Var ute en runda i trädgården nyss och inser att jag inte har den kunskap jag behöver för att veta vad jag ska göra med framförallt en rabatt. Den ligger i österläge, det står 3 STORA barrträd i den varav vi bara ska behålla 1. Vi kommer att såga ner de andra för de äter upp både rabatt och ljus. Problemet är att det finns så mycket rötter i rabatten från dessa bjässar till barrträd...och dessa tror jag inte vi ger oss på att gräva upp. Stubbarna efter träden tänker jag gröpa ur och plantera i (såg det i nåt tv-program - urläckert) men vad kan vi plantera som klarar en rotfylld jord. Nu när lökarna gror i resten av trädgården så finns det ingenting här. Det står en stackars Magnolia som jag inte vet om den överlever bara...förra ägarna satte den förra året. VAd ska jga tänka på? Ny jord? Eller vilka växter kan klara den inte så glada rabatten?
Gunilla T
17-01-2008, 16:58
Hej
om ni tar bort barrträden så kommer rötterna att förmultna så småningom. De tar varken näring eller vatten ur jorden när ni väl sågat ner träden. Barrträd slår inte heller rotskott. Sedan beror det på vilken sorts barrträd som ni lämnar kvar, granens rotsystem är besvärligt men tallen däremot har mer djupgående rötter och skadar inte planteringar på samma sätt.
Antar att jorden är ganska utarmad så innan ni planterar något bör ni göra en jordförbättring, t.ex. med stallgödsel, kompostjord eller fyll på med ett lager matjord.