Full version: Nytt snigelmedel
Marina i Hällekis

Läste att det kommit ett nytt snigelmedel, någon som vet ifall det är provat eller vad det innehåller, hittar inte mycket info på hemsidan, men det kanske har stått någon artikel i någon annan tidning, som ni läst.
Vi har inte haft några "Mördarsniglar" än, men vill vara förbered, jag tror de närmar sig ninja.gif
Men jag vill veta om produkter är ofarliga mot annat innan jag använder det. Kan maila företaget, men får väl inget objektivt svar därifrån.

"SaveGarden.SG AB, ett litet företag har utvecklat ett nytt medel mot Mördarssniglar, SG® Nu finns en produkt som ger dig kontrollen över grönskan I din park, trädgård eller golfanläggning mot den s.k. Mördarsnigeln.

Denna snigel har blivet ett gissel som bara växer. Problemet finns inte bara i delar av Sverige utan i allt större utsträckning inom EU. Människorna försöker att sanera sina trädgårdar med alla upptänkliga metoder för att stoppa sniglarnas framfart. Med SG® Spray eliminerar du snabbt och effektivt problemet * Spraya snigeln * Vänta några minuter * Snigeln och dess ägg är döda Ditt problem är löst!

Fördelarna med SG® är att den är enkel att använda. Folk månar om sina trädgårdar och inspekterar dem i stort sett varje dag. Upptäcker man då mördarsniglar kan man enkelt bara spruta på den med vårt medel. Både Snigeln och så väl deras ägg dör. Låt snigeln ligga kvar då den medverka till att förinta andra sniglar då dessa kryp är kannibaler. Detta gör det enkelt för folk att hålla en kontroll på trädgården och samtidigt minimera antalet sniglar och förhindra deras spridning genom att spraya med SG®

Medlet SG® är märkt med Andreaskors. SG® skadar inte gräs och omgivningar om Du följer föreskrivna anvisningar. I förhållandet till andra produkter är SG® ett kostnadseffektivt sätt att ta hand om problemet med mördarsniglar. Säljpremiär på mässan Skånsk Trädgård den 6-9 mars. Förhandsbokningar på medlet till Mässan kan göras via hemsidan www.savegarden.se"

Lena i Torslanda
Verkar vara en fullständigt onödig produkt efter som den kräver att du söker upp snigeln och sprutar något på den - varför inte lika gärna klippa den då?
*Ulrica*
hm... som förra årets självutnämnda odlait-expert på mördarsniglarjag är mycket skeptisk... g.gif

"tar bort dina problem med mördarsniglar på några minuter!"

Eftersom man måste spraya varje snigel så kan man ju lika gärna plocka upp eller klippa varje snigel... så medlet är ungefär lika effektivt som insamling.... det tar alltså inte alls bort problemen, bara problemet med just den snigeln. Dessutom står det inte någonstans på hela sidan vilken den verksamma beståndsdelen är, mycket skumt enligt mej.

Ett medel som är effektivt ska ju arbeta även om inte jag är i närheten...
Marina i Hällekis
Det var just det som jag tyckte var intressant, att man kunde lämna kvar snigeln som dött av medlet och att andra sniglar som äter av den sprutade snigeln i sin tur dör.
Klipper man sniglar måste man samla upp dem för att inte föda andra sniglar.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det verkar mystiskt att man inte hittar något om innehållet. Jag har försökt leta i kemikalieinspektionens databas på både kemiska och biologiska medel som är godkända att använda mot sniglar och jag hittar inget från denna firma där. (fast de kanske tror de kringår kravet på tillsånd genom att kalla det saneringsmedel istället för bekämpningsmedel??)
Marina i Hällekis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-01-2008, 16:08) *
Jag tycker det verkar mystiskt att man inte hittar något om innehållet. Jag har försökt leta i kemikalieinspektionens databas på både kemiska och biologiska medel som är godkända att använda mot sniglar och jag hittar inget från denna firma där. (fast de kanske tror de kringår kravet på tillsånd genom att kalla det saneringsmedel istället för bekämpningsmedel??)

Tack för att du tittade runt!
Jag har inte hittat något heller, men tänkte att någon annan visste, det har stått om medlet i två tidningar, men inget om innehåll.
Använder aldrig medel som jag inte vet något om, och antar aldrig något, varken negativt eller positivt, utan kollar upp innan jag bedömmer produkters användbarhet.
*Ulrica*
CITAT (Marina i Hällekis @ 16-01-2008, 15:59) *
Det var just det som jag tyckte var intressant, att man kunde lämna kvar snigeln som dött av medlet och att andra sniglar som äter av den sprutade snigeln i sin tur dör.
Men om sniglarna dör av att äta en sprutad kompis så borde de väl dö av att äta sprutade växter och då borde det väl vara smartare att spruta på något sorts bete och då kan man lika gärna köpa bete med gift i.... dunno.gif

Jag brukar låta klippta sniglar ligga kvar som bete, sen kommer jag och klipper kannibalerna och högen med lik växer... devil.gif
Marina i Hällekis
dunno.gif Ja jag vet inte, som sagt sluppit problemet hittills.
Man vad jag förståt finns inget universalmedel och förstår om folk försöker tjäna pengar på verkningslösa produkter.
Därför ville jag kolla upp medlet!
Eftersom jag är rygg och nackskadad och inte har så många aktiva timmar per dygn, är jag inte så intresserad av att använda dem till att klippa sniglar (spruta dem kan man göra upprätt). Finns roligare saker att göra i trädgården, eller hur!
*Ulrica*
CITAT (Marina i Hällekis @ 16-01-2008, 16:20) *
Eftersom jag är rygg och nackskadad och inte har så många aktiva timmar per dygn, är jag inte så intresserad av att använda dem till att klippa sniglar (spruta dem kan man göra upprätt).
Då kan jag tipsa om ett redskap som man kan köpa (kommer ej ihåg namnet) eller lätt göra själv: du tar en pinne, tex. en rundstav och skriuvar på en tunn metallplatta i ena änden. Sedan använder du den som giljotin och går helt enkelt runt och nackar kräken på morgonen. Låt dem ligga kvar och kom tillbaka till kvällen igen! Inget böjande av någon rygg! Även en uppskattad syssla för barn och barnbarn! bravo.gif
fröhamstern
Tjingeling i rusket. Ja börja m Snigel Effekt (beskrivet på första sidan) i mitten på sommar`n -06. Då va d ca 5 sniglar på varje kvadrat crying.gif , o man kunde inte gå på gräsmattan utan o trampa på `slemmet`. Dom åt upp allt!!!! o ja slet mitt hår... -cry-.gif alla mina små plantor försvann, speciellt förtjusta va de i solrosorna......av ca 100 utplanterade lyckades 2 att inte bli snigelmat. När ja började utfodra m Snigel Effekt halverade ja snigelfamiljen, allt ifrån millimeter stora snigelbarn till decimeter stora vuxen sniglar kastade sej mumsande över maten m ännu större aptit än för mina blommor .
Snigel effekt är små blågröna pellets som strös ut var man vill. Inte farliga för andra vilda el tama djur. Snigeln äter,kryper o gömmer sej o sen dör den. Förra våren började ja tidigt o sen fyllde på `mat`ca 1 gång i veckan, ja tror ja fick ner antalet inkräktare till en 5e del. Rekom medlet varmt. 000.gif
Piccante
Vi får hålla utkik efter det i butikshyllorna och se på förpackningen vad det innehåller. tycker det är lite skumt att man inte vågar uppge vad det består av? Misstänker att det är en ganska simpel produkt (fast i snygg förpackning) kanske är det samma gifter som redan finns på marknaden fast istället för pellets så är de lösta i vatten så det kan sprayas på.
ingrid fuxwall
CITAT (*Ulrica* @ 16-01-2008, 17:18) *
Då kan jag tipsa om ett redskap som man kan köpa (kommer ej ihåg namnet) eller lätt göra själv: du tar en pinne, tex. en rundstav och skriuvar på en tunn metallplatta i ena änden. Sedan använder du den som giljotin och går helt enkelt runt och nackar kräken på morgonen. Låt dem ligga kvar och kom tillbaka till kvällen igen! Inget böjande av någon rygg! Även en uppskattad syssla för barn och barnbarn! bravo.gif

Vi har ju bekämpat sniglar med våra hemmagjorda "redskap" i ganska många år. Först en harpun, på långt skaft och senare en sekatör med långt skaft - praktiskt om man inte vill/kan böja sig ner.

Det var bara i början som jag samlade ihop sniglarna, insåg att det var ett för stort arbete och resonerar som Ulrika - det är ett bra bete, bara att återvända och knipsa kompisarna som kalasar
Bassam
Hej
Jag tycker att säga, det finns mycket bra material som 100 procent aktiv och naturligt mot ägg, vet du ? vad är det
Det är vanlig mat olja som man kan köpa färdiga från affären den heter(FLORINEUM) efter du blandar de med
Vatten, du kan spray dem över växter och i alla området som vet att sniglar kan lägga sina ägg på,
Obs:1- oljan lämnar inte ägg andas så bebisar inne i ägg ska dö.
2 fåglar tycker om ägg med oljor.
Lycka till- H:Bassam

Gossen Ruda
Bassam, olja blandar sig normalt inte med vatten så hur sprutar man? Dessutom kommer man inte åt snigeläggen eftersom dom läggs på skyddade ställen eller nere i jorden.
Marina i Hällekis
Tack för alla tipsen!
Såg att de hade "snigelharpuner" i Jula katalogen, hoppas på att inte behöva införskaffa någon, men det blir mindre troligt för vart år.
I somras tog en familj som bor en knapp km, från mig, ihjäl 10 tusentals sniglar, ser INTE ifram mot detta!
paxad
Är det ingen som fått fram mer info om Savegarden SG?
Jag köpte en enlitersflaska med spray på handelsträdgården i Trollbäcken.
Har provat att spraya två kvällar nu, återstår att se om det får någon effekt på osprayade artfränder...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon