Full version: Blir det bra såhär?
kricke1
rolleyes.gif Hej alla glada odlare!

Tänkte skriva ner lite fröer som jag har köpt och tänkt så iår..

Blommor:
Passionsblomma, Tagetes stor, Jätte vallmo, Tagetes orange/gul, Mexikohatt, Solros röd/gul, Kornvallmo, Linn, Atlasblomma, Sömntuta, Doftklint och till slut Flitiga Lisa flirting.gif

Kryddor/Grönsaker:
Chili, Basilika, Tomat (buske), Gräslök, Paprika flirting.gif

Finns det någon som kan komma med något tips om någon spec blommar här så skulle jag bli GLAD tummenupp.gif

MVH
Kricke
MariaS
Jaha, då ska vi se...
Alla blommorna utom passionsblomman sår du i mitten till slutet av mars inomhus i såjord. Sen är det omskolning efter att de grott och börjar visa de första karaktärsbladen. Sen blir det avhärdning i slutet av april, början av maj. Inga konstigheter.
Passionsblomman sår du nu. Passionsblommans frön lägger du i blöt några dagar innan du sår dem i såjord. Har de inte grott på 4 veckor, så ställ in sådden i kylskåp eller ställ ut dem under snön 4-6 veckor. Sen gör du likadant som med de andra blommorna.
Chili, basilika och paprika kan du så direkt, men tänk på att dessa behöver rikligt med ljus sen, så håll ett lysrör redo. Tomaten sår du i slutet av februari, gärna med undervärme. När tomaten har grott, så vill den ha det svalare, för att inte "dra iväg". Gärna inte mer än +18 grader, för att bli kraftig. Så fort det är mer än +10 ute kan du plantera den var du vill, men gärna i soligt söderläge, för att få mycke frukt. Du behöver inte heller "tjuva" en busktomat, det är "bara" att vattna och skörda...
Åsa, mälardalen zon 2
Om du inte har växthus och odlar i Sorunda kan du vänta längre än februari med tomatsådd, för bästa resultat vid hemodling bör man inte så tomat tidigare än 8v innan planerad utplantering = mars-april.
Chili och paprika börjar jag inte med förren runt mars jag satsar dock enbart på naturligt ljus + sorter med kort kulturtid. Startar du tidigare lär du behöva extra belysning.

Gräslöken har ljusgroende frön, går bra att så runt mars. Det tar några år att få en tuva man kan skörda ifrån så har du tänkt skörda i sommar köp även en tuva i trädgårdsbutiken.

Passionsblomma lär kunna ta lång tid innan den gror (beroende på sort) så den skulle jag nog så nu.
kricke1
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-01-2008, 20:09) *
Om du inte har växthus och odlar i Sorunda kan du vänta längre än februari med tomatsådd, för bästa resultat vid hemodling bör man inte så tomat tidigare än 8v innan planerad utplantering = mars-april.
Chili och paprika börjar jag inte med förren runt mars jag satsar dock enbart på naturligt ljus + sorter med kort kulturtid. Startar du tidigare lär du behöva extra belysning.

Gräslöken har ljusgroende frön, går bra att så runt mars. Det tar några år att få en tuva man kan skörda ifrån så har du tänkt skörda i sommar köp även en tuva i trädgårdsbutiken.

Passionsblomma lär kunna ta lång tid innan den gror (beroende på sort) så den skulle jag nog så nu.

Jo du har en växthus ute på vår tomt flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon