noranettan
Det här är en finsk pimpinell som det finns funderingar över namnsorten. I det finska pimpinellhäftet funderar författaren Aila Korhonen över om den kan vara identisk med ´Lismore`, en ros som salufördes i St Petersburg runt första världskriget. Något svar ger hon inte och jag vet inte hur långt man kommit i Finland med att identifiera "hitterosor". I alla händelser är det en ljuvlig ros. Färgen skiftar som hos pärlemor och gör den nästan obeskrivbar. Den doftar mycket starkt och väldigt gott. Trots att jag fått den som rotskott så har den inte spridit sig i den omfattning som jag hade önskat! Det är rotskottskö på den.
Christina i Taxinge~
Det var en vackert rodnande blomma! wub.gif

Hur länge har du haft din och hur stor har den blivit på den tiden?

Stenis
"midsommarbruden" - så romantiskt och väldigt passande för den här fröken. Så vacker hon är !
mamamaggan
Vacker är ju bara förnamnet!
noranettan
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-01-2008, 20:32) *
Hur länge har du haft din och hur stor har den blivit på den tiden?

Jag har nog haft den några år, minns inte precis. Nu går det ju inte att söka på AoTs gamla trådar längre och jag fick rotskottet av en forumist i Finland. Den sitter oerhört illa till, i pimpinellhäcken i Rosengården, framför en syrénhäck och precis nedanför en lönn. Som om inte det vore nog så har den en Minette framför sig. Det sistnämnda ska åtgärdas den här sommaren. Den är nog 1,2 m, typ...
Christina i Taxinge~
.......vilket väl då betyder att det kan bli en rejäl brud av den rosen - om den har något färre påträngande kompisar runtomkring!?

Kul!
lissu
CITAT (noranettan @ 17-01-2008, 20:11) *
Det här är en finsk pimpinell som det finns funderingar över namnsorten. I det finska pimpinellhäftet funderar författaren Aila Korhonen över om den kan vara identisk med ´Lismore`, en ros som salufördes i St Petersburg runt första världskriget. Något svar ger hon inte och jag vet inte hur långt man kommit i Finland med att identifiera "hitterosor". I alla händelser är det en ljuvlig ros. Färgen skiftar som hos pärlemor och gör den nästan obeskrivbar. Den doftar mycket starkt och väldigt gott. Trots att jag fått den som rotskott så har den inte spridit sig i den omfattning som jag hade önskat! Det är rotskottskö på den.

Jag har en speciell förhållande till Juhannusruusu eftersom den var väl första ros som jag har en barndoms minne, särkillt doften. Men min Juhannusruusu är hel vit. Är Juhannusruusu och Juhannusmorsian två olika ros sorter?
noranettan
Juhannusruusu är "Modsommarrosen" den samma som Finlands Vita Ros. Juhannusmorsian betyder Midsammarbruden. Så det är två olika rosor.
CGB
Aila Korhonen, Finska rosensällskapet har lagt upp ett antal pimpineller på sällskapets hemsida, här. Klicka på ruusukuvasto och gå vidare.

Har någon sina vägar längs den gamla oxvägen mellan Salo och Tammerfors kan det löna sig att titta in i Kärsälä rosengård. Där finns de flesta i Finland förekommande pimpinellerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon