Överbölingen
Visserligen Viktor R men ändå? Grunnar just nu på hur det skall gå att ösa en halvmeter snö över nysådderna. Tar ut dem i morgon. Problemet är den förbaskade värmen. I dag + 3°. Regnar gör det och snön är tung och blöt. Blir väl en isiglo av det hela.

Tillbaka till gåtan. Visserligen är det väl vi och alla andra moderna människor i den industrialiserade världen som påbörjat växthuseffekten men varför i helsike kan det inte vara stabilt några veckor i taget. Det här får vi leva med säger experterna. Och jag är böjd att tro dem.
Från 50—60 cm snö har det på ett par dagar gått ner till under 40 cm. Katastrof. Jag som hade bespetsat mig på skoterkörning i påsk.

Mest orolig är jag för sorkinvasionen. Trots packade skoterspår så ser jag de lymlarnas hål på båda sidor om den packade snön. Blir nog som vanliga sorkår. När snön smält ner ligger allt som om en skördetröska har gått fram. Var kommer de ifrån? För lite predatorer?

Lyssnade i alla fall på ugglorna i går kväll. Hoppas att de tar sitt näringssök hos oss. Gratis sorkar och möss. Så undrar man ju varför räven inte är här som han brukar. Älskogsförberedelser kan man tänka?

Träffade visserligen rätt med Amaryllisblomningen. Härliga klockor från annandagen till trettondagen. En stängel kvar som inte har slagit ut. Men varför blommar novemberkaktusarna som bäst nu? Skall sätta en almanacka på väggen intill fönstret där de hänger.

Det var väl i huvudsak retoriska grunningar. Men vad då då. Ibland måste man låta tankarna skena lite okontrollerat. Och varför glömde jag penseln i gäststugan när jag gick för att laga middag?

Mae råkes
Överbölingen
Lilla Birka
Retoriskt, ja, men mycket trevlig läsning! Och rolig! Tja, varför glömde du penseln? Du gick väl och grunnade på en förunderlig gåta...................................... a0a.gif
Gudrun i Göteborg
Jag grunnar över vilken gåta det var.... confused.gif
Överbölingen
Murphus lag (eller hur det nu stavas). % 13 kalas det också. Min gamle biologilärare, säkert född i slutet av 1800-talet sa en gång att –det är bättre att gå hem medan det djävlas över.
Betty
Lika roande som vanligt att läsa dina funderingar. biggrin.gif Och det där med skoteråkandet till påsk ska du inte oroa dig för så värst mycket över. Jag läste i dagens Aftonblad att det där tyska väderoraklet Wolfgang Röder spår en sen vår. Han lovar ordentligt med snö i mars. Om han sen kan hålla löftet får vi se så småningom... rolleyes.gif
renate
Roligt att ser dig här överbölingen.En halv meter snö på nysåddarna låter tungt men det värmer väl.Jag har inte börjat så än,ingen såjord och fröerna har inte kommit. Skoteråkning till påsk är väl inget problem där uppe,påsk är ja redan i mars.Inget skoterföre här nere inte.Ingen snö alls här men idag tittade en blyg sol fram bland molnen 7°.Jag roar mig med dagliga skogspromenader.
Lilla Birka
CITAT (Överbölingen @ 16-01-2008, 22:17) *
Murphus lag (eller hur det nu stavas). % 13 kalas det också. Min gamle biologilärare, säkert född i slutet av 1800-talet sa en gång att –det är bättre att gå hem medan det djävlas över.

Murphys lag = lagen om alltings jävlighet eller om något kan gå fel så gör det så förr eller senare.
Jag hittade 10 MODERNA MURPHYS LAGAR

1.) Människor som äter naturlig föda dör av naturliga orsaker.

2.)En politiker finns alltid på plats då han behöver dig.

3.) Om alla vaccinerar sig mot influensa behöver inte du göra det.

4.) Akta dig för att köpa något, om instruktionsboken är mer avancerad än utrustningen.

5.) Bra omdöme får man av erfarenhet - och erfarenhet får man av dåligt omdöme.

6.)Lek aldrig katt och råtta om du är en råtta.

7.) En revisor är en person som kommer till ett annat slutresultat när han lägger samman dina utgifter.

8.) Ett möte är en tillställning där minuter är sparade och timmar förlorade.

9.) Det är mänskligt att fela, men för att verkligen strula till det behövs en dator.

10.) Logik är en systematisk metod att komma fram till en felaktig slutsats med övertygelse.
Överbölingen
Tack för de "lagarna". Jag håller med helt och hållet giggle.gif .
Wilmer
tummenupp.gif

Så sant..

Wilma
Monaxe
Alltid lika underhållande att läsa dina funderingar överbölingen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon