Full version: Nu blommar de igen
Kathy
Den här höll på att dö i höstas...hade inga luftrötter kvar alls.
Jag satte om den i vitmossa och ny barkjord och några månader senare så blommar den. wub.gif
Otrolig återhämtning, det trodde jag inte.

MariaS
wub.gif
malin72
åh vad vackert wub.gif jag klarar aldrig av dom -cry-.gif vill lära mig
Boxer
CITAT (malin72 @ 18-01-2008, 12:32) *

Du är inte ensam om det. Det verkar som om man ska glömma av och misshandla för att de ska överleva.
annade
Hos mig är det mycket kärlek och ingen misshandel, det funkar det med ! :-)
AnnammA
...jag säger bara åh!... wub.gif wub.gif wub.gif
Kathy
CITAT (malin72 @ 18-01-2008, 12:32) *

Saken är den att jag gör egentligen inget alls, mer än ger dem vatten lite då och då.
Jag har aldrig lyckats med orkidéer förr, förrän jag flyttade till den lägenhet jag bor i nu.
Jag gissar att det har med lägenheten att göra.
Det är en äldre lägenhet och fönstret där orkidéerna bor, är stort och tar in mycket ljus, dessutom så kommer det kalluft från fönstret och värme från elementet vilket gör att luften cirkulerar.
Om sommaren plockar jag med mig alla orkidéer till landet och placerar ut dem på altanen.
Sussie80
Guuud så fin färg på den 4:e bilden. Måste nog köpa mig några!!!
Elisabeth G
CITAT (Boxer @ 18-01-2008, 13:04) *
Du är inte ensam om det. Det verkar som om man ska glömma av och misshandla för att de ska överleva.

För min del gäller att jag ska vattna mycket mindre än jag tror. Så det ligger nog en hel del i att man ska glömma bort dem. Dessutom vill de (i alla fall mina) ha mycket sol och värme.
Kathy
CITAT (Sussie80 @ 21-01-2008, 19:06) *

Ja, och blommorna är väldigt små. Ungefär 3 cm i diameter. wub.gif
a.andersson
CITAT (Sussie80 @ 21-01-2008, 19:06) *

Jag håller med! De andra var fina, men den var verkligen speciell. wub.gif
Solhatt
Du Kathy!!

Den nedersta har jag också och den blommar ju väldigt lätt, men jag undrar om den kan blomma ur samma gren flera gånger eller tror du det bara kommer en gång och sen är den förbrukad?
a.andersson
Hej igen!

Är du medlem i "orkideprat"? Jag har nyss blivit det, jag tror att det är en bra sida
Sofiia
CITAT (a.andersson @ 24-01-2008, 16:21) *
Hej igen!

Är du medlem i "orkideprat"? Jag har nyss blivit det, jag tror att det är en bra sida

Orkidéprat är väldigt bra! Finns många väldigt kunniga där! smile.gif
skogstroll
Hej Kathy smile.gif

Jättefina blommor! jag har två på jobbet som blommar men hemma passar det tydligen inte att blomma (phalaenopsis och cymbidium)... har nog lite mörkt kanske...
Kathy
CITAT (Solhatt @ 24-01-2008, 09:25) *
Du Kathy!!

Den nedersta har jag också och den blommar ju väldigt lätt, men jag undrar om den kan blomma ur samma gren flera gånger eller tror du det bara kommer en gång och sen är den förbrukad?

Jag har låtit "kvistarna" sitta kvar då blommorna blommat färdigt, men det har aldrig kommit nya orkidéblommor på samma kvist.

CITAT (a.andersson @ 24-01-2008, 15:21) *
Hej igen!

Nej, det är jag inte men jag ska googla och se om jag hittar sidan. Tack för tipset.
a.andersson
Hej Kathy!
Jag skrev i din gästbok om det, men vet ej om det kom med.
Jag tror att det står "neovita orkideer" (där orkideprat finns) när man googlar. Själv googlade jag bara orkideer och det kom upp som andra alternativ, efter "Jans orkideer" eller nåt sånt

Ha det bra allihop
Mvh A.
Kathy
CITAT (a.andersson @ 27-01-2008, 12:14) *
Hej Kathy!
Jag skrev i din gästbok om det, men vet ej om det kom med.
Jag tror att det står "neovita orkideer" (där orkideprat finns) när man googlar....//....

Jodå, gästboksinlägget finns där. smile.gif
Sofiia
http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?gem=visaProfil

eller bara www.orkideprat.se

smile.gif
Betty
CITAT (Solhatt @ 24-01-2008, 09:25) *
Du Kathy!!

Jag tar aldrig bort utblommade stjälkar, bara om de vissnar ner helt och hållet. Det kommer nya stjälkar på de gamla - i alla fall på brudorkidéerna.
Berit O
Härligt att se! Kanske finns det hopp även för mina... har ju fått lite tips här!

Hälsningar Berit
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon