Full version: Ytterkruka eller inte
evni
Någon som vet om det har någon betyselse för orkidé phalaenopsis
att den står i en ytterkruka eller inte? Med tanke på ljuset till rötterna.
Dom står i en genomskinlig plastkruka nu.

Tack, tack.
MariaS
Det går bra att ställa dem i ytterkrukor, om ytterkrukan är så stor (Nästan dubbla) att ljus kommer ner, eller om ytterkrukan är genomskinlig. Det finns särkilda ytterkrukor med ett slags spegelyta på insidan också, nästan lika dyra som Phalaenopsisarna.
evni
Men man kan alltså ha den utan ytterkruka också om man vill ?
MariaS
Självklart. tummenupp.gif
Betty
CITAT (evni @ 17-01-2008, 13:07) *
Men man kan alltså ha den utan ytterkruka också om man vill ?

Om du tycker att de genomskinliga plastkrukor inte är så snygga så kan du plantera i glaskrukor avsedda för orkidéer, det finns en del snygga på t.ex. Blomsterlandet.
Om rötterna får för lite ljus, med typ vanlig ytterkruka, så bildas det massor av luftrötter.
evni
Tack så mycket MariaS
Sofiia
Jag har alla mina i ytterkrukor och bra mår de nog. Man kan ha lite leca kulor i bottnet av ytterkrukan så kommer orkidéen upp från ytterkrukan lite mer. smile.gif
evni
Tack ska Ni ha. Köpte en Orkidé till i dag.
Planterade om en Brudorkidé i går som hade
väldigt lite rötter. Gula blad. Jag klippte bort det som var dött och
sedan satte den i vitmossa. Jag hoppas den inte dör. Blommar med
massor med gula blommor just nu.
ingrid fuxwall
Vad gäller för dem som står i svart kruka?
Har aldrig köpt någon men är omplaceringshem för överblommande
Anki V
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-01-2008, 19:28) *
Har aldrig köpt någon men är omplaceringshem för överblommande

laugh.gif laugh.gif Jag är också "fostermor" för några stackare som inte haft det så lätt i sina tidigare hem. Men så fort de är återanpassade sig och börjar skjuta nya stänglar brukar de få flytta hem igen.

Jag trodde jag var ensam om att driva "fosterhem" för vanvårdade Phalaenopsisar.

/Anki
MariaS
w00t.gif finns det fosterhem för blommor också biggrin.gif
Sofiia
Min mamma får också vanvårdade orkidéer av en kompis som brukar åka omkring till blombutiker och fråga efter om dom har överblommade att ge bort smile.gif . Men man ska va försiktig så man inte får hem ohyra!! Det har mamma lyckats med, men hon ser aldrig ohyran så det stör inte henne tongue.gif
Ciczi
Mina tre orkideer står i vanliga bruna eller svarta krukor med ytterkurka och mår toppenbra. Planterar dem i en blandning av stenull och perlite som jag köpt hos en orkideeodlare i Danmark. Vattnar lite då och då med Pokon som jag köpt på samma ställe i Danmark.

Ciczi
Henrik_
CITAT (Ciczi @ 19-01-2008, 20:05) *
Mina tre orkideer står i vanliga bruna eller svarta krukor med ytterkurka och mår toppenbra. Planterar dem i en blandning av stenull och perlite som jag köpt hos en orkideeodlare i Danmark. Vattnar lite då och då med Pokon som jag köpt på samma ställe i Danmark.

Ciczi

Jo, genomskinliga krukor är långt ifrån nödvändigt och gör inte så stor skillnad som branchen vill få oss att tro.

Men det är ju inte heller fel att använda de om man vill det.

ingrid fuxwall
CITAT (Henrik_ @ 19-01-2008, 20:17) *
Jo, genomskinliga krukor är långt ifrån nödvändigt och gör inte så stor skillnad som branchen vill få oss att tro.

Men det är ju inte heller fel att använda de om man vill det.

Tack! Då behöver jag inte köpa nya krukor åt mina fosterbarn

ingrid
Henrik_
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-01-2008, 20:23) *
Tack! Då behöver jag inte köpa nya krukor åt mina fosterbarn

ingrid

Nej, du behöver inte, men det är som sagt inte fel.
Tanken är att både rötterna och bladen kan ta del av soljuset, vilket ju är sant.
Skillnaden blir dock mycket liten(omärkbar)

Man ser visserligen lätt om det är för blött i en genomskinlig kruka.
För min del tycker jag det funkar bra ändå.

Jag driver också fosterhem för Phalaenopsisar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon