Full version: elefantöra?
åsa johanna
Hej, jag söker febrilt efter en växt/buske/träd jag såg i Furuviksparken utanför Gävle i somras. Den var stor, vacker och enligt vad jag läste då ett riktigt ogräs om man inte höll efter den! Men jag vill så gärna hitta ngt. snabbväxande som kan fungera lite som en vägg mellan min trädgård och grannens hus som står väldigt, VÄLDIGT nära tomtgränsen (typ 1,5 m!!) Är det någon som har en susning om vad för slags växt jag talar om? Som jag minns det hette den någonting med elefantöra?!
Tacksam för alla svar :-)
CGB
Bergenia cordifolia, 'djursholmskål'.? Tjocka rötter, klarar sig i skugga och ljus också i mycket grunda växtunderlag typisk bergknallsväxt. Görs sig bra i stora fält men upplevs lätt som tråkig. Man kan plantera lökar tillsammans med den för att pigga upp rabatten. Själva blomställningen är vacker också i vas. Humlornas favorit. Hos oss brukar dessvärre både rådjur eller hjortar mumsa i sig bladen redan på senhösten men hittills har de kommit igen.

På nätet hiattas elefantöron också som krukväxt.
Jan Lindgren
Hej!
Kan det vara jätteslide du såg? Växer fort, blir hög, vacker och ett förskräckligt ogräs.
MVH
Jan Lindgren
Lotta i Gbg
Jag tror också på jätteslide Hjärtbergenia som nämns ovan blir ju inte så stor och kan inte skydda mot ett hus.
åsa johanna
Jaaaa, tack, jätteslide hette den!!!! Avråder ni å det bestämdaste att försöka sig på det hela?

Åsa
Jan Lindgren
Hej!
Jätteslide är en underbar trädgårdsväxt. Ingen ogräsrensning och ingen gräsklippning, allt blir täckt med jätteslide. Troligen så blir du ovän med din granne för evigt också. Vill du ändå ha den så måste du begränsa rotspridningen. Om du har gräsmatta runt omkring som klipps ofta så sprider den sig lite långsammare. Har jag nu förtalat en trevlig växt?
MVH
Jan Lindgren
CGB
Det är ju bra att växten ifråga identifierades. Själv tänkte jag mera på namnet än på utseendet.
http://www.chichester.gov.uk/index.cfm?articleid=5117
åsa johanna
Haha, neej - än är jag inte avskräckt! Men hur sjuttsingen begränsar jag rotspridning då? Där jag tänkt plantera den - går den att köpa som planta förresten? - är det rätt skuggigt mest hela dan. Det kan växa gräs där, men som nu är har jag haft intentionen att få det så "skogslikt" som möjligt. Dvs ormbunke, lupin etc. Alltså ingenting jag klipper. Kan jag ändå på nåt sätt hålla den i schack?

Vad gäller namnet så hade jag för mig att det var elefant-någonting, gräs var det inte det såg jag på nätet. Elefantöra lät bekant, men när jag kom på det orkade jag inte söka på nätet längre utan hittade den här sajten (som ju verkar synnerligen både trevlig och givande! :-) Tack i alla fall för era svar allihop, och om ni har något annat förslag på hur jag kan begränsa insynen från grannen utan att skapa evig fiendeskap - ja då blir nog ingen gladare än de!!

Tusen tack

Åsa
jegi
Det blir till att gräva ner en rejäl rotspärr.
renate
Om busken hade stora blad kan det vara parkslide(fattigmansbambu)Jag skulle aldrig plantera ett sådant ogräs i min trädgård.
Varför inte plantera små rönnar där? pärlrönn växer som buske eller ett litet träd.De får en fantastiskt höstfärg och har vita bär.
åsa johanna
Nja - lite tveksam börjar jag kanske bli, men rönn känns inte som ngt alternativ.
Hur djupt måste jag gräva då för att sätta ner sån där spärr?
Cilla
Minst en meter ned i backen och du är inte säker ändå.

Det är fantastiskt med växter som orkar växa sig så stora på en säsong, men de har också ofta nackdelar med sin enorma växtkraft. Där jättesliden växt och sedan vissnat ned (man kan elda upp de döda delarna som ved) blir marken helt naken. När sliden etablerat sig vill inget växa i dess skugga.

Personligen tycker jag att park- och jättesliden passar i parker och trädgårdar som man ägnar mycket tid åt. Där kan den växa som en gigantisk bambu och bli begränsad av händer som varje vecka eller så ser till att den inte tar över annat, och i områden som ligger bakom annan växtlighet så att man slipper se den nakna marken efter att de vissnat ned.

Mer om Odla.nu-läsares frågor om denna här http://www.odla.nu/fs/article/file_10374.html
Jan Lindgren
Hej!
Har du ont om plats mellan dig och grannen så prova med klätterväxter. Sätt upp armeringsnät och fyll det med olika klätterväxter. Clematis, kaprifol, schisandra, minikivi, vindruvor osv. Du kan få en fantastisk blomning och även en hel del ätbart.
MVH
Jan Lindgren
åsa blåsig zon 4
Hej alla ni tappra som inte tröttnat på mig och mina frågor om jätteslide än. (jag har förresten bytt namn pga problem vid inloggning om nån undrar).

Jo visst, kaprifol, klematis etc låter fantastiskt trevligt, men som mitt nya namn antyder bor jag vid en blåsig strand. Dessutom ligger platsen ifråga i skugga mest hela dagen. Har prövat att sätta både klematis och kaprifol, men de trivs inget vidare i blåsten. Klematisen har jag gett tre säsonger, men nu flyttar jag den till våren tror jag.

Förra våren satte jag pipranka där. Den ska ju trivas bra i skugga och vara rätt tålig oxå, men den tar en evig tid på sig vad det verkar. Inte mycket mer än långa stänglar på hela sommaren sad.gif

Ja. Inte vet jag, men jag är nästa beredd att ta risken och gräva ned skydd för rotspridning runt om.

Men tack i alla fall för ert engagemang!!

Åsa
Cilla
Japp, pipranka är ungefär som en del rosor innan de blir buskiga... Fyra säsonger. Men då sätter de också fart! Jag har inte provat pipranka i blåsiga lägen men skugga är de bra på iallafall.

Om det är vind som är huvudmiljön så tror jag inte du kommer att bli helt nöjd ens med en välväxande jätteslide, för den lägger sig gärna ned vid blåst. Där jag bor har den planterats som försök till sommarskydd mot blåst, men resultatet blir bara att den lägger sig och sprider sig överallt...

Varför inte beskuren tall? Supersnyggt i vindpinade områden. De kroknar och bågnar redan som små och ser ut som gamla från början. Med bra beskärning, dvs toppskott i juni-juli, blir de heltäta på den nivå man väljer, och ändå kan man se att det är stamträd. Ett mer buskigt alternativ om du kan accptera lite lägre växtlighet är vresrosen. Den blir vacker i vindutsatta lägen. Vita och/eller skinande rosa och illröda, stora nypon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon