Hjääälp !!!
Jag har precis köpt Hibiscusfrön från en person på Tradera.
Vad gör jag nu då ???
Vilken/vilket :
Jord ?
Ljus ?
Vatten ?
Något annat att tänka på ??
Snälla hjälp mig.
Alexander-VG-zon3
17-01-2008, 20:08
såjord varmt och ljust och fuktigt när dom sedan tittat upp ska dom stå luftigt och ljust . undervärme är bra . gror i en temp runt +20c +25c . dom snabbaste hibiskus jag haft som tittat upp var 1dag och då gjorde jag som jag skrev ovan .
Mina frilandshibiskusar slängde jag ner i vanlig såjord. Det tog ingen tid alls innan ALLA fröna hade grott. Sen vill de ha torv att gotta sig i. Jag köpte helt vanlig rododendronjord och de har vuxit så det knakar. När de har grott, vill de naturligtvis ha ljust, som allt annat vi sår så här års. Hibiskus är enkelt!
Jaså? Mina hibiskusfrön såddes för 2 veckor sen efter sandpappring och blötläggning och har inte behagat visa sig
Ska jag ställa dem varmare kanske? De har 15-17 grader nu...
Alexander-VG-zon3
17-01-2008, 22:19
CITAT (Tosan @ 17-01-2008, 22:14)

Jaså? Mina hibiskusfrön såddes för 2 veckor sen efter sandpappring och blötläggning och har inte behagat visa sig
jag har sått mina olika hibiskus fröer vid en temp på 20-25c . sådde bara dom ytligt och höll fuktigt och varmt och ljust utan att göra nåt annat och dom grodde allt
Tack!
Då har nog mina lite för svalt... Imorrn får de flytta upp i värmen
CITAT (Tosan @ 17-01-2008, 22:14)

Mina fick lite undervärme och sen ut i +18.
Det tycks ju inte vara allt för svårt då.
Kul att se om det blir några Hibiscusar.
Men sandpappring ??? Blötläggning ???? Måste man
göra det ???
CITAT (evni @ 18-01-2008, 06:28)

Det tycks ju inte vara allt för svårt då.
Kul att se om det blir några Hibiscusar.
Men sandpappring ??? Blötläggning ???? Måste man
göra det ???
Tydligen inte... Men de instruktionerna fick jag med fröpåsen... Eller om det vara bara blötläggning vid närmare eftertanke... Minns inte riktigt.
Blötläggning ett dygn räcker gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.