Fick en väldigt fin julros precis innan jul och funderar nu på vart jag skall plantera den i trädgården. Jag har en rabatt med mycket skugga som jag går förbi även på vintern där det hade varit trevligt med lite blomsterprakt på den mörka årstiden. Dock blir det ganska torrt i den rabatten på sommaren, och den är ganska full med perenner sommartid. Klarar julrosen torkan och konkurrensen sommartid?
ingrid fuxwall
19-01-2008, 00:10
Börjar med att säga att jag vet inget om hur julrosen ska ha det men själv har jag flera större bestånd på två olika ställen. Första stället är en solig sluttning med ganska dålig jord - borde det vara då jag aldrig förbättrat den under de 12 år vi bott här - julrosen mår bra och slåss om utrymmet med andra växter men har ju fördelen att den är tidig.
Sedan har jag julrosor i en torr och utarmad sandsluttning, även där mår den bra men fröna gror inte lika bra.
Hoppas på att få Era råd om hur man sköter sin växt.
ingrid
Elisabeth G
19-01-2008, 00:11
Har nyligen flyttat in i en trädgård med befintlig julros. Kan inte så mycket om julrosor men just den står upptill väggen i sydostläge. Den verkar trivas och har blommat fint i vinter.
Kan tillägga, efter att ha läst Ingrids inlägg, att förre ägaren till vårt hus sade att vi har sandjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.