ulrika falkman
Har plötsligt blivit fast i att läsa alla trådar här! Slår på datorn och visp så har jag "råkat" hamna här rolleyes.gif ! Ju mer man läser ju mer vill man lära sig! Slängde mig in i detta med frösådd av perenner förra året och hade hela huset och trädgårdens halvskugglägen full med små sötnosar som väntade på att bli planterade. Mycket fick även gå till släkt o vänner för givetvis sådde jag allt ur alla påsarna!

Råkade köpa varmlysrör i går, glömde titta efter ordentligt. Hur stor skillnad blir det eg mot kallvitt? Kan ju alltid lämna tillbaka och köpa nya.

ullis.nu

freddie
Varmvitt=färgtemperatur 2700k Det är det röda ljus som gynnar främst bildandet av blommor
Kallvitt vet jag inte exakt vad det är. Men färgtemperaturen 6100K (blått ljus) är ultimat för tillväxtfasen.

Jag är inte expert, men hyfsat säker på ovanstående uppgifter. Hoppas det finns någon som kan förklara mer ingående!
mamamaggan
Nu blev jag osäker. Har tidigare läst att man ska ha kallvitt lysrör .
MariaS
Kallvitt är bättre för tillväxten och varmvitt för blomningen, precis som freddie säger. Det finns rör som har rätt bra med bägge och de är märkta med TLD 840. De brukar inte vara så svåra att få tag i.
mamamaggan
OK då förstår jag! Tack !
kerstin z5-6
Kallvita helst smile.gif
ulrika falkman
Då åker jag och lämnar tillbaka dem och införskaffar nya, såg att de hade på Clas Olsson! 1000-tack!

/U
kerstin z5-6
Sen har jag för mig att jag själv tyckte att de varmvita avgav mer värme än de andra -men det kan ha varit inbillning ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon