Full version: kryddväxter
sven1122
Jag köper basilikplanta från affären och önskar att det lever lite längre vid fönstret i vintertid.

Jag klipper av 10 stycken och lämnar fem kvar...

1

När jag planterar den försiktigt i jorden dör den ganska snart. Stem blir svart och och plantan blir sjuk...

2

Har prövat att sätta plantan i glasburk med lite vatten på botten och sprejat två gånger i dagen både plantan och rötter...

Ändå lever basilik inte mycket länge.

Vad gör jag för fel? Har någon lyckats med sådan teknik ?

Tacksam för svaret !

Åsa, mälardalen zon 2
De där plantorna i små krukor som vuxit i näringslösning i optimal miljö är inte meningen att de ska leva så länge, man ska skörda och sedan slänga roten. De brukar inte funka att odla hemma de får inte samma miljö (svårt att få till cirkulerande vatten, optimalt klimat etc. hemma) och de är alltför stressade av det miljöbytet de har fått.

Vill man få basilikan att leva längre ska man leta efter ekologiskt odlade plantor i matbutiken de sitter ofta i större krukor och deras rötter är vana att växa i jord.
sven1122

Tack för svaret, Åsa !

Mvh

Sven
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon