Visserligen Viktor R men ändå? Grunnar just nu på hur det skall gå att ösa en halvmeter snö över nysådderna. Tar ut dem i morgon. Problemet är den förbaskade värmen. I dag + 3°. Regnar gör det och snön är tung och blöt. Blir väl en isiglo av det hela.
Tillbaka till gåtan. Visserligen är det väl vi och alla andra moderna människor i den industrialiserade världen som påbörjat växthuseffekten men varför i helsike kan det inte vara stabilt några veckor i taget. Det här får vi leva med säger experterna. Och jag är böjd att tro dem.
Från 50—60 cm snö har det på ett par dagar gått ner till under 40 cm. Katastrof. Jag som hade bespetsat mig på skoterkörning i påsk.
Mest orolig är jag för sorkinvasionen. Trots packade skoterspår så ser jag de lymlarnas hål på båda sidor om den packade snön. Blir nog som vanliga sorkår. När snön smält ner ligger allt som om en skördetröska har gått fram. Var kommer de ifrån? För lite predatorer?
Lyssnade i alla fall på ugglorna i går kväll. Hoppas att de tar sitt näringssök hos oss. Gratis sorkar och möss. Så undrar man ju varför räven inte är här som han brukar. Älskogsförberedelser kan man tänka?
Träffade visserligen rätt med Amaryllisblomningen. Härliga klockor från annandagen till trettondagen. En stängel kvar som inte har slagit ut. Men varför blommar novemberkaktusarna som bäst nu? Skall sätta en almanacka på väggen intill fönstret där de hänger.
Det var väl i huvudsak retoriska grunningar. Men vad då då. Ibland måste man låta tankarna skena lite okontrollerat. Och varför glömde jag penseln i gäststugan när jag gick för att laga middag?
Mae råkes
Överbölingen