josohl
Jag har en ekorre som gästar min trädgård (vilket i och för sig är trevligt), men den gnager sönder talgbollarna jag hänger ut! Den verkar inte alls äta talgen, utan gnager bara sönder den tills den hittar ett solrosfrö (det är ju lite frön i talgbollarna). Det tar den bara några minuter att gnaga sönder en hel talgboll, och sen ligger det en hög med gnagd talg på marken... Jag har provat med sådana där gröna metallspiraler som man kan hänga talgbollarna i - funkar inte alls, ekorren kommer åt ändå och drar sen ut talgbollen. Har också försökt hänga talgbollen i ett långt snöre - med följd att ekorren fiskar upp talgbollen.
Har nån något annat tips?
KURT
Häng den i en stel metalltråd, så kan den inte dra upp den.
Elisabeth G
Lägg ut frön utan talgboll på en plats där ekorren kan sitta och äta.
Myosotis
Här hänger jag talgbollar i takrännan nära fönstret. Hjälper mot nötskrikor i alla fall.
Fågelvägen
Skatorna gör likadant som ekorren. nono.gif Så jag har liksom Kurt hängt talgbollen i en lång tunn metalltråd, ca 25 cm lång, och placerat den långt ut på en riktigt tunn syrenkvist. För tunn för tyngre matgäster än mesar och finkar. Och så får det inte finnas en stadig gren nedanför heller.
Men hackspetten har lärt sig klänga som en talgoxe, liggande på rygg undertill på talgbollen, och då ramlar alltsammans ut i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon