Hejsan! Jag är rätt färsk i trädgården men mina första träd har jag i alla fall haft 3 säsonger nu. Kommande vår blir säsong 4. Under de här tre åren sedan plantering så har jag vattnat, gödslat, lagt kompost under och - framför allt- hållit bort gräsmattan säkert 1,5 m i diameter runt stammen.
Ogräset är inte lika lätt att hålla bort, dock... Det kommer åter snabbare än jag hinner rensa. Inte borde väl en gröngödslingsväxt under kronan konkurrera alltför svårt om vatten och näring med ett träd som går in på 4e säsongen? Det vore så skönt att lura ogräset på lite av den bara jorden.
Jag tror inte gröngödslingen konkurrerar. Ogräs är bra att rensa grundligt på försommaren, efter regn och en gång till på sensommaren.
JAg brukar ta en stor bit vaxad kartong som jag sen skär ut i en ca 1meter stor cirkel. Klipper ett jack in till mitten där jag klipper flera små jack, så hålet passar till stammen. På denna kartongskivan lägger jag sen ut något av dessa: flis, bark, singel, grus eller dekorationsstenar. Det tar MÅNGA år innan ogräset tar sig fram till stammen igen och då har trädet etablerat sig såpass att det inte är något hinder.
Det är bra att hålla gräsfritt i ett sådant lite större område som du beskriver carren. Efter några år i backen så flyttas trädets näringsupptagning ut mer och mer. Vad man gör intill stammen får mindre betydelse för varje säsong, förutom att man kan lägga sten eller annat där som gör att man inte dunsar i med gräsklippare eller trimmer.
Ogräs som under säsongen växer in i rotområdet brukar sällan vara så kvävande som gräs. Det brukar för de flesta nyplanterade träd räcka att man en gång per säsong luckrar jorden, sliter bort gräs, eventuellt tillför kompost eller kogödsel om jorden är lerfattig och myllar ned grovt grus om jorden är kraftigt lerhaltig. Sedan kan gräset krypa lite hit och dit, det kan inte på en säsong sammanpacka, torka ut och dra ur all näring ur jorden om det får sig en dust per år. Orkan man två gånger så är det naturlitgvis lite bättre, men inte så att det direkt märks som en rensning gör.
Gröngödslingsväxter konkurrerar inte alls som tidigare skrivits, tvärtom bidrar växterna och de döende rötterna till att hålla jorden lucker, skuggad, bra för många mikroorganismer och dessutom ger de mer näring än tar. Der är ett billigt och enkelt sätt att hålla jordar levande, det är därför bönder använder det.
Det är ofta mycket bättre att ha växtlighet under trädens kronor än att bygga konstlade lösningar. Bark och sten kan fungera mycket bra, men är ofta dyrare och svårare att underhålla med t ex gödseltillförsel än vad växtlighet är. Det är dessutom bra för trädet om löv och organiskt nedfall får tillföras jorden i rotområdet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.