillnad på uppsägningstid beroende av ålder, men då gäller det ju när arbetsgivaren säger upp, tror jag.

ingrid
Margith
Ålder, anställningstid och ibland även befattning har betydelse för uppsägningstiden när arbetsgivaren säger upp en anställd.
Men i mitt exempel skulle jag ju säga upp mig själv. Och jag är inte fackansluten. Menar ni att arbetsgivarens hängavtal gäller även då?
Jag trodde att det här fanns reglerat i nån av alla anställningslagar som finns i Sveriges Rikes Lag....
Bee
Om arbetagivaren säger upp dig och du har arbetat 20år på företag (dvs mer än 10 år) så gäller 6 mån uppsägningstid. Säger du upp dig själv gäller halva tiden, dvs 3 månader. Vid tillsvidareanställning gäller aldrig mindre än 1 månad.
Det stod mycket intressant att läsa i Lagen om Anställningsskydd . Bla skall arbetsgivaren upplysa om inom vilket avtalsområde verksamheten bedrivs (industri, handel etc).
Bra att du tog upp den här frågan Margith. Dagarna tuggar på och det är mycket man har för sig gäller utan att man egentligen vet exakt. Och sånt är ju viktigt när det gäller jobbet.

Aqvakul
Under förutsättning att arbetsgivaren har ett kollektivavtal med facket så gäller detta, annars gäller LAS. 3 månader är en normal uppsägningstid när en tillsvidareanställd säger upp sig själv. Naturligtvis kan arbetsgivaren medge att man får gå tidigare.

(Om du skulle bli uppsagd så är kollektivavtalen nästan alltid förmånligare än LAS. D.v.s du har längre uppsägningstider, ofta kopplat både till anställningstid och ålder.)
Pirum
Men åldern spelar alltså ingen roll längre? I lagen alltså (kollektivavtalen står ju inte i lagboken). För det gjorde den ju förr?

(På dagens arbetsmarknad blir det väl allt vanligare att man sällan stannar (eller kan stanna) länge på samma ställe - tycker det är synd om man alltid ska få sämsta dealen för att man är 'nyanställd', oavsett ålder. Sämre uppsägningstid, sämre lön - men man gör samma arbete)
Aqvakul
CITAT (Pirum @ 16-01-2008, 17:22) *
Men åldern spelar alltså ingen roll längre? I lagen alltså (kollektivavtalen står ju inte i lagboken). För det gjorde den ju förr?

(På dagens arbetsmarknad blir det väl allt vanligare att man sällan stannar (eller kan stanna) länge på samma ställe - tycker det är synd om man alltid ska få sämsta dealen för att man är 'nyanställd', oavsett ålder. Sämre uppsägningstid, sämre lön - men man gör samma arbete)

Nej det tas ingen särskild hänsyn i lagen till ålder vad avser uppsägningstid, numera får inte heller de äldre någon bonustid när det gäller turordningen vid uppsägning. I de flesta kollektivavtal favoriseras dock äldre. OBS att kollektivavtal gäller som lag, där kollektivavtal finnes!
Besser
CITAT (aq42 @ 16-01-2008, 13:22) *
Under förutsättning att arbetsgivaren har ett kollektivavtal med facket så gäller detta, annars gäller LAS. 3 månader är en normal uppsägningstid när en tillsvidareanställd säger upp sig själv. Naturligtvis kan arbetsgivaren medge att man får gå tidigare.

(Om du skulle bli uppsagd så är kollektivavtalen nästan alltid förmånligare än LAS. D.v.s du har längre uppsägningstider, ofta kopplat både till anställningstid och ålder.)

Jag hävdar att om arbetsgivaren saknar kollektivavtal med facket så gäller enligt LAS. 1 månads uppsägningstid när en tillsvidareanställd säger upp sig själv. Och 6 månaders uppsägningstid om den anställde skulle bli uppsagd. (I exemplet ovan där arbetstagaren varit anställd över 10 år)

LAS
"11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.
Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av
- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.
Om en arbetstagare som är föräldraledig enligt 4 eller 5 § föräldraledighetslagen (1995:584) sägs upp på grund av arbetsbrist, börjar uppsägningstiden löpa när arbetstagaren helt eller delvis återupptar arbetet eller, enligt den anmälan om föräldraledighet som gäller när uppsägningen sker, när arbetstagaren skulle ha återupptagit sitt arbete. Lag (2007:389)."

Det är alltså enbart arbetstagaren som har rätt till en längre uppsägningstid om denne jobbat en längre tid på företaget.
Arbetsgivaren har inte rätt till någon längre uppsägningstid än 1 månad.

Ovanstående gäller alltså enbart då kollektivavtal saknas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon