e_sedell
02-08-2003, 11:57
Hur tror ni det går att så tulpanfrön? Jag har testat och de har kommit upp ca 1 dm. Sedan slutade de växa. Hur länge tror ni det tar innan de blommar?
Åsa, mälardalen zon 2
02-08-2003, 17:05
När det gäller lökväxter så blir det ofta bara något litet strå de första åren som vissnar ner ganska snabbt. Under det första året/åren innan växten bildat en lök så är de mycket känsliga för omplantering så man bör störa dem så lite som möjligt. Tid till blomning kan variera mellan olika sorter men det kan ta 4-7år innan det blir en blomning när man frösår.
Annars så går det bra att så många tulpanfröer fast jag brukar låta moder natur ta hand om saken, jag låter frökapslarna sitta kvar på de botaniska tulpanerna och de får sköta förökningen helt själva.
e_sedell
02-08-2003, 21:16
Okej, jag som har dem i kruka

. Ska jag sätta ner dem i rabatten i höst eller ska jag låta dem övervintra i krukan?
Åsa, mälardalen zon 2
02-08-2003, 21:47
Det enklaste är nog att gräva ner hela krukan i rabatten + då blir det också ganska lätt att komma ihåg vart de små tulpanerna är.
e_sedell
02-08-2003, 22:38
det var en bra idé, så får det bli...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.