Full version: Rosenberså i sommar-
Eva 33c
Jag har under vintern kläckt en ny idé, jag skall flytta en bit av mitt köksland och göra rosenberså på den platsen. Jag har alltså en rektangulär yta på ca 6x8 m med näringsrik, välbearbetad lerhaltig jord som nu ska få släppa till ytterkanten till en rosenplantering. Kanske kan jag ställa en hammock eller så innanför sedan...
Frågan är hur tätt jag ska plantera, jag vill förstås ha olika sorter ( gallica-tråden kommer att komma väl till pass) men de ska ju helst bli buskiga och ge insynsskydd, åtminstone på två sidor. Om jag väljer rosor som blir ca 150 cm höga, kan jag sätta dem med en meters mellanrum tex. ? Man vill ju inte vänta i evighet på att det ska kännas lite rumsligt.
Nåt annat jag bör tänka på? Tips mottages tacksamt.
noranettan
Om man ska slippa flytta isär rosor efter några år så tänker jag att du vågar sätta rosor ~1 meter från varandra, men helst inte tätare. Jag har nog tätare i min Rosenrotunda, men den är ganska bred så en del sitter i z. I min stora Rosengång har jag satt tätare och där måste jag börja flytta isär redan efter tre år. Suck. Vi har satt hässjestörar med överliggare i Rosenrotundan. Det känns då som att man är omsluten av rosor. Nu är det en lite dyster bild, tagen sommaren 2006 en regntung dag.

Anette
Eva 33c
Tack för svaret och fin bild smile.gif
Hur stor är din rotunda i diameter ungefär?
noranettan
Ja du, ~4-5 m kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon