|
annelito
17-01-2008, 12:50
Jag har väl mest odlat basilika i kruka i min lägenhet tidigare år men förra sommaren, när jag fick hyra ett sommarhus, planterade jag ut basilika, dragon, timjan, mejram, kyndel, rosmarin (verkar dröja innan den blir något, bättre att köpa färdig i kruka och sedan fortsätta hålla vid liv?), oregano, osv.
Tyckte inte att dom riktigt "tog sig" när dom låg där i marken. Är kryddväxter känsliga för markjord eller var det bara jag som misslyckades med dom flesta? Mejram, oregano och kyndel tog sig bra har jag för mig. Men det var värre med basilikan och resten.
Hur har ni andra gjort?
Eller ska man kanske odla kryddväxter helt "vid sidan om" kökslandet? I pallkrage och köpejord eller i kruka? Har ju tyvärr inget växthus i nuläget.
Hur är det med persilja förresten? Båda sorterna (den slätbladiga och den "krusiga") undrar jag över. Är de tacksamma att så/odla? Köpa färdig och plantera ut eller så från frö?
CITAT (annelito @ 17-01-2008, 12:50)  Jag har väl mest odlat basilika i kruka i min lägenhet tidigare år men förra sommaren, när jag fick hyra ett sommarhus, planterade jag ut basilika, dragon, timjan, mejram, kyndel, rosmarin (verkar dröja innan den blir något, bättre att köpa färdig i kruka och sedan fortsätta hålla vid liv?), oregano, osv.
Tyckte inte att dom riktigt "tog sig" när dom låg där i marken. Är kryddväxter känsliga för markjord eller var det bara jag som misslyckades med dom flesta? Mejram, oregano och kyndel tog sig bra har jag för mig. Men det var värre med basilikan och resten.
Hur har ni andra gjort?
Eller ska man kanske odla kryddväxter helt "vid sidan om" kökslandet? I pallkrage och köpejord eller i kruka? Har ju tyvärr inget växthus i nuläget.
Hur är det med persilja förresten? Båda sorterna (den slätbladiga och den "krusiga") undrar jag över. Är de tacksamma att så/odla? Köpa färdig och plantera ut eller så från frö? Basilika och rosmarin är inte härdiga hos dig. De mår då bäst i kruka. Basilikan vill ha det varmt och fuktigt året runt medans rosmarinen vill ha det svalt (+4 till +10) och ljust. Annars brukar de flesta kryddor gilla det bäst om de får växa i lite magrare sandjord. Om du odlar dessa i en pallkrage, eller annan typ av upphöjd bädd, så mår de bäst.
Åsa, mälardalen zon 2
17-01-2008, 13:04
Basilikan trivs bättre i kruka än i marken, är det dålig sommar med kyla och regn trivs den bättre inne än ute.
De andra plantorna brukar växa bra utomhus men de vill gärna ha värme + sol (+bra dränering) något vi hade brist av förra sommaren.
Persilja tycker jag är lätt att direktså så fort marken reder sig i vanlig jord typ den man odlar grönsaker i, man får dock inte vara för otålig vid direktsådd tar det ofta tid innan plantorna kommer upp, enligt ett gammalt talesätt ska persiljan till helvetet 7ggr innan de gror, för att skynda på groningen något kan man lägga fröerna i ljummet vatten över natten. Persilja brukar jag så nytt av varje år (ej på samma ställe varje år) både krusig och slätbladig.
Alexander-VG-zon3
17-01-2008, 18:03
rosmarin behöver frost för att blomma bra och ska gärna övervintra ljust och runt -5c +5c max +10c . ha den ute så mycket det går alltså så fort det är på plussidan ska den ut . akta den för solen på våren bara . sen ta in den efter ett par frost nätter . rosmarin vill ha sandjord med lite kalk i . mina på friland blommar i maj-juni
annelito
20-01-2008, 11:19
CITAT (flaxss @ 17-01-2008, 18:03)  rosmarin behöver frost för att blomma bra och ska gärna övervintra ljust och runt -5c +5c max +10c . ha den ute så mycket det går alltså så fort det är på plussidan ska den ut . akta den för solen på våren bara . sen ta in den efter ett par frost nätter . rosmarin vill ha sandjord med lite kalk i . mina på friland blommar i maj-juni Kan jag t ex köpa "färdig" rosmarin och ställa ut den när plusgraderna börjar komma och få den att frodas år efter år? För att så från frön tar ju sin tid och sin skötsel...
Alexander-VG-zon3
20-01-2008, 11:37
CITAT (annelito @ 20-01-2008, 11:19)  Kan jag t ex köpa "färdig" rosmarin och ställa ut den när plusgraderna börjar komma och få den att frodas år efter år? För att så från frön tar ju sin tid och sin skötsel... dom du köper på mataffären är hårt uppdrivda och ska första tiden ska man vara mer försiktig , ta ut när det är runt +15c och ha dom i skuggan . sedan kan du behandla den som andra . eller köper du frön eller från en plantskola vilket ofta är bättre ex och dom kan du ta ut från början när det är runt +1c +3c . dock konsum hos mig säljer plantskola rosmarin också ( jag menar dom små enbenta i små krukor som har plast runt , det är dom som är känsliga) . så köp en på plantskolan
annelito
20-01-2008, 11:49
CITAT (flaxss @ 20-01-2008, 11:37)  dom du köper på mataffären är hårt uppdrivda och ska första tiden ska man vara mer försiktig , ta ut när det är runt +15c och ha dom i skuggan . sedan kan du behandla den som andra . eller köper du frön eller från en plantskola vilket ofta är bättre ex och dom kan du ta ut från början när det är runt +1c +3c . dock konsum hos mig säljer plantskola rosmarin också ( jag menar dom små enbenta i små krukor som har plast runt , det är dom som är känsliga) . så köp en på plantskolan Ok, då blir det besök till plantskola för min del! Tack!
Åsa, mälardalen zon 2
20-01-2008, 13:08
Runt påsk har det hänt många gånger här att matbutikerna säljer rosmarinplantor i stora krukor för ett ganska lågt pris. Med stora krukor menar jag 15-20cm krukor med rosmarinplantor ibland har de bara kostat 25-30kr och då har jag köpt en planta och de brukar bli stora och fina buskar under sommaren.
annelito
20-01-2008, 15:23
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-01-2008, 13:08)  Runt påsk har det hänt många gånger här att matbutikerna säljer rosmarinplantor i stora krukor för ett ganska lågt pris. Med stora krukor menar jag 15-20cm krukor med rosmarinplantor ibland har de bara kostat 25-30kr och då har jag köpt en planta och de brukar bli stora och fina buskar under sommaren. Det måste jag hålla utkik efter! Tack!
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-01-2008, 13:08)  Runt påsk har det hänt många gånger här att matbutikerna säljer rosmarinplantor i stora krukor för ett ganska lågt pris. Med stora krukor menar jag 15-20cm krukor med rosmarinplantor ibland har de bara kostat 25-30kr och då har jag köpt en planta och de brukar bli stora och fina buskar under sommaren. Japp, såna köper jag också ibland. Ingen större skillnad mot plantskolornas rosmarinbuskar, förutom kanske priset :-) Om de har långa skott som inte är vedartade i stjälken kan du toppa dessa och använda som krydda för att få en lite stadigare planta.
Alexander-VG-zon3
05-02-2008, 15:51
CITAT (noora @ 05-02-2008, 15:29)  Japp, såna köper jag också ibland. Ingen större skillnad mot plantskolornas rosmarinbuskar, förutom kanske priset :-) Om de har långa skott som inte är vedartade i stjälken kan du toppa dessa och använda som krydda för att få en lite stadigare planta. skillnaden är att du får namnsorter plus en bättre skötsel på plantskolan vilket ger friskare plantor
CITAT (flaxss @ 05-02-2008, 15:51)  skillnaden är att du får namnsorter plus en bättre skötsel på plantskolan vilket ger friskare plantor Jag har då aldrig sett namnsorter av rosmarin på plantskolorna här i trakten. För alla oss som bor norr om Broby är rosmarin ändå lite av en "slit-och-släng"-växt, eftersom vi inte kan övervintra den ute (ja, jag vet att du tycker att den klarar massor med minusgrader, men jag vet av erfarenhet att det är mycket svårt att få den att överleva vintern ute här "uppe" - annars skulle den ju finnas i varenda trädgård i Sverige!). Övervintring inomhus funkar om man har nåt lagom svalt ställe, men alla har inte det heller och då får man ha lite tur om plantan ska vara pigg efter en vinter i köksfönstret. Då kan man lika gärna köpa lite billigare plantor så länge som dom är goda och håller en säsong. Ska man vara riktigt seriös med sin rosmarinodling kan man dra upp rosmarinen från frö ;-) Då vet man precis vilken skötsel den har fått.
Alexander-VG-zon3
05-02-2008, 18:57
CITAT (noora @ 05-02-2008, 18:32)  Jag har då aldrig sett namnsorter av rosmarin på plantskolorna här i trakten.
För alla oss som bor norr om Broby är rosmarin ändå lite av en "slit-och-släng"-växt, eftersom vi inte kan övervintra den ute (ja, jag vet att du tycker att den klarar massor med minusgrader, men jag vet av erfarenhet att det är mycket svårt att få den att överleva vintern ute här "uppe" - annars skulle den ju finnas i varenda trädgård i Sverige!). Övervintring inomhus funkar om man har nåt lagom svalt ställe, men alla har inte det heller och då får man ha lite tur om plantan ska vara pigg efter en vinter i köksfönstret. Då kan man lika gärna köpa lite billigare plantor så länge som dom är goda och håller en säsong.
Ska man vara riktigt seriös med sin rosmarinodling kan man dra upp rosmarinen från frö ;-) Då vet man precis vilken skötsel den har fått. jag har inte sagt att man ska ha den ute !! visa gärna mig var jag skrev det här ? , synd att du har haft sån dålig erfarenhet , min egen erfarenhet har varit den att jag har haft lyckad odling av rosmarin ute nu i 4-5år (då söder om broby z1-2 och det är nog ingen vidare bra ide att ha den på friland norr om z1-2 då även där krävs skydd )vill du diskutera det öppna en ny tråd så fall eller skicka pm . den tål tjäle och flera minusgrader ( ner till -13c utan skador och står den torrt och vindstilla ner till -17c ). ska man ha den som 1årig kvittar det väl(vem man nu pratar med ) annars förlitar jag mig hellre på det som säljs på plantskolor ( där det hos mig finns ljusblåa och vita och krypande sorter plus lila/mörkblåa finns och det är stor skillnad i skötsel tror knappast dom på ''konsum'' sköter sina därav får man bättre plantor hos en plantskola även om man ska odla den som ettårig rosmarin ---citat från mig själv-- behöver frost för att blomma bra och ska gärna övervintra ljust och runt -5c +5c max +10c . ha den ute så mycket det går alltså så fort det är på plus sidan ska den ut . akta den för solen på våren bara . sen ta in den efter ett par frost nätter ( OBS mitt tangentbord är sönder )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|