Full version: Riddarsporre?
*Humlan*
Jag sådde Riddarsporre "Percival" den 3/1, japp förmodligen alldeles för tidigt men hur som helst...
Jag tog en svart "bajspåse" om (bra att ha till mer än att plocka upp efter hunden rolleyes.gif ), har ju hört att dom är mörkergroende, och lät den stå här inne i rumstemperatur. Har pysslat och pratat vackert med den men inte en tillstymelse till liv! Brukar dom vara så sega? Eller behöver jag helt enkelt ta ett tålamodspiller till och fortstta prata vackert med byttan? blush.gif
kerstin z5-6
jag tror du får ha lite mer tålamod bara :)jag brukar bara täcka ytan med lite fint grus -och ha genomskinlig plast på
smile.gif
*Humlan*
Ok, jag tar en genomskinlig påse på istället samtidigt som jag tar ett tålamodspiller... Fast när du skriver "jag brukar bara täcka ytan med lite fint grus -och ha genomskinlig plast på" menar du då att du inte täcker fröna alls med jord? Eller menar du jord + grus? blush.gif
grynet
CITAT (*Humlan* @ 16-01-2008, 12:42) *
Jag sådde Riddarsporre "Percival" den 3/1, japp förmodligen alldeles för tidigt men hur som helst...
Jag tog en svart "bajspåse" om (bra att ha till mer än att plocka upp efter hunden rolleyes.gif ), har ju hört att dom är mörkergroende, och lät den stå här inne i rumstemperatur. Har pysslat och pratat vackert med den men inte en tillstymelse till liv! Brukar dom vara så sega? Eller behöver jag helt enkelt ta ett tålamodspiller till och fortstta prata vackert med byttan? blush.gif

Jag sådde olika sorter förra året,men dom hade jag under lysrör,och vanlig plastpåse över,med hål i,och dom grodde jättebra där...har faktiskt sått 4st olika Riddarsporrar idag,Phantom,Funeral Palours,Centurion Rose och en Gul...och ställt under lysröret..så får vi se hur det går..är kanske lite tidig jag med,men det "kliar" i fingrarna..kunde inte låta bli.. biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag har kollat i mina anteckningar på olika sorter av riddarsporrar hur lång tid det tar från sådd till det gror... mellan 1-2v på det flesta, så det gror nog snart ska du se.
*Humlan*
Så egentligen kan man göra lite som man känner med Riddarsporrar? Det verkar som dom gror i både ljus och mörker. Eller finns det några sorter som definitivt måste ha mörker alt ljus?
kerstin z5-6
Nja .. vad är ljus ? Ljus är det som träffar fröet -OM man tror på det där med mörker för vissa riddare (vilket jag kan tänka mig är sant -så räcker det med täckning av jord och eller grus -i fröets tjocklek -ljuset tränger inte ner -alltså odlas de mörkt ..
man behöver ju inte sätta dem under rören innan de grott
och 2 v minst är normalt
Eva zon 1-2
Jag har frön till Delphinium semibarbatum. Kan jag så de varmt som vanligt eller ska de sås på något annat sätt? dunno.gif
kerstin z5-6
De borde vara varmgroende
Eva zon 1-2
Tack thanks.gif Då prövar jag det. tummenupp.gif
*Humlan*
Jag blir fnoskig på Riddarsporrar, vad är det med mig och frö till denna perenn? Inte gror det i alla fall! angry.gif
Så här gör jag;

Jag sår på fuktad såjord, täcker lite med jord och sen grus på toppen. Ingen av de frö jag har sått behöver kyla för att gro, alltså har jag haft dom här inne i rumstemperatur. Men det behagar inte att gro!

"Percival" som jag sådde 3/1 har inte behagat att komma upp än och nu ger jag snart upp... Det har varit likadant de andra åren jag har sått riddarsporre. Har jag tur så gror ett eller två frö men sen är det stopp... Så någonstans måste jag ju göra fel men var? Det jag kan tänka mig är att jag sår dom för djupt, jag kanske ska strunta i jord och bara täcka fröna med grus?
Dito Verde
oj oj oj, jag som har ställt ut min riddarsporresådd under trappen med en gammal trasmatta över. Måste läsa på igen....
kerstin z5-6
jag brukar ha lite extravarmt till riddare .. kanske ni ska testa det ? varmt golv tex
*Humlan*
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-01-2008, 19:03) *
jag brukar ha lite extravarmt till riddare .. kanske ni ska testa det ? varmt golv tex

Kanske ovanpå akvariets ljusramp, då blir det värme under ifrån? Eller det blir kanske för varmt? Nåja, jag testar, det kan knappast gå sämre än vad det gjort hittills.... Tack för tipset!
Anki V
Skåpet ovanför kylen lär vara perfekt för riddare...både varmt och mörkt.

/Anki
titti49zon6
Delphinium har lite olika groningsförhållanden beroende på sort
D, belladonna, cardinale,cashmirianum,chinese,elatum,glareosum,glaucum,grandiflorum,nudicaule,p
atens,requinni och tatsienense
såtemp 22-24°C , gror innom 2 veckor

D. exaltatum och zalil, såtemp max 5°C , oregelbunden groning , ofta under flera månader

D. consolida, anuell, så vintertid för att gro till våren, såtemp 22°C gror innom 10-20 dagar

D. grandiflorum, menziesii, D.chinense.D.sibiricum, D sinense, peregrinum och x belladonna Anuell/perenn , såtemp 24°C gror innom 1-2 veckor

D, naudicaule, anuell/perenn, såtemp 4°C, oregelbunden groning ofta under 1-20 månader

D. semibarbatum, bienn, såtemp 4°C, oregelbunden groning ofta under 1-20 månader

D staphisagria, bienn, såtemp 24°C gror innom 1-2 veckor

som ni ser så är det lite olika hur man sår Delphinium en del vill ha varmt och en del kallt, jag har haft en del tjuriga "varmgroende" i kylskåpet nån vecka och sedan har dom snällt grott, brukar täcka dom med vermekulit
*Humlan*
Det jag läser mig till bland dina eminenta råd, efter att ha kollat de vetenskapliga namnen på de jag har sått, är att jag haft det på tok för svalt, kanske har jag sått de för djupt oxå? Jag provar att bara täcka med vermaculite och har dom varmare! Tack för all info! Detta har jag sparat för framtida bruk!
kerstin z5-6
Vill bara tillägga att dessa -D, belladonna, cardinale,cashmirianum,chinese,elatum,glareosum,glaucum,grandiflorum,nudicaule,
patens,requinni och tatsienense
såtemp 22-24°C , gror innom 2 veckor
är de allra vanligaste trädgårdsriddarsporrarna -om man nu har frö det bara står Delpinium på -så är det nån eller hybrider av någon av dessa
Irene_L
thanks.gif Titti för råden om riddarsporrarna!!
Dom ska jag spara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon