Full version: Lövkoja
Archos
De här lövkojorna tycker jag är jättefina. Någon som vet vad de heter och var jag kan få tag i dem?
Eva i Skåne
Jag "lånar" tråden för ytterligare en fråga. blush.gif
Lövkojor är jättefina när dom ser ut som de i din länk. Hoppas någon kan tala om HUR man gör för att odla sådana.
Jag har köpt brätte med småplantor och min kompis har frösått, men aldrig blir det sådana utan en gles blomning på "grenade" plantor crying.gif
stennie
Här kan man köpa dom.....så fina dom var. bravo.gif

Jag har också bara haft dom där taniga sakerna förrut...man skulle kanske prova att beställa lite härifrån?
mamamaggan
Så det är inte bara jag som " misslyckats " med lövkojor? Ska nog också försöka igen , gillar dem verkligen speciellt doften.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag vet hur man gör för att få de där täta lövkojorna vid snittblomsodling i växthus, vi odlade lövkojor varje år förut på jobbet.

Man köper en sommarlövkojesort som ska ha dubbla blommor och så frösår man dem glest i brätten. De ska ha mycket ljus efter uppkomst. När plantorna är en 3-4cm stora ställer man brättena kallt runt +10C och ljust, efter ett tag börjar plantorna skifta i olika nyanser av grönt. De plantor som kommer ha glesa blommor + är dåligt fyllda blir mörkgröna och de blekare gulgröna plantorna är de som kommer ge störst och finas plantor (det är svårt att få fram sorter som enbart får frön med dubbla blommor så därför står det ofta på många sorter hög andel eller% fyllda blommor på påsen). När man ser skillnad skolar man de bleka plantorna i krukor och slänger de mörkgröna små plantorna (alltså tvärtemot vad många kanske skulle göra eftersom många tror att de mörkgröna plantorna är friskare än de som blir lite mer gulgröna).
Eva i Skåne
Tack Åsa. Då är det kanske värt besväret att försöka ännu en gång.
Funkar det inte att odla dem på friland sedan man gallrat bort de mörka plantorna?
Archos
Tack så mycket stennie!
malin72
jag ska ju så lövkoja matthiola incana "avalanche" iår men oj vad krångliga dom lät crying.gif det står att den ska blomma från maj-augusti men..hm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon