Full version: phalaenopsis i träd
deborah
Jag har haft min phalaenopsis ståendes i endast vitmossa, den var sådan när jag köpte den. Men nu när det är kallt i fönstret så tar det två veckor för den att torka efter att jag vattnat den. Jag började oroa mig för att rötterna skulle ruttna, och tänkte blanda upp vitmossan med lite bark.
Men det ena ledde till det andra och nu får i alla fall rötterna all ventilation de kan tänkas vilja ha =)

Frågan är, tror ni att den överlever såhär? Det finns ett fönster med mycket solljus ca två meter från plantan. Räcker det?
Tror i att den kommer få för lite vatten om jag sprayar den ett par gånger i veckan?

ängsvädd
Jag skulle tro att den behöver ständigt hög luftfuktighet om den växer så där, tror de har det i naturen. Tror man behöver spraya dagligen, men det är bara en gissning.

Spännande och fint växtsätt, vore intressant att höra hur det går framöver.
MariaS
HAr du möjlighet att pilla in lite vitmossa här och där (Inte för mycke) så underlättar du för fuktigheten att stanna kvar. När man binder upp orkideér så där, brukar man använda en bit balsaträbark, som behåller fukten bra. Då behöver man bara duscha rötterna en gång i veckan.
deborah
Jo jag har lite vitmossa instoppad. Men jag vågade inte sätta fast för mycket, för jag är rädd att trädet ska fara illa av att ha en bit av sin stam ständigt utsatt för fukt. Vad tror ni? Är det dåligt för ett levande träd inomhus att vara inlindat i blöt mossa?
MariaS
CITAT (deborah @ 17-01-2008, 15:31) *
Jo jag har lite vitmossa instoppad. Men jag vågade inte sätta fast för mycket, för jag är rädd att trädet ska fara illa av att ha en bit av sin stam ständigt utsatt för fukt. Vad tror ni? Är det dåligt för ett levande träd inomhus att vara inlindat i blöt mossa?

Du får inte linda in trädet, utan bara sätta en liten sudd mossa här och där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon