Hej
Jag tänker köpa mig ett äppelträd och ett plommonträd.
Nu behöver jag tips.
Träden bör vara relativt små med söt frukt som mognar tidigt.
Jag vill även kunna ympa in andra sorter på äppelträdet. Går det att ympa in också på plommon?
Det går att ympa även plommon, man kan t o m göra s. k . familjeträd med flera sorter. Det är dock inte lika lätt att lyckas med plommonympar som med äppelympar.
Här är en lista på olika plommonsorter, vem man väljer beror lite på vart man bor i landet. Visst är det gott att äta söta plommon som de är från trädet. Men det brukar ju bli så stora mängder på kort tid att den största nyttan har man egenligen att göra sylt och marmelad av plommonen och då tycker jag att mera syrliga sorter passar bättre.
Små träd fixar du själv genom beskärning. Om jag skulle köpa ett äppelträd skulle det bli ett s k familjeträd med
1) Transparent Blanche, mognar tidigt, dåligt att lagra, superbt till äppelmos
2) Åkerö, underbart gott, bra att lagra
3) Aroma, sött och gott, brukar gillas av barn
4) Ingrid Marie eller Cox Pomona sena sorter som kan sparas länge om man har en bar källare el dyl. Ljuvligt söta, friska smaker.
Själv har jag åtta olika sorter på tre träd varav en del är kanon, andra funderar jag på att byta ut.
Det kanske är för sent att sätta äppelträd i oktober, men på många ställen i landet har man på hösten äppelutställning med mängder med sorter som man kan få provsmaka. Där borde du kunna hitta dina favoriter, för smaken är som sagt delad.......
P.S. Ett tips: Om man böjer ner grenarna mot marken de första åren så produceras frukt fortare. Det funkade bra på vårt nya plommonträd, Reine Claude d'Oullins, enligt min smak superstjärnan bland plommon.
Ingrid på Västkusten
04-08-2003, 13:43
Och jag har små träd :-) f r om i år tralala!!!
Det man kan köpa i handeln i äppelväg är till 95% helt värdelöst då de är ympade på A2-stammar - för at hålla dem små måste det skäras å skäras åsså får man ofta vänta ett tag innan de börjar bära, att skära för att hålla dem små är egentligen motsrtidigt - då om man vill ha små träd - så skall man ju kunna få dem naturligt! Här på Västkusten har Särö Plantskola finfina sorter på tre olika sorters underlag beroende på hur stort Du vill ha - på Östkusten/Sthlmstrakten så har Trädgårdshuset i Skarpnäck också sådana. Mitt i Sverige skulle jag testa www.ebeplant.nu som kan fixa det mesta :-))) och som Du kan beställa ifrån med.
I sista numret av Natur å Trädgård finns tel numret till en man som man kan beställa träd på svagare underlag för lite kallare nejder med.
Familjeträden idag(äpple) ger jag faktiskt inte mkt pengur för - de kommersiellt producerade. de verkar itne alltid välja sorter som alla mår bra på samma träd.
Jag blir så less på att allting skall vara A2grundstam i äppelvärlden av gammel hävd här i Sverige (OBS- nu kommer tyckandet!!!) - när man tittar på t ex England och tyskland så är det helt naturligt att man kan köpa sorter på olika grundstammar beskurna färdiga till rätt växtform, dvärgpyramid, spalje, spaljehäck, friväxande häck, buske, stamträd etc.
Detta borde vara en självklarhet här med för små trädgårdar vimlar det ju av här med!
Hälsar ingrid