frugb
Hej!
Jag har en gammal trädgård på 1300 kvadratmeter där kirskål och framför allt åkerfräken har fått fritt spelrum i årtionden. I alla trädgårdsböcker och dito tidningar så ges råden att marktäcka, gräva upp precis allt eller spruta med gift.

Jag har kirskål i mina dubbla, gamla häckar av lind (4 meter höga, kanske två meter djupa) och berberis (1,5 meter hög, minst 1 meter djup) och mellan häckarna, även i utkanten av trädgården på andra ställen också. Omöjligt att marktäcka eftersom man inte kan täcka hela häckarna, riskabelt att giftspruta (känns inte bra heller). Där vi kan klipper vi med gräsklipparen.

Men värre är åkerfräken - i princip hela gräsmattan och i alla mina rabatter (säkert lika mycket i häckarna också) finns det åkerfräken. Jag struntar i dem i gräsmattan, försöker bara hindra dem från att fröa på våren, men måste ju handrensa dem i rabatterna. Eftersom rötterna kan finnas på flera nivåer ner till en meters djup så känns det helt omöjligt att försöka gräva bort dem. Marktäckning - vill inte göra det i flera år! Jag har provat att försiktigt pensla alla "harrumpor" som dyker upp i rabatterna med koncentrerad Roundup, men de påverkas inte.

Hur skulle ni göra för att på något sätt stå ut - eller finns det något sätt att bli av med dem? Jag tycker inte att det är ett estetiskt problem, snarare är problemet om dessa ogräs tar all näring från rabatterna, framför allt åkerfräken. Tror ni att åkerfräken tar åt sig näringen istället för blommorna i rabatten?

Har inte sett denna frågeställning i någon tidning - men det måste väl vara fler som har det så här?

Bor i zon 1/2, har sandjord så det är relativt lättrensat.

mvh frugb
MariaS
Min erfarenhet är att det enda som hjälper på åkerfräken är salt, och det vill du ju inte ha i hela trädgården. Kirskålet är också ett riktigt gissel. Det enda jag kan råda till, är rensa, rensa och rensa. Håll nere det gröna så nära marken som möjligt och så ofta som möjligt, så suger de själva ut kraften ur rötterna. Finns det inget grönt ovan mark, fungerar inte fotosyntesen och till slut blir det alltså självsvält.
Det är mitt enda råd om du inte vill täcka med tidningar och flis förstås. Då kan man ju arbeta av en bit i taget, när det gäller häckarna och det är lättare att täcka med tidningar i rabatterna, om man vet när och var de olika växterna kommer.
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan ta bort ogräs genom, om du penslar ogräs under soliga dagar med Ättiksyra efter du
Blandar den med vatten, eller man kan köpa färdiga blandningar från trädgårdsbutiken, sen du ska fräsa de på
Fräs maskiner som man kan hyra,
Lycka till- H:BASSAM
MariaS
Man kan inte jordfräsa i en häck BAssam. Det är inte bra för häckens rötter. Det är inte heller bra för häcken att utsättas för ogräsättika.
ingrid fuxwall
I min häck ut mot vägen är det fullt med ogräs och det enda som hjälper är rensning eller täckning.

Lycka till! Det tar tid men trägen vinner
KURT
åkerfräken sprids framförallt med utlöpare, och det är ingen mening att använda roundup på dem.
frugb
Hej och tack för tips! Så åkerfräken reagerar på uttröttning (rensa bort hela tiden) på samma sätt som kirskål?

Ska fortsätta att envist rycka det jag ser i framtiden. Och kanske täcka lite i taget i häcken. Och inte ge mig!

:-)
kerstin z5-6
Hm .. allt beror ju på hur man ser det -jag har nog mellan 8 -12 000 kvm ogräs jag med -fast ibland ser det ut som en trädgård ..
Stirra dej inte blind på eländet
Täcka i flera år kan du visst -Utan att täcka över det du vill ha kvar -
samla tidningar
köp markduk
fixa bark grov, torv på säck till rabatterna , jord om du vill vara snäll , eller grus ,om du gillar det
täck med våta tidningar/markduk runt häckplantorna -Lägg bark /grus uppepå , fyll på varje vår så lagret är 1 dm tjockt Gör likadant i alla perenn rabatter vänta till de är upppe en bit täck , lägg plantjord eller plantjord +grovtorv på tidningarna
Vill du grundgöda-gör det innan täckning
vattna bra sommar ett -Ryck allt som smiter upp ..
Det ser snyggare ut och det dör av under täcket
Tidningarna är läsbara år 1-om år noll är det år du gör detta -i alla fall i norr smile.gif

De har dessutom fördelen att de förmultnar smile.gif
Fågelvägen
Jag har för mig att åkerfräken trivs bäst i sur jord. I så fall skulle det väl hjälpa att kalka jorden kring häckarna? Få åkerfräken att vantrivas? Nån som vet något om detta? confused.gif
Ralf
har likadant i min trädgård, ogräs "överallt"

om jag tar bort allt grönt så kan jag alltså få bort allt ogräs, så fort jag tar bort det gröna?
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan täcka ogräs på svart plast på det här sättet ogräs kan inte få sol och luft så grönskar ska dö och röttorna ska inte få mat från bladet sen rötter ska dö.
Lycka till, H: Bassam
MariaS
CITAT (Fågelvägen @ 03-02-2008, 22:27) *
Jag har för mig att åkerfräken trivs bäst i sur jord. I så fall skulle det väl hjälpa att kalka jorden kring häckarna? Få åkerfräken att vantrivas? Nån som vet något om detta? confused.gif

Här växer då åkerfräkenet som aldrig den i stenmjölet! och den styva leran! Jag har ännu inte funnit någon bot, mer än gräsklipparen.
Bassam
Hej
Jag tycker att är det bra med gräsklippare, men problem står att ogräs blir starkare och starkare, sen du inte kan borta de eller minska.
Lycka till, H: Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon