Full version: VAD kan detta vara?!
mjaumuffins
Min mormor har en knepig liten växt som jag gärna vill ha ett namn på! Det är lite svårt att hitta någon information om växter man inte vet namnet på, så nu hoppas jag att någon av er vet vad detta är smile.gif

De röda runda växtdelarna har nyss fallit av och gått sönder och där fanns det överraskande nog frön! biggrin.gif

Fötterna demonstrerar

hypathia
Det er en Fikonkaktus - Opuntia ficus-indica - http://sv.wikipedia.org/wiki/Fikonkaktus

--
Hypathia
mjaumuffins
Wow, tack hypathia! Har du någon erfarenhet av denna kaktus?? Jag menar, kan man verkligen äta de röda klotformade växtdelarna??
Alexander-VG-zon3
CITAT (mjaumuffins @ 18-01-2008, 21:19) *
Wow, tack hypathia! Har du någon erfarenhet av denna kaktus?? Jag menar, kan man verkligen äta de röda klotformade växtdelarna??

ja dom går äta , men jag skulle inte äta dom utan att ta veck ''taggarna'' .och dom som är köpa med frukter på är inte goda och kommer det nya frukter är inte dom heller goda ,, har nämligen ätit egna frukter och dom va ingen höjdare .

skötsel -- vintervila i 0c +10c och ljust . ta ut dom på våren när det är runt +1c +10c ute (sätt dom i skuggan först ) och sen sätt dom soligare sedan tar man in dom innan frosten och då övervintra torrt och runt 0c +10c . lätt odlad växt .dock är mina i himmelen nu då jag glömde dom ute i en kall natt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon