Full version: Liljetulpan i januari
Jill-Ulrika
Det är helt overkligt men en av mina tulpanlökar har redan börjat titta upp ur jorden. Antar att det har varit för milt väder. Eller kan det vara något annat som är felet? Går det att göra något för att hejda att den utvecklas och dör av senare köldknäppar? Behöver alla råd jag kan få confused.gif
Alexander-VG-zon3
gör inget dom tål det .
Ciczi
Lökväxter som är satta på senaste hösten kommer generellt upp tidigare det första året. Det är fullt normalt!

Ciczi
Jill-Ulrika
CITAT (Ciczi @ 16-01-2008, 20:52) *
Lökväxter som är satta på senaste hösten kommer generellt upp tidigare det första året. Det är fullt normalt!

Ciczi

Jaså, tack för upplysningen thanks.gif
Fast jag är ändå fundersam över naturligheten i att det börjar titta upp saker i rabatterna redab. Har sett mig om i trädgården och upptäckt ännu fler små lökar som tittar upp. I och för sig är det ju väldigt trevligt men kommer de överleva?
(Förresten är det inte liljetulpanen som börjat visa sig utan dagliljor. Är det fortfarande normalt? Snödropparna har ju inte ens börjat gro?
Bettis
Mina är uppe flera centimeter alla vårlökar krokus, tulpan, snödroppe, påsklilja alla är öppe flera centimeter.
Jill-Ulrika
CITAT (Bettis @ 19-01-2008, 18:47) *
Mina är uppe flera centimeter alla vårlökar krokus, tulpan, snödroppe, påsklilja alla är öppe flera centimeter.

Men är inte det lite konstigt även om det är lite roligt också;)
Discogiraffen
Jättemånga av mina lökar har också stuckit upp snoken. Jag har gått och morrat åt växthuseffekten som jag fortfarande tror har ett finger med i spelet, men ganska skönt att höra att fler än jag har samma problem. Krokusar som jag sådde i en stubbe har varit uppe sedan innan jul. Andra planterade i kruka är också i gasen. Lite trist, eftersom krokus och dylika är de första vårtecknena. Å andra sidan - tidiga vårtecken = anledning att dra igång förkultivering inomhus tidigare... bravo.gif Längtar så efter att säsongen ska dra igång igen..!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon