Full version: Ingefära
e_sedell
Någon som har ett kanon recept på ingefära?
Kana
Mmmm, ingefära är ju gott till nästan allt! Min allround marinad som är speciellt god till lax, kyxkling och fläskkött innehåller: kinesisk soja, riven ingefära, mosad vitlök, flytande honung och lite balsamvinäger och ev. en skvätt olivolja. Blanda i passande mängder!

Ingefära och vitlök är gott i alla wokrätter, börja med att fräsa lite ingefära, vitlök och chili i olja innan du häver i t.ex. strimlad kyckling och sedan diverse grönsaker efter säsong. Serveras gärna med nudlar eller ris och ostronsås på flaska.

Hade ja haft gott om ingefära hade jag absolut provat att göra inlagd ingefära, sådan man får till sushi, MUMS! Har inte provat själv men det finns recept på Google om man söker på inlagd ingefära och recept.

Och i kakor är det ju mums med ingefära, småkakor med ingefära är bara SÅÅ gott!

Mmm, ingefära... tongue.gif laugh.gif

K.
e_sedell
Då vet jag lite bättre. Jag ska testa din marinad och så ska jag se om jag kan hitta recept på inlagd ingefära...
Alexandra
Du kan göra te på ingefära. Kanongott! Lägg en bit ingefära i kokande vatten, dra kastrullen av spisen och låt dra några minuter. Ta bort ingefäran och söta teet - gärna med farin eller rörsocker.
Teet är bra mot bl a förkylning och bihåleinflammation.
Hälsningar
Alexandra
Nina H
Jag tillsätter dessutom lite torkat äppelskal i mitt ingefärste, det blir lite mjukare då, men det kanske inte är något för hårdingar....
Engelsmännen som älskar ingefära gör marmelad på den, här ett recept från Sveriges Radio Skaraborgs hemsida:

Ingefärsmarmelad
Ingredienser:
60g färsk ingefära
8 dl vatten
1 kg syltsocker
Blanda samtliga ingredienser i en gryta och koka i 5 minuter. Tag grytan från värmen. Skumma väl. Låt stå i 15 minuter, rör om då och då. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut och förvara svalt.

Låter inte dumt!
Blomstertanten
Ett litet tips!

Ingefära är bra mot åksjuka!
Ta en liten bit ingefära och sug på den under färden. Har själv använt det till min son och det funkade! Vi använde torkad , färsk kanske blir för starkt. unsure.gif
MaggieA
Har hört att ingefära också skall vara bra om man har ont i lederna, ger lindring om man har ingefära i maten eller dricker te på den. Inte provat dock..
Hannele
Ungsbakade (mikrade) bananer med ingefära. wub.gif
Kanske med smör & farinsocker, inte nödvändigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon