|
Jill-Ulrika
16-01-2008, 15:21
Har inte börjat så något ännu. Jag drar mig för det eftersom det sällan blir bra. Därför efterlyser jag nu bra böcker om hur man bäst sår olika frön osv. Finns det någon bok som skulle kunna gå under beteckningn sårådsbibel, isåfall vilken?
Oj. HAr nog aldrig läst i någon bok om sådder, mer än skolmaterialet. Resten och bättre anvisningar får jag många gånger här! Altså behöver ingen bok...
jenniepennie
16-01-2008, 18:38
Jag köpte "Förökning av trädgårdens alla växter" av Ingela Jagne, som jag trodde skulle vara lite av en bibel, men blev rätt så besviken  Den var tunn och den var väldigt allmän. Jag ville ha mer specifika tips och råd för olika växter. Och fler bilder. Jag skulle vilja ha en bok med bilder på hur olika växter ser ut som småplantor t.ex. Så att man vet hur de där bladrosetterna av t.ex. digitalis ser ut innan man rensar bort dem! Och en annan sak jag stör mig på: När man letar fröer och planerar rabatter och är novis, som jag, hade det varit SÅ mycket lättare om man fick se en bild på Hela växten och inte bara en detaljbild på blomman! Så det så. *irriterad
kerstin z5-6
16-01-2008, 18:55
jag anvvänder Rhs -garden plats A-Z kortfattade såråd om de flesta fast eg är det ju inte det boken är till för .. ( jag klåtar o skiver på en liten handbok för nybörjare -men vi får se om det blir något  )
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2008, 18:55)  jag anvvänder Rhs -garden plats A-Z kortfattade såråd om de flesta fast eg är det ju inte det boken är till för .. ( jag klåtar o skiver på en liten handbok för nybörjare -men vi får se om det blir något  ) Vad duktig du är Kerstin. Hör av dig när du fått ihop den!
Maggan S
16-01-2008, 20:22
Hej!
Jag använder RHS Propagating Plants. Inte bara såråd utan förökning i största allmänhet. Över 1.500 olika växtslag finns beskrivna med bästa metod för respektive sort, allt från träd till tulpaner! Även en avdelning om såråd, sticklingar, avläggare, ympning mm.
Hälsningar från Maggan S
*Ulrica*
16-01-2008, 20:50
Jag såg på Amazon att det finns en RHS-bok som heter "Growing from Seed" från 2002. Någon som har den? Sen har RHS en som heter "Plant Propagation" från 1999 och en "Propagating Plants" från 2006. Sedan finns det ju "Creative Propagation" från Timber Press. Några länkar annars som man kommer rätt långt på: Roland Gustavssons frösidaFrösåddsdatabasen Optimal FrösåddTom Clothier's Germination Databases
Jag har inget tips på "såbibel" i tryckt form. Jag använder mig mest av de här två: Magnar Aspakers såråd och Tom Clothiers databas för frösådd
kerstin z5-6
16-01-2008, 21:38
Growing from Seed" från 2002. Någon som har den? ja jag även "Plant Propagation" från 1999 har jag tyvärr går nästan alla råd ut på kallsådd
*Ulrica*
16-01-2008, 21:44
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2008, 21:38)  Growing from Seed" från 2002. Någon som har den? ja jag även "Plant Propagation" från 1999 har jag tyvärr går nästan alla råd ut på kallsådd Ok, då är det inget att investera i.
kerstin z5-6
17-01-2008, 09:45
Jo det kan det vara ändå -Plantpropagation har väldigt bra tips om förökning med sticklingar -både ved och perennförökning Då kan man ju dessutom sätta lapp med den riktiga namnsorten på de små
Jill-Ulrika
19-01-2008, 17:57
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2008, 18:55)  jag anvvänder Rhs -garden plats A-Z kortfattade såråd om de flesta fast eg är det ju inte det boken är till för .. ( jag klåtar o skiver på en liten handbok för nybörjare -men vi får se om det blir något  ) Oj, vad roligt att du skriver på en handbok för nybörjare! Det tycker jag verkligen att du ska se till att färdigställa. "Nyrekryteringen" och nyträdgårdsfrälsta kommer ju hela tiden:) Jag saknar verkligen en grundläggande och kärnfull bok med bra såråd. Själv lyckas jag nästan aldrig med det jag sår, känns det som. Det enda jag alltid verkar lyckas med är olika typer av bönor, krasse, ringblommor och luktärter (gillar pillet med luktärtsfröna;) Microfrön verkar inte vara min grej, alla frön jag lyckas med sällan så små. Är inte det märkligt?  CITAT (Betty @ 16-01-2008, 20:59)  Jag har inget tips på "såbibel" i tryckt form. Jag använder mig mest av de här två: Magnar Aspakers såråd och Tom Clothiers databas för frösåddHej, Tack för tipsen! Tog mig en titt på två av de sidorna du länkade till och Tom Clothiers databas var ju rena grekiskan åtminstone för mig. Ska försöka mig på den en gång till men sen ger jag upp. Det måste ju finnas andra mer lättförståeliga sidor än den;)
Jill-Ulrika
19-01-2008, 18:24
Alltså, nu känner jag mig dum som ett spån. Har precis gått igenom de rekommenderade länkarna till sårådssidorna på nätet. Det verkar som om de flesta sådana sidor förutsätter att man redan har en grundläggande kunskap särskilt när det gäller att kunna de latinska namnen på alla växter.  Det går nästan att jämföra med handböcker i hur du bygger din egen hemsida och så består hela boken enbart av kod och kod för att förstå koden Jag får väl helt enkelt hålla mig till WYSIWYG
Helen i Piteå Zon 5
19-01-2008, 19:01
Har ni sett det här? http://www.tradera.com/Sa_ett_fro_saanvisn...uktion-56327023tilläggas bör att det INTE på något sätt har med mig att göra.... råkade bara se det då jag kollade in fröutbudet på tradera
kerstin z5-6
19-01-2008, 22:05
Jill-U Du behöver inte alls känna dej dum som ett spån -I början kan man nästa iga -tror man -fast Hosta kan man -det är vetenskapligt -Funkia heter den på svenska -Akleja kan man med Så såningom början man läsa sålistor o kataloger på nätet från andra länder än Sverige -då fastnar de man sått själv - Efter ytterligare en tid blir man irriterad om de listor man läser har svenska namnet först .. det där är en sak som kommer med tiden jag lovar
Ang Tom Clothier tycker jag att råden är bra om man bortser från de alltför exakta såtemperaturerna
Fortfarande fungerar ju sårådslistan på AoT någorlunda även om mycket annat inte är så bra med en sidan
*Ulrica*
20-01-2008, 09:58
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 19-01-2008, 19:01)  tilläggas bör att det INTE på något sätt har med mig att göra.... råkade bara se det då jag kollade in fröutbudet på tradera Jag kollade in detta, fast denna länken fungerar bättre för den är direkt till auktionen: LänkDetta verkar ju vara precis det som trådstartaren är ute efter (och jag med för den delen) Någon som köpt denna? 50:- är ju inget att tjafsa om annars för att kolla vad det är för något. Verkar ju onekligen intressant. OBS - precis som Helen så är det INTE jag som är säljanren eller känner h*n heller! edit: klippte ihop delar av bokens framsida som tydligen är ett utdrag ur innehållet: [attachment=11876:framsida.jpg]
*Ulrica*
20-01-2008, 10:06
CITAT (Jill-Ulrika @ 19-01-2008, 18:24)  Alltså, nu känner jag mig dum som ett spån. Har precis gått igenom de rekommenderade länkarna till sårådssidorna på nätet. Det verkar som om de flesta sådana sidor förutsätter att man redan har en grundläggande kunskap särskilt när det gäller att kunna de latinska namnen på alla växter. Jag ser det som en utmaning! Sitter alltid med min perennbok och olika anteckningar runt mej för att slå upp och kolla vad Latinus komplicerus betyder... precis som Kerstin skriver så fastnar vissa efter ett tag. Personligen älskar jag att smaka på vissa latinska blomnamn som Astrantia major, såååå vackert! Jag känner redan igen massor av latinska "förnamn" som Campanula (blåklockor), Geranium (nävor) eller Papaver (vallmo). Jag tycker det är kul!
För mig är det Norman Denos samlade verk som gäller. Han har testat och redovisat groningsförsök för bortåt 6000 olika arter. För teknik och allmäm förökning är den tidigare nämnda Creative Propagation bäst. Samt de länkar som också nämnts. Det är väl tur att vi har de vetenskapliga namnen. Annars hade vi fått brottas med engelska/US-amerikanska (inte alltid samma) namn, för att inte tala om norska - vilket inte gjort livet enklare. Annars är egentligen frösådd löjligt enkelt, men samtidigt vansinnigt frustrerande. Får man tag på grobara fröer och uppgiften om varm-, kall-, ljusgroende och sedan har en luftig såjord som inte får torka ut - så gror säkert 95% av alla frön. Problemen ligger nog oftast först och sist i den förra meningen.
*Ulrica*
20-01-2008, 10:53
CITAT (Owe J @ 20-01-2008, 10:30)  För mig är det Norman Denos samlade verk som gäller. Du verkar ha kolla på detta med sådd, Owe! När jag googlade på Norman Deno hittade jag The Seed Site som verkar ha en massa info. Hur får man tag på böcker av Norman Deno?
Jag hittade detta i en årsgammal fil. Han har släppt ut ett huvudkompendium och två supplement. De beställs direkt från honom själv. Dr. Norman Deno, 139 Lenor Drive, State College, PA 16801. Boken kostar $20, supplementen $15 vardera och att portot till Sverige går på $5 extra för boken och $5 för supplementen tillsammans. Samt att det går att skicka pengarna i ett kuvert. Totalt blir det ju $60. En förenklad version av hans jobb finns på Tom Clothiers hemsida under "A Taxonomic Index of the works of Norman C. Deno". Men det står så mycket intressant om frösådd i böckerna att de nästan är ett måste för de som är intresserade av frösådd.
*Ulrica*
20-01-2008, 12:26
CITAT (Owe J @ 20-01-2008, 11:57)  Men det står så mycket intressant om frösådd i böckerna att de nästan är ett måste för de som är intresserade av frösådd. Nu är jag (ännu) inte sådär megaintresserad av frösådd i allmänhet utan mer hur varje sorts bör sås. Hur är såråden upplagda i boken? Kan du ge ett exempel?
Eva 33c
20-01-2008, 14:55
Som ett tillägg till allt intressant som skrivits i den här tråden vill jag även rekomendera Jelittos katalog. De har såråd ( även på svenska) till alla fröer de själva säljer. Det finns på deras hemsida, men också i deras papperskatalog, som man faktiskt får gratis. Jelittos hemsidaAnnars ser jag fram mot Kerstins bok, det finns faktiskt ett "hål" när det gäller bra frösådds-böcker på svenska.
*Ulrica*
20-01-2008, 15:27
Ja, jag använde Jelittokatalogen när jag kollade upp mina fröer. Alla utom två fanns i katalogen (74 olika).
Ja, Kerstin, jag lovar att köpa boken när den kommer!
kerstin z5-6
20-01-2008, 16:23
Ja Owe jag håller med dej Deno s verk är de mest omfattande -jag har ett av dem -de är täckande o bra men för nybörjare vet jag inte om man orkar med den boken Men jag är tveksam till detta ? "Annars är egentligen frösådd löjligt enkelt, men samtidigt vansinnigt frustrerande. Får man tag på grobara fröer och uppgiften om varm-, kall-, ljusgroende och sedan har en luftig såjord som inte får torka ut - så gror säkert 95% av alla frön. Problemen ligger nog oftast först och sist i den förra meningen. " Just de där sakerna vet jag att man som nybörjare inte alls är klar över -När ska man så -hur -ska såjorden vattnas , hur mycket ska den vattnas -hur behålls fukten ? När skolar man om -hur ? varför och vad är kall varm stratifiering -Hur gör man i kall zon - Måste man avhärda ? knepiga frö som gror böättre efter blötläggning ? 0sv oosv osv osv osv -de frågor som finns här varje år visar det .Kanske även vad gör man SEN det grott ? Jag tror att ni som redan är här kanske inte har så mycket att hämta från mitt lilla "verk "  -det som står där kan ni nog redan  Håller med om jelittos katalog -den är ett uppslagsverk
Nej, jag håller med dig att det inte är den första boken man ska köpa. Den riktar sig ju till de som hållit på ett tag och handlar mest om arter. Dvs. nästan inga grönsaker, ettåringar eller liknande. Däremot mycket vedartat. Råden är av typ vid 20“ljust(33% på 7-9 v) eller 20(2%)-5-20(80% på 4-8 v). Den senare tolkas som om den sås vid 20 grader gror 2%, efter 3 mån vid 20 och ytterligare tre vid 5 gror 80% på 4-8 veckor när temperaturen höjs till 20. Jag ser fram emot din skrift Kerstin. Nog vidhåller jag att det i princip är så enkelt som jag säger - men det förutsätter förstås att man har grundkunskaper om frösådd/hantering (det jag skrev är ju en väldigt grov förenkling). Bara det att det är nästan omöjligt att få tag på en bra såjord i affären är ett kapitel för sig.
*Ulrica*
20-01-2008, 19:34
CITAT (Owe J @ 20-01-2008, 18:21)  Bara det att det är nästan omöjligt att få tag på en bra såjord i affären är ett kapitel för sig. Jag blir så nyfiken och vill passa på att fråga nu när en till "kunnig" person uttalar sig: vad använder du för såjord Owe?
kerstin z5-6
21-01-2008, 01:12
Håller med dej owe -Såjorden med perlit är det närmaste jag kommit -kvaliten är lite ojämn -Blandar man i grus brukar den vara ok -
Som Kerstin skriver är S-jorden med 25% (?) perlit det enda jag hittat som är någorlunda bra. Har intrycket att det inte alltid är 25% men jag blandar vid behov in mer och även lite grus. Vad jag absolut inte vill ha är något som efter en tid kakar ihop sig och inte släpper igenom vatten. När jag vattnar ska vattnet rinna igenom och absolut inte stanna kvar i en minut elelr mer. Tyvärr säljs inte produkten av de flesta affärerna.
*Ulrica*
21-01-2008, 09:38
CITAT (Owe J @ 21-01-2008, 08:12)  S-jorden med 25% (?) perlit det enda jag hittat som är någorlunda bra. Vad är det för tillverkare, så att jag kan börja leta efter denna såjord?
Eva 33c
21-01-2008, 09:56
Hasselfors - "den med älgen" Här hos mig finns den att köpa både på Plantskolan och Plantagen.
*Ulrica*
21-01-2008, 10:00
Känner igen den. Tror den finns på plantskolan i Rödbo, utanför Kungälv.
kerstin z5-6
21-01-2008, 10:37
Använder sen ett par år uteslutande Älg jord  svårigheten ligger i att få lantmanna eller annan handel att ha den hemma och upptinad ! i januari ..
*Ulrica*
21-01-2008, 11:10
Jag har 50 liter jord som jag tycker är rätt bra som jag blandar med stenflis. Den enda nackdelen med den är att den är helt svart så man ser inte när det behöver vattnas. Med sådderna löste jag det genom att ha sand ovanpå. Annan jord brukar vara mer torv i och då ser man lätt när den är torr. Jorden jag har är köpt just på Granngården och heter Weibulls Proffs Så- och kaktusjord. Köpte den i höstas när du, Kerstin påminde oss om att hamstra inför januari! edit: hade glömt ett helt ord...
titti49zon6
23-01-2008, 08:37
Jag beställde "Så ett frö" på Tradera, grodata för 3500 Anueller/Bienner/Perenner för 61:- inkl. frakt men....... jag tycker att det är en förkortning av Tom Clothiers såråd översatt till svenska. Det är inga mer förklarande uppgifter än Toms Såtemp, groningstid,innomhus,utomhus m.m är exakt samma. Alla växtnamn är på latin så om man vill veta det svenska namnet är det till att söka på nätet , slå upp i annan bok eller vara kunnig på latinet. Med detta vill jag säga att det är lika enkelt att söka i T Clothiers lista ev. kopiera den och spara in på pengarna
Krolliljan
23-01-2008, 09:01
Jag har också "Förökning av trädgårdens alla växter" av Ingela Jagne. Den tycker jag är bra om man vill börja från grunden.  Har sått frö sen jag var barn men bara på friland. De senaste åren har jag börjat så perennar och sommarblommor i miniväxthus. Boken tycker jag ger grundläggande råd.
Helen i Piteå Zon 5
23-01-2008, 10:06
CITAT (titti49zon6 @ 23-01-2008, 08:37)  Jag beställde "Så ett frö" på Tradera, grodata för 3500 Anueller/Bienner/Perenner för 61:- inkl. frakt men....... jag tycker att det är en förkortning av Tom Clothiers såråd översatt till svenska. Det är inga mer förklarande uppgifter än Toms Såtemp, groningstid,innomhus,utomhus m.m är exakt samma. Alla växtnamn är på latin så om man vill veta det svenska namnet är det till att söka på nätet , slå upp i annan bok eller vara kunnig på latinet. Med detta vill jag säga att det är lika enkelt att söka i T Clothiers lista ev. kopiera den och spara in på pengarna Men sådana kopior är ju förbjudet  Har du mailat till säljaren och frågat hur det kommer sig??
titti49zon6
23-01-2008, 10:48
Nej Helen det har jag inte Eftersom han inte har med alla växter och kanske ändrat ett och annat ord så är det ingen exakt kopia men den är nästan identisk, så därför tycker jag att jag vill säga det här att det är bortkastade pengar när man kan få den gratis på nätet
Helen i Piteå Zon 5
23-01-2008, 10:55
CITAT (titti49zon6 @ 23-01-2008, 10:48)  Nej Helen det har jag inte Eftersom han inte har med alla växter och kanske ändrat ett och annat ord så är det ingen exakt kopia men den är nästan identisk, så därför tycker jag att jag vill säga det här att det är bortkastade pengar när man kan få den gratis på nätet Ja, vad säger man? usch för sådana fuskisar
Ålandsroten
03-02-2008, 14:05
Hejsan.. Jag har hittat goda såråd i några böcker.. Här kommer en liten lista..
Växtförökning. Lökar, frö och sticklingar. Steven Bradley Albert Bonniers förlag. ISBN 91-0-058132-1
Ger många goda tips om när man tar sticklingar och när man sår olika sorters fröer. Favoritbok.
Odla från egna frön. Mona Eriksson. Prisma. ISBN 91-518-3954-7
Ger många goda råd om hur man samlar frön och hur man förvarar dem över vintern.. och även såråd förstås.. En av mina favoriter.
Hittade även en lovande bok på biblioteket..den ger utförliga råd för varje art.. perenner.. för sådd. Det är:
Så Perenner- från frö till hjärtblad. Ulrika Gelius-Lundberg, Anna-Kari Gelius. Ica bokförlag. ISBN 91-534-2307-0
Lycka till.. jag behöver det också.. har inte riktigt börjat än.. bara sått Stor Bergsvallmo och för ner i källaren i +8 grader.. lär inte bilda rötter om temperaturen stiger över +10.. Misslyckades ifjol för då visste jag inte detta.. Håll tummarna...
Ålandsroten
kerstin z5-6
04-02-2008, 00:15
fast bergvallmo GROR bäst i rumstemp -det är efter grodd de ska ha det svalare fa nattetid -eller det är enklast så
Maria_z5
06-02-2008, 09:45
Vilken bra tråd! Ingela Jagnes förökning tror jag kan passa dig, den är grundläggande och lättöversiktlig. Men jag håller med övriga om att Jelittos såråd är detaljerat och inte går av för hackor fast många av oss som är här är ju långt nere i "såträsket", förståss! /Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|