Soldanella
16-01-2008, 16:40
Hej
Jag älskar lökväxter,
och små surjordsväxter också såklart
men främst av allt, i denna stund:
Snödroppar
Scilla
Snöklockor
krokus
narcisser
och vilda tulpaner
Vet ni om det finns en Svensk plantskola som driver och säljer in the green?
inte bara dyra små importerade krukor
Väntar på små glittrande ädelstenar utanför köksfönstret
//Soldanella
Jag vet tyvärr ingen här i Sverige som säljer lökar in the green.Jag brukar byta på växtloppis.De grävs upp när de har blommat över,nu finns ingen chans att köper.
Soldanella
16-01-2008, 19:02
Ska söka på det, en del av mina tidigre förplanterade krokus och snödroppar har redan visat sig i Stockholmstrakten, men jag har dålig jord trots ansträngningar med förbättring och letar alltid "in the green" plantor av alla sorters vårblommande. i våras hade jag satt ca 300 torra realökar av olika slag, men våren var så varierande och slutligen solfattig att när jag kom hem från jobbet var de överblommade, regnskadade eller hade krupit tillbaka ned i jorden igen...
Buuu, det bara MÅSTE bli en UNDERBAR solrik vår och sommar
Ophelia
16-01-2008, 21:14
Lilla Fiskaregatan säljer "in green". Vet ej hur de ser ut eller varifrån de kommer.
Det lönar sig att köper in the green plantor.När de säljer snödropplökar på hösten är de i regel torrt och värdelöst,snödroppar plantera man bäst på våren.Krokus och tulpaner vet jag inte om de säljs in the green,de går utmärkt att plantera på hösten.
CITAT (renate @ 17-01-2008, 20:47)

Det lönar sig att köper in the green plantor.När de säljer snödropplökar på hösten är de i regel torrt och värdelöst,snödroppar plantera man bäst på våren.Krokus och tulpaner vet jag inte om de säljs in the green,de går utmärkt att plantera på hösten.
Jag har beställt snödroppslökar genom Odla.nu ett par gånger, jättefina lökar som blommar så fint varje vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.