Full version: Tips på bra sorter?
Tosan
Skulle vilja ha namn på en gurksort som är god att äta färsk, inget minus ifall den mognar fort. Dessutom funderar jag på nakenfröpumpa, fröna från halloweenpumpan blev visserligen goda, men är ju så pilliga att skala smile.gif
Tacksam för era favoritsorter...
Tosan
Är det verkligen ingen som fått bra gurka och nakenfröpumpa? dunno.gif
Susanna
Jo visst har vi det, oftast är jag bara för seg för att svara....

Jag odlar nakenfröpumpor i mängd! Har prövat lite olika sorter men det har blivit så att jag håller mig till Kakai nu. Den ger en större skörd än de andra tycker jag. Även små pumpor ger en bra avkastning frön. Efter skörd brukar jag rosta dem lätt i ugn och sedan har jag pumpafrön i yoghurten varje morgon. Kanongott!

Förra året odlade jag en gurka som hette Suyo Long (eller något liknande). Den var riktigt god men gurkorna blev faktiskt lite väl stora, det var svårt att hinna med att göra av med allt även om jag bara hade en planta! Prövade också en vit inläggningsgurka som jag inte alls var nöjd med. Har glömt vad den heter, kanske arboga vit eller något sådant. Den blev lätt bitter i smaken. Den förlorar även sin krispighet när man lägger in den, så den ska jag inte ha i år. Har inte riktigt bestämt vilka sorter jag ska köra iår.

Tosan
Tack för svaret! smile.gif
Jag antecknar flirting.gif Såg att Kakai hade fått bra betyg i Hemträdgården åxå...
Sessan
Har odlat Athene i växthus och Marketmore både i växthus o friland. Supergoda o söta båda två. Marketmore var ganska tidig! Frö hos Impecta,
Tosan
Tack! Antecknar dem med smile.gif
jannika
ingen här som har Kakai och vill sälja av lite frön, eller man gör inte så med den sorten? (eller på detta forumet... confused.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon