Full version: STORMVARNING
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
MariaS
CITAT (Wilmer @ 19-01-2008, 00:27) *
Ingrid, sådant vill jag inte höra mer om, jag har varit sugen på att leta efter kantareller länge efter div. artiklar i tidningen. Jag hinner inte! Va gott, kantarell macka, mmm.
Maria, HAR du inga sniglar än? Å, vilken lyllos du är.

Inte en endaste en. (Ännu) De närmaste finns vist 15 km bort.
Alexander-VG-zon3
tror det är vindstilla .
Wilmer
Hörde att vi i götaland skulle få det värsta denna gången? Hoppas du slipper Flaxx, du har ju sorkar det räcker väl.

Wilma
aanderss
11,8 nu
pejori
här virvlade det precis förbi en trädgårdsstol (plast) utanför fönstret, så stormen är här ranting.gif
aanderss
nä nu skall jag ut i stormen o kommer hem vid 6-7 tiden
Wilmer
whistling.gif Det är därför man ska ha trästolar..

På smhi's sida står det 8 m/s här, och ingenstans klass 3 varning. Varför säger alla klass 3? Var hittar de den info'n?

W

Håll i hatten Aanderss, akta dig för fallande föremål. Hu, det är väl ändå lite synd om dig?
W
aanderss
tja klarade jag gudrun natten klarar jag denna
Wilmer
Ha det bra då, jag ska sova gott zzzzz

W
Alexander-VG-zon3
enligt smhi under morgonen och förmiddag 20-25 i mitt område .
aanderss
nu är de 11 m/s men i natt när jag jobbade var de mellan 6 o 10 och lungnare än jag trodde
Alexander-VG-zon3
vid 06.00 rök fönstret

kraftiga stormbyar ,, runt +10c ute och skakar och knakar i huset .

mitt fönster ,, fint
[attachment=11848:storm_0819jan_003.jpg]

luftigt och skönt inne

[attachment=11849:storm_0819jan_002.jpg]
aanderss
oj då är de värklöigen så i norra skåne
Monica M zon 4
Här blåser rejält och jag tror vinden kulminerar nu på morgonen, så det blir knappast värre. Strömmen har inte gått och det ser ut som det brukar i trädgården. Jag bor 2 mil söder om Borås, 6 m öster om Göteborg. De sa på Rapport att det mäts upp vindbyar på 30 sekundmeter ute på Skagerack. Tur man bor en bit inne i landet.
gunvor
eftersom den här stormen inte får ngt namn så har jag döpt henne till Hilda- namnsdag 18 jan / då stormen började.
Det är ju norrmännen som döper stormarna och Hilda är inte tillräckligt tuff i Norge!
Ciczi
Ojdå flaxxs, var det växthusets fönster eller husets fönster som rök? Trist i vilket fall som helst. Här nere hos mig är det rätt lugnt och har varit hela gårdagskvällen, natten och morgonen...

Ciczi
Gillan
Jösses flaxxs! Hoppas du hade nån annan stans att gå och lägga dig. Fast du har väl fullt upp med att täppa till antar jag.

Satt just och undrade hur ni har det där nere i palmstaden Ciczi. Jag har ju under åren fått höra en och annan historia om hur det kan gå till hos er -fear-.gif .

Här är ff kav lugnt.
Krolliljan
Här är det 18,2 i byarna nu. Det verkar inte som om kulmen är nådd.
Som tur är ( för oss) blåser det SV. Västvind vill jag inte ha om den är så här stark. då blåser det rätt i från havet och då blir det så kallt att man inte kan vara i sovrummet.
Alla krukor, planteringsbord m m på baksidan av huset står fint kvar. Pust!
*Ulrica*
6 mil nordöst om Göteborg - inga synliga skador utomhus men jag kan ju inte säga att jag har sovit gott och det knakar och brakar fortfarande i huset...

stackars flaxss... det måste varit jätteläskigt...
Ciczi
Gillan, det är lungt hos mej i Palmstaden. Det fläktar lite (läs 12 m/s i maxvindar enlig vv.se) Det är rätt normalt för oss här nere med 10-12 m/s.

Vad är det för historier du hört om hur det går till i Palmstaden?

Ciczi
Gillan
CITAT (Ciczi @ 19-01-2008, 08:47) *
Gillan, det är lungt hos mej i Palmstaden. Det fläktar lite (läs 12 m/s i maxvindar enlig vv.se) Det är rätt normalt för oss här nere med 10-12 m/s.

Vad är det för historier du hört om hur det går till i Palmstaden?

Ciczi

Hihi, bara att när det blåser, då blåser det på riktigt och att ni får hålla i er ordentligt för att inte blåsa bort. Inget som jag ens kan föreställa mig och jag har dessutom haft sån tur att det aldrig har hänt när jag varit där.................hmm, det kanske inte alls brukar blåsa så som min kompis säger g.gif
Christer i Falköping
Här vid Hornborgarsjön blåser det på rätt friskt nu. Men skogen läar på rätt bra, så det är nästan stilla i trädgården. Men det räcker att vinden vänder bara lite lätt, så får jag känna på annat.
Christer.
Ciczi
CITAT (Gillan @ 19-01-2008, 08:51) *
Hihi, bara att när det blåser, då blåser det på riktigt och att ni får hålla i er ordentligt för att inte blåsa bort. Inget som jag ens kan föreställa mig och jag har dessutom haft sån tur att det aldrig har hänt när jag varit där.................hmm, det kanske inte alls brukar blåsa så som min kompis säger g.gif

Jodå visst blåser det i Trelleborg ibland. Det är väl snarare så att vi knappt vet vad vindstilla är här så nära havet.
Satt och letade efter en bild som visar hur det går till i trelleborgs hamn när det blåser Men kan inte hitta den på nätet då det är 6 år sedan det hände.

Det var så här att under en storm i februari 2002 slet sig en av färjorna i hamnen och for med aktern rätt över till andra sidan av hamnbassängen och upp på kaj en bit om jag inte minns fel. För att en färja ska slita sig ska det blåsa rätt så rejält. Ingen skadades vid tillfället vill jag minnas. Detta händer dock inte så ofta. Artikel om händelsen Artikeln är inte så dramatisk men bilden som var i tidningen då var fantastisk. Synd att jag inte hittar den.

Ciczi
anna_rispan
Apropå Flaxxs sönderblåsta fönster. Huuuu! Jag tyckër det är läskigt för jag blir alltid orolig när det blåser att det ska hända. Jag fäller alltid persienerna när det blåser så det knakar i fönstren. Inbillar mig att det stoppar upp eventuellt glassplitter. Men mest har jag nog inbillat mig att det faktiskt inte kan hända. Och så har jag nu fått se att det kan hända!

Hoppas att du hitta nåt att sätta för hålet Flaxxs! dags för fönsterluckor kanske?
Alphaville
Här har en medelstor asp blåst omkull. Ganska ordentliga stormbyar ibland.
MariaS
Nu har det värsta passerat här. Vindstyrkan kom upp i 28,2 som värst noterat. Men då var vi strömlösa en dryg timme, när det var som värst. Så även vår väderstation en bit bort och jag noterade definitivt riktigt ordentliga byar då.
Men det verkar ändå som om våra vänner i Falköpingstrakten har fått det värsta. Där såg jag att de hade haft 31 sekundmeter innan deras elförsörjning försvann!

Sen slås man av tanken att det är nog rätt många på vår västsida som är strömlösa just nu. Aktiviteten här är ju ovanligt låg för att vara lördag förmiddag g.gif
MariaS
Det blir inget namn på lördagens storm.
Norska Meteorologisk institutt som döpte stormarna Gudrun och Per, anser inte stormen som tillräckligt allvarlig för att namnge.
Det har uppmätts orkanbyar, men enligt den norska meteorologen Arild Mentzoni ska stormen vara mer ihållande för få ett namn.

Citat från Radio Skaraborg. Så Norge verkar ha klarat sig undan rätt bra. Annars ser det ut som om just Göteborgstrakten, Boråstrakten och gamla Skaraborg verkar ha fått det värsta. Men jag tycker nog att Per var värre.
Christer i Falköping
Här är det ganska lugnt nu, styv kuling kanske men inte mer. T.o.m. vindkraftverken har börjat snurra igen.
Christer.
Myosotis
CITAT (flaxss @ 19-01-2008, 00:33) *
tror det är vindstilla .

Hur går det ihop med ditt fönster? confused.gif

Själv har jag klarat mig, inte ens ett strömavbrott!
mamamaggan
Här verkar vi ha klarat oss bra. Det blåser inte mer än vanligt tycker jag. Däremot regnade det väldigt i natt.
MariaS
CITAT (Myosotis @ 19-01-2008, 11:35) *

Det är inte vinden som blåst, det är nog flaxxs som "dragit för stora stockar" när han drömmer om Markus giggle.gif Annars är det nog sorken som hämnas whistling.gif

Skämt åsido, j**la skit att behöva börja dagen med att städa glas. Det finns ju roligare saker, som att plantera eller anlägga rabatter.

Annars kan jag meddela att stormen mojnar med stormsteg whist.gif Inga större skador här, bara lite småris. Ska nog gå ut nu, solen skiner och det är nästan 10 grader varmt ute tummenupp.gif
Berith
CITAT (MariaS @ 19-01-2008, 11:25) *
Det blir inget namn på lördagens storm.
Norska Meteorologisk institutt som döpte stormarna Gudrun och Per, anser inte stormen som tillräckligt allvarlig för att namnge.
Det har uppmätts orkanbyar, men enligt den norska meteorologen Arild Mentzoni ska stormen vara mer ihållande för få ett namn.

Citat från Radio Skaraborg. Så Norge verkar ha klarat sig undan rätt bra. Annars ser det ut som om just Göteborgstrakten, Boråstrakten och gamla Skaraborg verkar ha fått det värsta. Men jag tycker nog att Per var värre.

Här blåser det rejält fortfarande, men förhoppningsvis har det värsta varit här nu. Vi hade strömlöst mellan 8.50 och 11-35 och peppar peppar så blir det inget mer.

Måste bara fråga dej igen Maria vad du menar med gamla Skaraborg? Har sett att du skrivit det i andra trådar också och undrar vilken del av Skaraborg som är äldre än övriga? rolleyes.gif
skogstroll
De sa på tv att vi på östsidan får glädjas åt vindarna framåt eftermiddagen så det kommer väl snart (och jag som trodde det var inatt, vindarna vinade och det knakade...) unsure.gif har en massa stora träd inpå knuten hoppas de står pall tallarna...
aanderss
11,1 här nu
renate
Det verkar så att stormen är över nu,fast denna gången var vi inte direkt drabbat,det blåste rejält i natt hörde jag av grannen(jag låg och sov och hörde inget).Inga skador här såvitt jag sett.Har gått min skogspromenad vid 11 tiden och såg inget umkullblåst träd tack och lov.Det måste har blåst ordentligt hos dig flaxxs om ditt fönster blåste bort.Du hade väl stängt? Gudrun förstörde tre rutor på mitt uterum,läskigt.
Alexander-VG-zon3
full stormstyrka här ,, tur är det är soligt och runt 8-7c ute annars hade jag frusit ihjäl här inne . inne 15-16c

nu är det mesta av glaset borta (äntligen ) nu ska bara min plast morfar fixa fönster .LÄNGTAR
tills jag får ett fönster

[attachment=11850:storm_0819jan_005.jpg]
[attachment=11851:storm_0819jan_008.jpg]
[attachment=11852:storm_0819jan_009.jpg]

sånt händer ,, fast det blåser inte så kraftig runt 20-23m/s men i vindbyarna är det nog upp till 25 kanske högre

CITAT (Myosotis @ 19-01-2008, 11:35) *

Själv har jag klarat mig, inte ens ett strömavbrott!

det började blåsa vid 2-3tiden . sen åkte fönstret vid 6
mamamaggan
Vilken tur att du inte blev skadad av glaset! Det måste ha blåst rejält nere hos dig!
aanderss
9,9 nu
Krolliljan
16,1 i byarna just nu
AnnammA
Här är är det faktiskt soligt ute - lite vind fläktar runt, men...
MariaS
CITAT (Berith @ 19-01-2008, 12:12) *
Här blåser det rejält fortfarande, men förhoppningsvis har det värsta varit här nu. Vi hade strömlöst mellan 8.50 och 11-35 och peppar peppar så blir det inget mer.

Måste bara fråga dej igen Maria vad du menar med gamla Skaraborg? Har sett att du skrivit det i andra trådar också och undrar vilken del av Skaraborg som är äldre än övriga? rolleyes.gif

Skaraborg finns ju inte längre, utan är numera en del i Västra Götaland. Därför säger och skriver jag (med många andra) gamla skaraborg, syftat på var dess gränser har gått.
anna_rispan
Jag tog nyss en promenad ute. Det har varit rätt soligt idag efter regnet på morgonen. Visst blåser det en hel del. När jag passerat en liten snutt med stora björkar kom det en stor blåst som gjorde väldigt annorlunda ljud i björkarna. Uppe på en ås med tallar blåste det i träden men inte så mycket på mig. På rakan utmed en stor väg möttes jag av en stark vind som ville sno mössan.
Fenja
Messtorm angry.gif grannens alla björkar står kvar...
Mvh
Fenja
Monica M zon 4
Det mest dramatiska som hände här var att sopetunnan välte. Håller med om att det var en riktig messtorm. thumbdown.gif
anna_rispan
nu blåser det mer här tycker jag. löv från backen är uppe på tredje våningen. o så visslar det kring knutarna.
Bee
Här har det avtagit rejält. Det blåser fortfarande kraftigt men inte så som inatt eller i förmiddags. Vi tog en promenad till affären för ett par timmar sen och ja, det gällde att hålla i mössan. Men det gick att gå upprätt smile.gif

Gossen Ruda
Stormen har mest varit munväder i mitt perspektiv. Inget hade hänt i stan vad jag kunde se när jag åkte ut till sommarstugan. Där ute hade en halvstor gran lagt sig över stigen men den var dålig sedan tidigare och har stått lutad mot en annan gran. Lite smågrenar nerblåsta också. Annars inget att rapportera.
Azola
Känns som fönstren ska krascha när som helst. Blir bara värre och värre.
Jobbade natten som var och det friskade i rätt bra vid 03.30 tiden men mojnade av rätt fort... men nu !!
Får hålla i ratten ordentligt in till stan i kväll och nattjobbet. -fear-.gif
aanderss
8,0 nu
aanderss
6.9 nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon