Christoffer
Vilka mat- och kryddväxter, vanliga som ovanliga (helst ovanliga) kan man odla på en örtplätt i zon 2?
Vilka behöver förodlas och vilka kan man så på plats?
Hannifer
Nämen hej Christoffer. smile.gif

Örtplätt - menar du en mindre odlingsplats?

Personligen skulle jag nog förgo de växter som är känsliga för kyla och behöver mycket ljus. En växts ursprung ger ledtrådar om hur den vill bli odlad. Exempelvis är det troligare att de medicinalväxter som växer vilt i Nordamerika, klarar att sås direkt utomhus (ex temynta, sömntuta, blodstilla) än sådana som växer på betydligt varmare platser. Vissa örter vill dessutom ha en stratifieringsperiod (vilket brukar anges på fröpåsen) och då är det ju lämpligt att så dem direkt utomhus.

Växter från varmare länder, skulle jag inte plantera ut förrän efter frostrisken är över (en bit in i juni), eller åtminstone täcka dem med säckväv på kvällarna under senvåren.

Läget för odlingsplatsen har också betydelse. (Ex odling mot en södervägg/odling på en plats som är mer utsatt för vind).

Hoppas du känner dig lite klokare.

Christoffer
Nämen hej Hannifer smile.gif

Jag vet inte hur stor örtplätten är, men den är nog lite större än en balkong skulle jag tro (har inte sett den än). Vill ha lite annorlunda krydd- och medicinalväxter, men vet inte riktigt vilka. Bra tips att odla nordamerikanska växter, men vilka bra finns det?

Tycker klart bäst om de från varmare trakter, men jag får utesluta de då. Har funderat på Anisillo,
någon form av körvel, men vet inte så mycket mer. Libbsticka kanske. Sommarmalört. Ja, jag vet inte.
Lisbeth zon2
Plättar med örter, läste jag först. Basilika är känslig för blåst, men i zon 2 klarar sej de flesta, över sommaren i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon