Har försökt på flera sätt skaffa minst en ask till min tomt med väldrenärad, sandig, nog lite sur jord i södra Bohuslän.
Har strött massor med frön, från flera årgångar. De gror inte.
Har planterat rotskott i diverse storlekar, från drygt en decimeter till ca 2 meter. Alla har tappat löven och dött fort.
Vad jag gör för fel?
Är det någon som kan förklara hur jag ska göra i stället, om det alls går?
Kan bero på växtunderlaget och växtplatsen. Enligt de källor jag har tillgång till föredrar ask sol till halvskugga, frisk till våt, näringsrik och kalciumrik jord med inslag av lera och humus. Planterade senaste sommar några stycken Fraxinus mandschurica i närheten av ett bestånd klibbal som växer där man vårtid kan lyssna till mycket klitsch klatsch under stövlarna.
Huggorm
17-01-2008, 10:17
Det bästa är nog att vänta tills våren, och försöka hitta några helt nygrodda askplantor. Det borde gå att hitta i närheten av stora askar. Att flytta dessa borde vara mycket enklare.
Låter vettigt och enkelt, men vänta tills man förklarar...
De ensamstående askarna som jag känner till har gräsmatta runtom. Alltså: bebisar halshuggs.
Har en hel askskog nära jobbet. Den tycks bestå av ett enda rotsystem. Allt är rotskott.
Tillhör inte asken de träd som behöver en mycket bra sommar för att producera grobara frön?
När det gäller rotskott så kanske det kan vara en ide att försöka att bara gräva av "moderroten", men sedan låta den stå kvar ett tag och bilda nya rötter innan man flyttar den. Om man bara lyfter ett antal askplantor med en spade så att de större rötterna går av, och sedan väntar några månader och sedan flyttar någon som överlevt lyftningen och hunnit bilda nya rötter.
pleximaster
17-01-2008, 11:03
Jag har haft motsatt problem hur blir man av med ask. Nej skämt och sido. Det är vackra träd men det är nog fel jord hos dig som någon var inne på. Hos oss står askslyn som spån i backen om man inte håller efter dem. Vi har kraftig fet näringrik lerjord nere i en sänka därmed fuktigt. Skulle satsa på att köpa eller gräva upp en planta som har ett bra rotsystem så är det nog lättare att få den att etablera sig hos dig.
mvh plexi
Kan man på något sätt känna igen vilka frön som är grobara? Svårt att tänka mig...
Det kan vara en idé att så fort tjälen släpper (om det nu blir någon i mina trakter) skära ut en halvcirkel runt några lagom små träd. Kanske sent på våren eller så skära ut den andra halvcirkeln. Och någon gång på hösten eller nästa vår flytta på de träd som överlevt navelsträngsavskärningen.
Piccante
17-01-2008, 13:28
Asken gillar att ha det lite fuktigare omkring sig. På lerblandad jord sprutar det upp askplantor.
Japp, asken kräver fuktig humusrik eller lucker lerhaltig jord för att gro. De flesta askskott som man ser intill andra askar är faktiskt frösådder. Där en ask lyckats etablera sig trivs också fröna.
Jag skulle inte satsa på ask i en sandhaltig jord i Bohuslän.

Tack så mycket allihopa!
Får nog inrikta mig på något annat...
Stella-Polaris
07-02-2008, 14:32
Näringsrikt och RÖRLIGT MARKVATTEN...... sand jord är inte det bästa, Den vill ha fukt men ej stillastående vatten så väldrenerat är ej heller det det bästa....
Så asken i en kruka och plantera ut nar den är en halvmeter... Tänk bara på att skydda mot hare och rådjur..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.