Full version: Semlor
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Anma
Jag anmäler mig till förstekastare! crazy.gif
Aqvakul
CITAT (Anma @ 03-02-2008, 22:17) *

Tyvärr, det har jag redan paxat för!
pejori
CITAT (Anma @ 03-02-2008, 22:17) *

en backup behövs alltid tummenupp.gif
någon som matar fram semlor giggle.gif
Aqvakul
Det får väl bli semlor med extra mkt grädde och mandelmassa...... crazy.gif
pejori
CITAT (aq42 @ 03-02-2008, 22:25) *
Det får väl bli semlor med extra mkt grädde och mandelmassa...... crazy.gif

sassa brassa mandelmassa.....mums smiley_small_hug.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 03-02-2008, 22:00) *
Då har du möjlighet att ansluta dig till präktiga klubben, där bl.a Lady G, Farbror Blå och undertecknad är medlemmar.....
Vi har semlepremiär på fettisdagen, vare sig förr eller senare...
giggle.gif

Får jag också vara med i klubben?
Anma
CITAT (aq42 @ 03-02-2008, 22:19) *
Tyvärr, det har jag redan paxat för!

Men väldans vad du var snabb då!! unsure.gif
Aqvakul
CITAT (Anma @ 03-02-2008, 22:27) *
Men väldans vad du var snabb då!! unsure.gif

Du kanske kan bli först en annan gång..... trostar.gif
Cathis
Jag står gärna mitt i skottlinjen rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Cathis @ 03-02-2008, 22:34) *
Jag står gärna mitt i skottlinjen rolleyes.gif

å stackars liten, är du så sugen på semla........ giggle.gif
Cathis
Man får väl passa på när tillfälle finns giggle.gif
fjonke
Glöm vad jag skrev för präktiga ord om traditioner,ska ni ha semlekrig så kan jag tänka mig att bara passivt stå mittemellan er med vidöppen mun och dränka mina sorger i gräddig mandelmassa...mmmmmmmm.ja,absolut,jag frångår i så fall allt mitt prat om svenska traditioner,hahaha.
Cathis
CITAT (fjonke @ 03-02-2008, 22:44) *
Glöm vad jag skrev för präktiga ord om traditioner,ska ni ha semlekrig så kan jag tänka mig att bara passivt stå mittemellan er med vidöppen mun och dränka mina sorger i gräddig mandelmassa...mmmmmmmm.ja,absolut,jag frångår i så fall allt mitt prat om svenska traditioner,hahaha.

rotfl.gif rotfl.gif du kan få stå jämte mig, där finns nog så det räcker till oss båda yahoo.gif
Aqvakul

Det är gott, man ska inte vara sämre än att man kan ändra sig.......
Anma

Jag lovar att kasta extra många på dig så att jag slipper surströmming.... Muahahahahaaaa....

LadyG
CITAT (Magdis @ 03-02-2008, 22:27) *
Får jag också vara med i klubben?

Självklart får du det smile.gif

Alla som vill får vara med, och kan man inte vara med i år kan man vara med nästa år. Eller bara vara stödmedlem, dvs äta semlor efter bästa förmåga smile.gif

Huvudsaken, och enda kriteriet, är att man älskar semlor!
Eva i Skåne
Nu (extra tidig på jobb idag blush.gif ) har jag suttit här och dreglat över denna tråd.
Imorgon ska jag hem till en väninna och vi (vi är flera som ska dit) talade mycket bestämt om för henne sist vi träffades att det duger inte med något annat än fastlagsbulle till fikat imorgon när det är fettisdag och dessutom duger det inte med paketerade ica-semlor (eller pressbyrån sick.gif ). Ser fram emot stora goda konditori-bullar.
Jag ska skicka ett sms imorgon fm och påminna henne. Kanske ska man starta påminnelserna redan idag....

Jag har faktiskt inte ätit en enda ännu, men det är väl för att fettisdagen är så tidig i år.

Onsdag kan jag kanske tänka mig att baka bullar så vi kan ha egna att frossa i hemma.
Hembakat behöver inte vara torrt, tvärtom tycker jag att köpebullar ibland är torra och trista. Jag har ett bra recept med både jäst och bikarbonat i. Ger garanterat lätta luftiga bullar. Finns intresse kan jag lägga in det i receptavdelningen (men inte förrän jag är hemma från jobb igen sleep.gif ).
Aqvakul
Bara en dag kvar!

[attachment=12774:semla.jpg]

Magdis
Jag har haft hög feber i en vecka nu så jag kommer inte hinna orka baka några semlor till imorrn. sad.gif Maken gjorde ett tappert försök att köpa glutenfria semlor i bageriet men de kunde inte baka några eftersom de inte kan garantera att de inte blir bakade i damm från vanligt mjöl. Så jag kan nog inte vara med i präktighetsklubben ändå av den anledningen att jag kommer att äta semla för sent!
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 04-02-2008, 09:31) *
Jag har haft hög feber i en vecka nu så jag kommer inte hinna orka baka några semlor till imorrn. sad.gif Maken gjorde ett tappert försök att köpa glutenfria semlor i bageriet men de kunde inte baka några eftersom de inte kan garantera att de inte blir bakade i damm från vanligt mjöl. Så jag kan nog inte vara med i präktighetsklubben ändå av den anledningen att jag kommer att äta semla för sent!

Hellre för sent än för tidigt, tycker jag. Möjligen kan den som är för sent ute, bli betraktad som präktig i överkant..... giggle.gif
tettan
eva i skåne, jag ser fram emot det lätt-o-luftig-semle-receptet som du har
Aqvakul
CITAT (tettan @ 04-02-2008, 10:13) *
eva i skåne, jag ser fram emot det lätt-o-luftig-semle-receptet som du har

Recept på luftiga hemlagade semlor mottages tacksamt! tummenupp.gif
LadyG
CITAT (aq42 @ 04-02-2008, 10:52) *

Absolut!! tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 10:59) *
Absolut!! tummenupp.gif

.....för imorgon så är det dags! yahoo.gif
LadyG
CITAT (aq42 @ 04-02-2008, 11:50) *
.....för imorgon så är det dags! yahoo.gif

Jag har t o m bokat in tiden i kalendern så att jag garanetrat ska ha tid att svänga förbi ett bra ställe och ta en semla smile.gif

Väldigt organiserat va? biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 11:52) *
Jag har t o m bokat in tiden i kalendern så att jag garanetrat ska ha tid att svänga förbi ett bra ställe och ta en semla smile.gif

Väldigt organiserat va? biggrin.gif

Förvånar det mej? flirting.gif
LadyG
CITAT (aq42 @ 04-02-2008, 11:53) *
Förvånar det mej? flirting.gif

Njae, jag tror inte det. biggrin.gif
Jag tror att du skrivit en notis i din kalender också smile.gif
Myosotis
CITAT (aq42 @ 04-02-2008, 10:52) *

Om jag orkar kan jag lägga ut mitt recept sen. Jäst och ägg i degen, det blir kanske samma effekt som jäst och bikarbonat. Och de blir absolut inte torra! Mycket godare än köpta. Fast jag har inte bakat några än i år, tror inte det blir av heller. Så tradigt när man bor ensam. Antagligen kommer jag alltså inte att äta en endaste fastlagsbulle trots att jag älskar dem (förutom grädden sick.gif )!
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 04-02-2008, 11:58) *
Om jag orkar kan jag lägga ut mitt recept sen. Jäst och ägg i degen, det blir kanske samma effekt som jäst och bikarbonat. Och de blir absolut inte torra! Mycket godare än köpta. Fast jag har inte bakat några än i år, tror inte det blir av heller. Så tradigt när man bor ensam. Antagligen kommer jag alltså inte att äta en endaste fastlagsbulle trots att jag älskar dem (förutom grädden sick.gif )!

Semla utan grädde, det låter fattigt (som kärlek utan kyssar)...
Fast du kan ju alltid köpa en gammal på Pressbyrån, grädden är säkert ändå sur.... crazy.gif
Gossen Ruda
Så här dan före dan vill jag bara meddela att jag tjuvstartade för flera veckor sen även om det bara blivit 3 st än så länge. I morron skall jag däremot INTE äta nån, om inte nån trugar vill säga. Fast jag håller på den gamla traditionen simmande i vaniljsockrad mjölk och ätning medelst sked. Kan visserligen gapa över en normalsemla men grädde i mustaschen är ingen hit.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2008, 14:34) *
Så här dan före dan vill jag bara meddela att jag tjuvstartade för flera veckor sen även om det bara blivit 3 st än så länge. I morron skall jag däremot INTE äta nån, om inte nån trugar vill säga. Fast jag håller på den gamla traditionen simmande i vaniljsockrad mjölk och ätning medelst sked. Kan visserligen gapa över en normalsemla men grädde i mustaschen är ingen hit.

det är alltså en rejäl gammaldags hetvägg som gäller.... en sån som ändade en av våra mindre betydande regenters liv.....

Ät försiktigt..... crazy.gif
Eva i Skåne
Här är receptet till mina bullar.

Jag hoppas att ingen förberedde sig med att köpa hem bikarbonat som jag påstod det skulle vara i. Det var fel unsure.gif . Hjorthornsalt är det som gäller. Detta i kombination med jäst gör bullarna luftiga.

Baka på nu! Det blir 20 bullar av receptet så ni ska nog ha att äta under hela morgondagen. giggle.gif
Bettis
Har inte ätit någon semla i år, åt faktiskt ingen förra året heller vilken klubb är jag med i då g.gif
Aqvakul
CITAT (Bettis @ 04-02-2008, 18:28) *
Har inte ätit någon semla i år, åt faktiskt ingen förra året heller vilken klubb är jag med i då g.gif

Föreningen "bevara semlorna oätna" kanske whist.gif
LadyG
Imorgon, äntligen, ska jag gå på konditori som har eget bageri och äta semla och dricka kaffe.
Inte hetvägg för min del däremot, jag avnjuter den helt au naturelle smile.gif
Bettis
CITAT (aq42 @ 04-02-2008, 18:48) *
Föreningen "bevara semlorna oätna" kanske whist.gif

Tack den tar vi, men jag har just tagit ett beslut: ska köpa semla i morgon, sa det till gubben och han började klättra upp på en stol crazy.gif crazy.gif när jag frågade vad i herrans namn han höll på med, sa han att han skulle rita ett kryss i taket giggle.gif
LadyG
CITAT (Bettis @ 04-02-2008, 20:43) *
Tack den tar vi, men jag har just tagit ett beslut: ska köpa semla i morgon, sa det till gubben och han började klättra upp på en stol crazy.gif crazy.gif när jag frågade vad i herrans namn han höll på med, sa han att han skulle rita ett kryss i taket giggle.gif

a0a.gif a0a.gif a0a.gif
Cathis
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 01:06) *
Självklart får du det smile.gif

Alla som vill får vara med, och kan man inte vara med i år kan man vara med nästa år. Eller bara vara stödmedlem, dvs äta semlor efter bästa förmåga smile.gif

Huvudsaken, och enda kriteriet, är att man älskar semlor!

Jag kan ställa upp som stödmedlem. Lovar att när suget efter en semla blir för stort för er så kan jag
ställa upp och äta den istället angel_not.gif
Netha
Vaknade vid 03.30-tiden inatt ... mådde illa efter att i en låååång dröm
försökt få maken till att äta upp 2,5 nybakta semlor som vi "råkade" ha på diskbänken.
Kunde inte förstå varför vi köpt sånt vi inte ens gillar. no.gif

Det tog ett tag innan jag förstod att det hela hade varit en (mar) dröm. biggrin.gif
estet
Klämt den första ikväll! Testvinnaren och den var verkligen supergod! yaay.gif
Aqvakul
CITAT (estet @ 04-02-2008, 21:25) *
Klämt den första ikväll! Testvinnaren och den var verkligen supergod! yaay.gif

Du kunde alltså inte hålla dig bara några timmar till? Hur är det med karaktären? whist.gif
estet
vad är det?? coolgleam.gif
Aqvakul
CITAT (estet @ 04-02-2008, 21:30) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
pejori
CITAT (estet @ 04-02-2008, 21:30) *

jag vet!!! det är nått som alla andra har.... naughty.gif
imorgon blir det semelfrossa på riktigt rotfl.gif
Magdis
Lika bra att det inte blir nån semla för mig imorrn för jag har ju tappat lukt och smaksinnet totalt. Bortkastat att stoppa i sig en semla då.
pejori
CITAT (Magdis @ 04-02-2008, 21:58) *
Lika bra att det inte blir nån semla för mig imorrn för jag har ju tappat lukt och smaksinnet totalt. Bortkastat att stoppa i sig en semla då.

pilla dej till doktor tidigt, så kan du äta en på kvällen....sent tummenupp.gif
då har du säkert fått lite smak tillbaka smiley_small_hug.gif
Magdis
CITAT (pejori @ 04-02-2008, 22:03) *
pilla dej till doktor tidigt, så kan du äta en på kvällen....sent tummenupp.gif
då har du säkert fått lite smak tillbaka smiley_small_hug.gif

Värst vad du e positiv! Det kommer säkert ta flera veckor...eller förresten...jag kommer säkert aldrig få luktsinnet tillbaka! *tjurar* rolleyes.gif
pejori
CITAT (Magdis @ 04-02-2008, 22:07) *
Värst vad du e positiv! Det kommer säkert ta flera veckor...eller förresten...jag kommer säkert aldrig få luktsinnet tillbaka! *tjurar* rolleyes.gif

nu blev magdis "lite kinkig" tror jag w00t.gif
klart du får tillbaka det... rotfl.gif
får du inte det, kan du ju glädja dej över att blöjbytet går som en dans yahoo.gif
Magdis
CITAT (pejori @ 04-02-2008, 22:14) *
nu blev magdis "lite kinkig" tror jag w00t.gif
klart du får tillbaka det... rotfl.gif
får du inte det, kan du ju glädja dej över att blöjbytet går som en dans yahoo.gif

Det var just blöjorna som gjorde att jag fattade. För andra gången i rad hade lilleman blöjan proppfull med bajs när jag skulle byta och jag vet inte hur länge det varit där. Jag kände nada!
pejori
CITAT (Magdis @ 04-02-2008, 22:21) *
Det var just blöjorna som gjorde att jag fattade. För andra gången i rad hade lilleman blöjan proppfull med bajs när jag skulle byta och jag vet inte hur länge det varit där. Jag kände nada!

finns en baksida med allt rotfl.gif a0a.gif a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon