Full version: Azalea
mamamaggan
Fick en stor fin azalea före jul. Den har stått på vår inglasade balkong ( 15 - 18 grader) hela tiden. Sista veckan har den börjat sloka , trodde att den hade fått för lite vatten så jag sänkte ner den i vatten tills det slutade bubbla. Så har jag fått lära mig att man ska göra.

Nu slokar den ännu mer! Har jag vattnat ihjäl den? Finns det något jag kan göra ( plantera om ?) för att den ska torka ur snabbare? Jorden är dyngsur , krukan står nu på flera lager tidningar för att torka ur.

Om den nu överlever , hur ska jag sköta den sedan? Ställa den ute på sommaren?
Alexander-VG-zon3
övervattning ger samma symptom som om den var uttorkad , dock är det en myt att den inte tål torka det är bara första bladen som rycker dom nya som kommer tål torka bättre . mina var förra vintern helt utan vatten och dom alla blommar nu efter att sparat dom i ett par år .

så här skrev jag i en annan tråd

jag har 4nu som alla är sparade ,, jag köper dom har dom inne i ett svalt norr/öst fönster där dom blommar fint . är det milt ute när jag köper dom låter jag dom stå där , sen efter blomningen låter jag dom stå kvar i fönstret litet tag sen så tar jag ner dom i mitt källar fönster som håller +5c +10c . när det blir runt +5c +10c ute tar jag ut och sätter dom i halvskugga ( tar in vid natt frost) sen har jag dom ute tills det blir runt +5c +1c och sen får dom mellan landa i källar fönstret sen sätter jag dom i mitt norr/öst fönster där dom så snällt blommar igen . sen gör om allt igen . har dock inte mina hemma nu utan i skolans växthus . låter dom aldrig torka ut helt och så ger jag dom roddis jord i feb och ny kruka

Uops skrev visst övernattning rolleyes.gif
Christer i Falköping
Dessutom skall man alltid plantera om dem så fort som möjligt. I krukan finns det nästan enbart rötter och väldigt lite odlingssubstrat. Plantera om i större kruka med okalkad torv, då klarar den sig betydligt mycket bättre.
Christer.
P.S. En kruka med vattenmagasin underlättar ännumera. D.S.
Boxer
En övervattnad krukväxt kan man försöka rädda genom att lyfta upp hela rotklumpen ur krukan och lufta ett tag
mamamaggan
Nu har vi gjort som ni sagt

- lyft ur rotklumpen och den har stått över natten

- planterat om i torv

men , ska vi vattna efter omplanteringen ? Känns ju som om man ska men.........
Christer i Falköping
Ja, det måste du, men sedan kommer du att märka att det inte behövs så ofta längre.
Christer.
mamamaggan
thanks.gif för alla råd. Jo då vi har vattnat den och överlever den inte nu så är det iaf inte erat fel.

Elisabeth G
Min fundering är om du låtit den komma i kontakt med granen? Det räcker att de står i samma rum. Då åker azalean på stryk.

Jag har under många år lyckats mycket bra med azaleor genom att ha dem i norrfönster och se till att de alltid är "våta". Varje sommar har de varit översållade med blommor. Någon omplantering har aldrig behövts.
mamamaggan
Nej vi har plastgran p g a allergi. Den har stått på vår inglasade balkong hela tiden , visserligen i söder ,men där är bara 15 -18 grader just nu.
mamamaggan
Nu har den tappat nästan alla blad , finns bara några kvar längst ut på grenarna , men de ser så hängiga ut.

Har börjat fundera på om man kan klippa ner den? Har skrapat lite på grenarna och det verkar vara liv i den iaf.

Vad säger ni ? Klippa ner?
Alexander-VG-zon3
klipp den inte , mina bukrar vara bladlösa om vintern, till våren grönsdkar den
mamamaggan
OK ! då låter jag den vara! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
plantera om den och sedan vattna den och låt den torka upp lätt på ytan och sedan vattna den igen . och ha den ute så mycket du kan .

så här ser min ut nu ( taget ed mobilen ) fast nu är fler blommor öppna , min står nu i skolas växthus

och detta är en planta jag sparat

[attachment=12377:linusbild.jpg]
[attachment=12378:linusbild2.jpg]
mamamaggan
Den var fin !

Ska försöka sköta om min så gott det går!
Alexander-VG-zon3
CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 18:50) *
Den var fin !

Ska försöka sköta om min så gott det går!

tack tack ,, lycka till smile.gif tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon