Full version: Fikonfrukt
ingmet
Jag har nu sökt på länkar om fikon men hittar ingen som nämner att deras fikonträd tappar fikonen innan de är färdiga.

Jag införskaffade ett fikonträd i somras, krukade om i medelhavsjord och vårdade ömt. Inom några veckor började den sätta frukt, många.. i varje öga. Jag vattnade med mild gödsling med jämna mellanrum och frukten växte till normalstorleker(som de man köper i affären). Men sen började den tappa den gröna frukten, en efter en föll de tills trädet var tömt på frukt.
Jag delade frukten och konstaterade att de inte var klara. Trädet hann sätta frukt ytterligare 2 gånger med samma resultat innan hösten kom och jag tog in trädet. Eftersom jag inte har något kallutrymme fick det stå i söderfönster med mycket ljus och ca 16-18gr. I november tappade den alla sina blad och var utan blad fram till jul.
Under denna period vattnade jag ytterst lite. När bladen väl sköt fart ökade jag vattningen igen. Det tog inte många dagar efter bladsättningen förrän den började sätta fikonfrukt igen. Denna gång endast 3 frukter. En trillade av i tidigt stadium men övriga två fortsatte tillväxten. MEN.. nu har dom också ramlat av, gröna, dvs inte färdiga.

Är det någon som råkat ut för samma? Är det bara att härda ut till vår/sommar igen när den får flytta ut?

Fikonet är av sorten Ficus Carica.
skogstroll
Har inget svar tyvärr men jag sällar mig till frågan... jag har blivit så trött på att de alltid ramlar av. Nu har jag ett sketet pyttefikon på trädet och har ställt ut det i kallväxthuset så det får tänka över sina synder. Vore ju kul nån gång att få färdiga fikon... smile.gif
Rafael
Kan det vara solbrist? Tror inte det räcker med kallt ljus.
skogstroll
jag undrar om det är en inte är en temperaturgrej. Jag har haft fikon inne i lägenhet och ute... så det bästa är säkert att övervintra i några plusgrader, men det kan var svårt att åstadkomma ibland no.gif
Anders zon 1
Har för mig att en del fikonsorter inte sätter frukt utan att pollineras. Om du har fått en sådan så blir det inga frukter eftersom det krävs en speciell insekt som inte finns i Sverige för att pollinera blommorna.
skogstroll
Själv har jag sorten som klarar sig utan pollinering...
Rafael
Men saken är väl att det bir frukt men att de inte mognar?
Då kan det nog inte vara ett pollineringsproblem.
kerstin z5-6
De var alltså inte röda o söta inuti ? om du skar dem i halvor ? Fånig fråga men de blir ju inte brungröna precis på trädet -utan är ganska gröna när de ska skördas -gröna o lite mjuka ..
Anders zon 1
CITAT
Men saken är väl att det bir frukt men att de inte mognar?
Då kan det nog inte vara ett pollineringsproblem.
Jo det är sant. En annan möjlighet är att fikonplantan fortfarande är så pass liten att den inte orkar driva fram frukterna till full mognad.

CITAT
De var alltså inte röda o söta inuti ? om du skar dem i halvor ? Fånig fråga men de blir ju inte brungröna precis på trädet -utan är ganska gröna när de ska skördas -gröna o lite mjuka ..

Har för mig att jag läst någonstans att vissa sorters fikon får frukter som aldrig blir brunaktiga utan är gröna även när de är fullt mogna.
kerstin z5-6
ja mina är sådana smile.gif
ingmet
Aha.. jag trodde att de skulle få en annan färg än grön.. nu när jag lusläser "varudeklarationen" så heter den faktiskt "Ficus Carica "Lila" och bilden visar lila frukt. Ska försöka scanna och lägga ut ... Jag har en frukt kvar ska ta och dela den.. De tidigare frukterna har i allfall haft vitt fruktkött som är nästintill smaklös..
En annan intressant teori är att trädet - eller busken kanske inte är tillräckligt gammal än.. men den är iallafall tillräckligt gammal för att sätta frukt.. Ljuset kan ju också göra sitt - den har bara söderfönstrets ljustimmar + vanlig glödlampeljus övrig tid.. Men å andra sidan beter den sig likadant som i somras utomhus - med många soltimmar och bra temperatur. Skönt på sitt sätt iallafall att fler upplevt samma "problem". /Ingmet
ingmet
Nu ska vi se om jag lyckas infoga den scannade varudeklarationen med aktuell färg... confused.gif [attachment=11891:Ficus_Carica_lila.jpg]
Rafael
Då ska de minst den färgen innan de är mogna...
ingmet
Frukten som ramlade av har förvisso mörknat i färgen när den legat på fönsterbänken men vid delning var den lika vit och smaklös som övriga.. Jaja det är väl bara att vänta på sommaren och drömma om bättre lycka då. Tack för alla svar.
Alexander-VG-zon3
ingmet --

ficus carica ''lila'' är en av sorterna jag själv har ( ute dock )
och är direkt ingen av sorterna som ger goda frukter och heller inte så lämplig att ha hos oss i skandinaven . sorter du ska skaffa om du vill ha god frukt är
ficus carica kadota och Brown turkey och ficus carica Bornholm

och att fikonen tappar frukterna har med att göra

1orkar inte ha kvar dom och trädet gallrar själv ( för ungt )
2övervintrat den fel ( dvs för varmt och mörkt ) dom övervintra bäst ljust och svalt runt 0c +15c som max ( +5c +10c bäst temp )
3dålig sommar dvs för blött och för kallt och för kort ( så den svenska sommaren är egentligen inte den bästa för din sort )
4felaktig beskärning , den har svaga och veka frukt skott som inte orkar hålla kvar frukten
5plantan är i dålig form ( ohyra eller sjukdom )
6frukterna är faktiskt mogna och då trillar dom ( att frukterna är dåliga beror på klimatet den får här uppe ) så även en mogen frukt kan kännas hård och smaklös . så man kan inte gå efter smak
7torka eller extrem hetta kan också göra att den tappar frukten lika så för blött och för kallt

och ja det finns fikon med både vit-gröna frukter och gula frukter med vit-grönt kött . och det finns fikon som har bruna och ljusbruna frukter plus dom som har lila och svarta med svart till rött kött . det finns även ''brokiga'' frukter

det du ska göra för att få rätt skörd är att

övervintra ditt träd rätt dvs mycket mycket ljuse och svalt runt +10c . och under vår-sommar-höst är det faktiskt bra att ha fikon i ett växthus där den får värme och ljuse ( du kan inte ha den inne på sommaren ). är sommaren bra så ha den ute . och sedan när tempen ute eller i växthuset kryper neråt +5c +2c tas det in i vintervila . trädet tål frost men inte frukten . och att beskära trädet rätt och ge rätt vatten mängd och rätt gödsel .

ingmet
Tack för svar!

Dessa bra förslag fastnade jag för som möjliga:

1 orkar inte ha kvar dom och trädet gallrar själv ( för ungt )
2 övervintrat den fel ( dvs för varmt och mörkt ) dom övervintra bäst ljust och svalt runt 0c +15c som max ( +5c +10c bäst temp )
3 dålig sommar dvs för blött och för kallt och för kort ( så den svenska sommaren är egentligen inte den bästa för din sort )

Trädet är vackert och bladen är friska och gröna.. men jag ska med andra ord utöka min samling med något av de alternativ du gav!

Mycket tacksam för svaren ni alla gett! /Ingmet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon