|
Maria G
16-01-2008, 12:39
Vet inte var jag ska posta detta men lägger det här så kan väl snälla admin flytta det om det ligger fel. Jag har 3 stora hundar med lika stora tassar. Min trädgård är helt förstörd, gräsmattan obefintlig med lera överallt. Det måste ju gå att ha en trädgård även om man har hundar? Jag har iaf sett det på andra ställen men hur GÖR de?! Vill inte ha grus utan något som är skönt att gå på. Jag älskar att gå barfota och att få in smått grus i fötterna är inte skönt. Snälla söta trädgårds experter: Kan ni hjälpa mig? Tillägger att jag bor i regnets Mekka: Skåne
Hur ser den ut på sommaren, är den fin då? Hundarna kanske inte ska vara på gräsmattan just nu när det har regnat så himla mycket, mina är nästan aldrig på gräsmattan för jag går en promisar med dom(görförmodligen du också  ) Just nu är det väldigt vått i markerna här. Jag kanske inte riktigt förstår hur du menar
Margith
16-01-2008, 13:12
Jag har inga hundar  men min man har 2 stora rackare med väldigt mycket spring i benen. Lita på att dem förstör "min" trädgård Jag försöker att lösa problemet genom att ICKE!! inte under några som helst omständigheter, låta hundarna röra sig fritt över hela tomten. Jag lär alltså hundarna att det finns zoner i trädgården dit de inte får gå. På det sättet räddar jag lite gräsmatta, jag gillar också att gå barfota i gräset. Sen finns det andra delar av tomten där de får röra sig fritt, gräsmattan där bryr jag mig inte om. Det är lervälling vår och höst, på vintern brukar vi ha snö där och på sommaren är det packad lera. Jag bjuder på det, hundarna måste få leva här också Rabatter som "ligger i farozonen" för deras framfart inhägnar jag med tillfälliga lösningar, tills de har lärt sig att matte blir väldigt sur om de trampar runt där Hundar lär sig fort, bara man är konsekvent.
Maria G
16-01-2008, 13:38
 Jösses, jag förstår dig, inte roligt. Ja, du om du inte vill stänga av vissa delar vet jag inte hur du ska få fram lite gräs  Annars har du en jättefin trädgård. Vi får försöka tänka till.
Åhhh, din stackare! Såg inget kul ut! Jag vet inte om det går att komma på tåligare växter, vi får väl se om någon är duktig... Kanske går det att hitta något snack för hundägare med duktiga självutnämnda djurpsykologer. De kanske har tips. Kanske kan du anordna någon del som är extra stimulerande för hundarna, beroende på vad den rasen har för behov, sedan kan du tack vare det - och alla promenader - ställa krav på att de är mer rädda om resten av trädgården. Hur man nu dresserar in det... Lycka till!!!
LindaLunda
16-01-2008, 15:46
ÅHHHH vilken gosevovve!!!! Linda
om jag hade en så mysig vovve som den på bilden  så skulle jag inte bry mej så mycket om gräs, det blir alltid nåt som klarar sej å växer.  satsa på lite fler rabatter istället då, de kan du ju hägna in, det låg ju nåt som liknade staket där. jag håller på vovvarna
ingrid fuxwall
16-01-2008, 16:08
Du har stora hundar - vilken ras är det? nyfiken Även jag har flera hundar men tidigare bara en. Med en hund blir det inte så stor åverkan men desto fler ju mer lek och en förstörd trädgård.
Kan ju glädja dig med att ju äldre hundar desto mindre förstört blir det, fast ...
Hoppas du får några vettiga råd
ingrid
Av bilderna att döma ser det ut att vara en massa stora träd, lite skostomtsaktigt, som ger en hel del skugga? DET kan vara en av anledningarna till att gräset inte frodas. Mvh Fenja
Maria G
16-01-2008, 19:03
Nä inte fan ser det kul ut inte...Skäms ihjäl när folk kommer på besök. Med kennel händer det ju rätt så ofta Brukar skylla på att "jag håller på att göra i ordning i trädgården" men den lögnen funkar inte längre. Min tomt är helt underbar, som du sa skogstomtaktig. Många som besöker mig säger "WOW vilka möjligheter du har här!" Visst har jag det...men marken ser ju hemsk ut Träd och växter är inga problem, det är "golvet" jag behöver tips om Träden skuggar men när jag flyttade in här fanns det en underbar gräsmatta trots träden. Skugga är inte problemet utan 12 tassar. Tusen tack för söta ord om mina hundar De är helt underbara men stora tassar som sagt. För att inte tala om då jag har valpar och de behöver ju lite mjukt att gå på. Dock inte lera I somras tultade 9 småttingar omkring i leran efter allt regn PLUS mina 2 stora hundar. Det var rena rama julafton.... "Staketen" som syns är kompostgaller. När det blir för gyttjigt måste jag lägga något på de värsta ställena. Det ser för jävligt ut  det med... Jag tror någon därute sitter med enklaste lösningen i världen. Hoppas jag och inväntar fler tips gällande "golvet"  Det behöver inte vara gräs-bara det inte är grus eller som nu lera Rasen ja: Dogue de Bordeaux Kom igen nu-kom på nåt bra
Kunde inte låta bli att fnissa lite åt dina bilder. Kompostgaller som rister. Du verkar alltså ganska påhittig själv. Vi hade som mest tre hundar, men deras tassar förstörde nog inte ett enda grässtrå. Trots att jag aldrig förbjudit dem att "Beträda gräset". Lucas gör definitivt ingen skada! Iofs går vi mest i skogen, framförallt denna årstiden. Lycka till!!
Maria G
16-01-2008, 19:21
Jo man tager vad man haver Tror dina hundar vägde liiite mindre än mina och hade antagligen liiite mindre tassar Jag har ju 150 kilo som trampar omkring här-210 om jag är där med dem
Jag skulle nog spärra av gräsmattan under en tid och så en gräsblandning som tål lite mer slitage. Det finns många blandningar att välja på. De brukar finnas som: "Slitstarkt för sommarstugan" eller en blandning för "Fotbollsplan". Så då i det nya gräsfröt så snart som möjligt, då gror det direkt när det är rätt temperatur till våren. Vovvarna lär väl inte gilla läget i början, men det är väl en smäll de får ta  Kolla med Granngården, de har mycket att välja på i grädfröblandning och tar hem annars.
CITAT (Maria G @ 16-01-2008, 19:21)  Tror dina hundar vägde liiite mindre än mina och hade antagligen liiite mindre tassar  Det var precis det jag menade. Jag kanske var lite otydlig så att du missuppfattade mig. Men Tico som är störst väger alltså ~19 kg, de små ~7-8 kg styck. Det blir självklart inga skador av det. Jämfört med dina härliga bjässar. Det kanske tyvärr är så att du får välja på fin trädgård eller ljuvliga hundar? Ungefär som en del ojar sig över att jag har en så långhårig hund. "Drar han inte in mycket smuts?" Jo, och vem f-n bryr sig?? Iofs lättare att dammsuga inne än att stå ut med lervälling ute. Ledsen, har inga förslag annat än snygg stenläggning på en del av trädgården och ha resten så där mysigt naturlig.
ingrid fuxwall
16-01-2008, 19:33
Nu är det ju frågan om hundar och hundar och just Dogue de Bordeaux har jag upplevt att de gör bromsspår i gräsmattan. Den "vinhund" jag känner saknar helt förståelse för sin storlek och uppför sig som om den vore en liten hund, när den i själva verket nästan kan jämföras med en mindre häst så därför skulle du kanske göra som dessa ägare. Att istället för gräs satsa på något mer hållbart. Just nu kommer jag inte på vad man föreslår men det är någon typ av gröda som binder jorden.
ingrid
Maria G
16-01-2008, 19:38
 De har ingen ANING om hur stora de är nej  De flesta DDB ägare har grus men jag vill inte ha det. Kommer du på grödan så hojta till
Kirskål som du klipper ner, till en 4-5 cm, bildar stora, tåliga och faktiskt vackra mattor...  Vintergröna som får etablera sig ett par år i lugn och ro sprider sig också i tramptåliga mattor, de gillar dessutom skogsmark. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 16-01-2008, 17:10)  Av bilderna att döma ser det ut att vara en massa stora träd, lite skostomtsaktigt, som ger en hel del skugga? DET kan vara en av anledningarna till att gräset inte frodas. Mvh Fenja Tänkte precis det samma då jag såg bilderna .Barrträd + rötter = skogsmark .
Maria G
16-01-2008, 20:07
CITAT (Fenja @ 16-01-2008, 19:45)  Kirskål som du klipper ner, till en 4-5 cm, bildar stora, tåliga och faktiskt vackra mattor...  Vintergröna som får etablera sig ett par år i lugn och ro sprider sig också i tramptåliga mattor, de gillar dessutom skogsmark. Mvh Fenja Ah nu börjar vi komma någonvart Kan man således sätta kirskål på så stora ytor? Och hur gör man? Antar att om jag ska ha vintergröna måste jag "spärra av" det området? Det är som en skogstomt men ligger ute på landet. Enormt mycket lera i markerna här.
Kirskål sprider sig SNABBT med både rötter och frö, men du ska veta att du troligen aldrig får bort det när det väl etablerat sig. Om du söker här på forumet så kan du se vilket ogräs det är. Klipp när de blir en 10 cm, med tiden skjuter den en tät, tät matta.
Du kan säkert få plantor och rötter från många här på Odla, inklusive mig!
Mvh Fenja
Maria G
16-01-2008, 20:38
Jag vet att det för de flesta är HAT med kirskål Men jag tror detta kan passa mig perfekt! Och om mina hundar lyckas förstöra det kan jag ju alltid hyra ut hundarna till de som INTE vill ha denna kål Frågan är om denna "matta" kan hållas kort så att jag och hundar kan gå på den? När ska den sättas och hur? Verkar vara svårt att få tag på i handeln (?) så jag tar gärna plantor från er härinne.
CITAT (MariaS @ 16-01-2008, 19:30)  Jag skulle nog spärra av gräsmattan under en tid och så en gräsblandning som tål lite mer slitage. Det finns många blandningar att välja på. De brukar finnas som: "Slitstarkt för sommarstugan" eller en blandning för "Fotbollsplan". Så då i det nya gräsfröt så snart som möjligt, då gror det direkt när det är rätt temperatur till våren. Vovvarna lär väl inte gilla läget i början, men det är väl en smäll de får ta Kolla med Granngården, de har mycket att välja på i grädfröblandning och tar hem annars. Det där tycker jag är det bästa tipset hittills. Att fylla hela tomten med kirskål tror jag inte på, tänk om du nån gång i framtiden skulle vilja ha nåt annat.... då blir det inte så lätt... CITAT (Maria G @ 16-01-2008, 20:38)  Verkar vara svårt att få tag på i handeln (?) så jag tar gärna plantor från er härinne. Tror inte vanlig kirskål saluförs öht... men det finns en varigerad sort som man brukar kunna hitta på växtmarknader.
Maria G
16-01-2008, 22:11
Tusen tack! Tror jag försöker tipset från Maria.S Kom ju på att jag har vintergröna redan, tror det är Vinca minor. Växer jättefint under mina träd på uppfarten. Hur kan jag "flytta" lite av den till annat ställe? Tänkte sätta den under vissa träd i trädgården men vet inte hur jag ska "plantera" den och när det ska göras Hjälp
Överbölingen
16-01-2008, 22:27
Ja du, det är ett problem. Förut hade vi stora hundar. Stövare 22 kg och jämthund strax under 30. Men eftersom de är jagande hundar har vi inte lyckats få dem att stanna på tomten så vi har hundgård. Även i stán. Undrar hur det går nu när vi skaffat tax. Men under sensommar och höst var det inga problem. Tukt och herrans förmaning om Åsa-Nisse brukar säga. Men det är svårare än man kan tro att få hundar att hålla till där de får vara.
ingrid fuxwall
16-01-2008, 22:47
CITAT (Överbölingen @ 16-01-2008, 22:27)  Ja du, det är ett problem. Förut hade vi stora hundar. Stövare 22 kg och jämthund strax under 30. Men eftersom de är jagande hundar har vi inte lyckats få dem att stanna på tomten så vi har hundgård. Även i stán. Undrar hur det går nu när vi skaffat tax. Men under sensommar och höst var det inga problem. Tukt och herrans förmaning om Åsa-Nisse brukar säga. Men det är svårare än man kan tro att få hundar att hålla till där de får vara. Även mina hundar är i ca. den viktklassen du nämner men när vi talar om Dogue de Bordeaux så är det kanske det tredubbla och är individen "sprallig" så sätter det sina spår - ett av mina barn har en sådan så jag vet efter hennes besök ingrid
Jag håller med Fenja, det ser ut mer som om det är för mycke skugga i din skogsaktiga trädgård, det och att det verkar vara en del barrisar med i bilden. Inte mycket gräs som lär växa där, men som andra påpekar, kirs klarar sig nog finfint där CITAT (Fenja @ 16-01-2008, 17:10)  Av bilderna att döma ser det ut att vara en massa stora träd, lite skostomtsaktigt, som ger en hel del skugga? DET kan vara en av anledningarna till att gräset inte frodas. Mvh Fenja
Mica548
16-01-2008, 23:10
Hej Maria, Som några andra har påtalat är det en hel del träd, och det funkade säkert för tidigare ägare med bara dem som "negativ" påverkan på gräsmattan. När nu hundarna nu ökar på påfrestningarna på gräset tror jag att det blir för mycket. Tipset att så extra härdigt gräs håller jag fullständigt med om och om du inte är allt för kär i träden skulle jag gallra ut lite (inte ta bort allt, alt. ta bort allt och sätta lägre träd/buskar) så att det kommer in mer sol på de slitna delarna. Sen finns det ju en hel del marktäckande växter som du skulle kunna odla under träden, tex. vintergröna (Vinca minor) eller gullgröna (Waldstenia ternata) och kombinera det med andra skuggtåliga växter, tex Hosta eller ormbunkar/strukbräken. Detta innebär inte att du behöver ersätta ALL gräsmatta, utan bara så mycket att den delen som finns kvar inte (om den fortfarande är sliten då) tar överhand av intrycket. Som du själv sa: - Trädgården är till för mig OCH hundarna." Jag rekommenderar starkt Christina Ilminges bok "Trädgårdens golv - martäckande växter och markbeläggningar". Den borde passa dig perfekt! Lycka till!
Maria G
16-01-2008, 23:29
CITAT (Mica548 @ 16-01-2008, 23:10)  Hej Maria, Som några andra har påtalat är det en hel del träd, och det funkade säkert för tidigare ägare med bara dem som "negativ" påverkan på gräsmattan. När nu hundarna nu ökar på påfrestningarna på gräset tror jag att det blir för mycket. Tipset att så extra härdigt gräs håller jag fullständigt med om och om du inte är allt för kär i träden skulle jag gallra ut lite (inte ta bort allt, alt. ta bort allt och sätta lägre träd/buskar) så att det kommer in mer sol på de slitna delarna. Sen finns det ju en hel del marktäckande växter som du skulle kunna odla under träden, tex. vintergröna (Vinca minor) eller gullgröna (Waldstenia ternata) och kombinera det med andra skuggtåliga växter, tex Hosta eller ormbunkar/strukbräken. Detta innebär inte att du behöver ersätta ALL gräsmatta, utan bara så mycket att den delen som finns kvar inte (om den fortfarande är sliten då) tar överhand av intrycket. Som du själv sa: - Trädgården är till för mig OCH hundarna." Jag rekommenderar starkt Christina Ilminges bok "Trädgårdens golv - martäckande växter och markbeläggningar". Den borde passa dig perfekt! Lycka till! Tackitacki Jag har som sagt redan Vinca Minor på ett annat ställe (utanför trädgården på uppfarten) Men hur flytta in en del av den? Och när ska man göra det? Nu?
Du kan gräva upp och dela befintliga Vinca Minorplantor i vår när de börjar få lite tillväxt. Ofta går det också att ta långa revor från dem, det täcker att få med någon rot så växer de vidare på den nya platsen. De finns numera i flera olika blomfärger och en sort med variegerade blad. Mvh Fenja
Maria G
16-01-2008, 23:40
CITAT (Fenja @ 16-01-2008, 23:32)  Du kan gräva upp och dela befintliga Vinca Minorplantor i vår när de börjar få lite tillväxt. Ofta går det också att ta långa revor från dem, det täcker att få med någon rot så växer de vidare på den nya platsen. De finns numera i flera olika blomfärger och en sort med variegerade blad. Mvh Fenja Tack Fenja, Nu är jag ju inte så haj på detta med att plantera När jag väl rivit upp en bit-hur placerar jag den på nya stället? Ska den grävas ner en bit/behövs ny jord eller "lägger" man bara den på nya stället? Jo jag är idiot jag vet
ingrid fuxwall
16-01-2008, 23:45
CITAT (Maria G @ 16-01-2008, 23:40)  Tack Fenja, Nu är jag ju inte så haj på detta med att plantera När jag väl rivit upp en bit-hur placerar jag den på nya stället? Ska den grävas ner en bit/behövs ny jord eller "lägger" man bara den på nya stället? Jo jag är idiot jag vet  Du är ingen idiot - ursäkta min hårda ton
Maria G
16-01-2008, 23:59
Där blev det nog lite fel-syftade inte alls på ditt inlägg Menade bara att jag känner mig som en idiot bland alla duktiga här inne
Anki på Öland
17-01-2008, 10:53
Har också ett antal tassar som far som dårar runt den s.k. gräsmattan......Största delen ser ut så här [attachment=11778:gras1.jpg] på en del av tomten kom helt plötsligt en grön fin mjuk matta..... [attachment=11779:gras2.jpg] Något slags ogräs hade tagit över. Absolut ingenting en trädgårdsentusiast skulle kalla gräsmatta men grönt och fint och mjukt verkar tåligt...... [attachment=11780:gras3.jpg] Alla korten är tagna idag i blötan...... kanske någon vet vad det gröna är  Anki
Maria G
17-01-2008, 12:18
Hej Anki, Vi verkar ha samma problem..Hur har du löst det? Eller du har gett upp Har ingen aning om mattan du har, men en sån kan jag lätt tänka mig! Ska ju testa med gräs men tror bara att jag kommer bli besviken. Vill ha en matta-material spelar ingen roll! Eftersom den delen ser för jävlig ut har man liksom ingen lust att göra fint i resten av trädgården. Har du några tips kanske? Finfina hundar du har
pleximaster
17-01-2008, 12:24
Tror att du dels bör ta bort lite grenar och kanske något/några träd så att det blir mer ljus på marken. Sedan luckra upp jorden och så fotbollsgräs (typ). Det du också kan göra är att lägga ner gräsarmeringsplattor i gummi. Dessa är rutmönstrade med håligheter där gräset växer i. Används för att förstärka gräsmattor som man parkerar bilar på eller går mycket. Väldigt effektiva borde funka till hundars tassar också även om dessa är mindre. Finns ett antal olika fabrikat men kommer inte på namnen just nu. Tyvärr inte helt billiga.
mvh plexi
Maria G
17-01-2008, 12:42
Jo jag har kollat Ecoraster och det är svindyrt Man har ju det bl.a i hästhagar och det skulle funkat men som sagt alldeles för dyrt. (21 kr för en platta 33x33cm) ScandifarmTack ändå  Får knata upp till Granngården och se om de har ngt gräs som är slitstarkt  ecoelast1.jpg
Om du ändå går dit, köp en mindre mängd "sommarstugegräs" och mer "fotbollsgräs" som den sen blandar med varandra innan du sår. Sommarstugegräset är mer slitstarkt i skuggan och stöttar då fotbollsgräset.
Lycka till.
Anki på Öland
17-01-2008, 13:29
CITAT (Maria G @ 17-01-2008, 12:18)  ....................... Hur har du löst det? Eller du har gett upp  ................ Haha... har gett upp - fast jag har del av trädgården utanför hundstaketet så där odlar jag lite och har ett växthus. Innanför staketet pryder jag med pelargoner i kruka upphängda på väggar, verandan och staketet. Har också en hylla för pelargoner på planket som syns bakom det gröna "gräset".
Du bör nog gräva ner plantorna som du delar eller tar bitar av, glöm inte att fylla planteringsgropen med vatten flera gånger och låta det sjunka undan innan du sätter den nya plantan. Om du tar revor så gör du en likadant och stoppar ner den delen där det finns rötter eller anlag för rötter. Det finns inga dumma frågor, alla har vi lärt oss från början Mvh Fenja
Lena zon 5
19-01-2008, 15:30
Hej! Ja, det är inte lätt. Underbart att ha hundarna lösa på gården men det har ju sitt pris. Själva har vi 2 hundar, en schäfer som ofta får vara lös och en Jämthund som vi nu när han är vuxen inte har lös pga hans jaktinstinkter (vill ju inte att gullungen får för sig att springa iväg!). Även jag har haft problem med gräsmattan, mkt pga vi har sått nytt på ca 50% av ytan. Gräsmattan tar himla mkt stryk om man låter hundarna använda den för att pinka in sitt revir så jag har helt enkelt försökt vara stenhård på att pinka det gör man utanför tomten. Om gräset är friskt och växande så återhämtar det ju sig mkt bättre om de råkar göra en riktig rivstart Så mitt bästa tips är att du helt enkelt försöker lära hundarna hur du förväntar dig att de ska bete sig om de ska få vara i trädgården. Inte lätt, jag vet, men är man envis och tydlig så förstår de tillslut även om det naturligtvis händer att de busar till det ibland. Och så belöna deras beteende med att ta med dem ut från trädgården och leka med dem där istället, t.ex. på en åker eller något om du har sådant i närheten. Eller får du helt enkelt dela in trädgården i en speciell avdelning för dem där de får leka bäst de vill! Mvh Lena [attachment=11853:bamsezebtradgard.jpg]
CITAT (Maria G @ 16-01-2008, 23:40)  Tack Fenja, Nu är jag ju inte så haj på detta med att plantera När jag väl rivit upp en bit-hur placerar jag den på nya stället? Ska den grävas ner en bit/behövs ny jord eller "lägger" man bara den på nya stället? Jo jag är idiot jag vet  Jag brukar bara trycka ner den delen som inte tidigare varit uppåt, ner i jorden. Om du tittar är det mängder med små rötter. Jag har tre olika sorter (med vita, blå resp violetta blommor). Men Vinca major är ännu mer aggressiv!! Den kan jag definitivt rekommendera om du vill ha något som uppfyller jorden. (Den är faktiskt i mitt tycke alltför aggressiv, i alla fall hos mig.) Har den med vitbrokiga blad och blå blommor. Den blommar faktiskt just nu i januari!!
Christer i Falköping
19-01-2008, 18:14
Som många redan skrivit, det är nog för skuggigt hos dig. Mina tre hundar kommer väl bara upp i 110-120 kg och springer omkring som galningar i trädgården. Men det är bara i mitt woodland, där det är skuggigt, som gräset ger upp. I övrigt klarar den sig bra. Värre kan det ju vara med perennerna som slits upp när de tar spjärn mot dem i svängar och så. Ibland far plantorna iväg flera meter. Christer.
LindaLunda
19-01-2008, 21:44
CITAT (Christer i Falköping @ 19-01-2008, 18:14)  Värre kan det ju vara med perennerna som slits upp när de tar spjärn mot dem i svängar och så. Ibland far plantorna iväg flera meter. Christer. Omplantering/planering! Vad spännande om du då grävde ner dem på alla nya ställen..... *fniss* Linda
Christer i Falköping
19-01-2008, 21:56
Ja riktigt rätt blir det aldrig. Vissa gånger blir de ju så söndertrasade i bladen att det kan vara svårt att se vad de är för något. Så det kan bli spännande nya kombinationer ibland
Blomstersmurfen
20-01-2008, 15:27
Mitt sätt att lösa problemet är att byta hundras helt enkelt. Jag har haft grand danois, chihuahua, samojed, rottweiler, amerikansk bulldog och yorkshireterrier. Just nu är jag hundlös, men min längtan efter hund igen växer. Men i fortsättningen får det bli små hundraser. Jag har iofs aldrig haft problem med någon förödelse på planterade växter, eftersom hundarna fått lära sig från början att inte beträda mammas heliga områden i trädgården, men rivstarter i blöta vintergräsmattor har förekommit. Dvärghundarna kan rivstarta hur mycket de vill, det syns aldrig ändå.
Hanhundar vill jag inte heller ha. Minns hur gott det luktar när man rensar i rabatter invid stenar och träd som är revirmärkarvänliga för hundarna. Nä, tikar håller sig mitt på gräset och där rensar inte jag, och gräsklipparen saknar näsa vad jag vet (den har aldrig klagat i allafall).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|