Full version: Odla avokado?
Lis
Hej.

Jag har torkat avokadokärner och fick idéen att plantera dem.
För de första, går de att flantera dem? Blir där något av dem?? Och om där blir, hur ska de skötas? Sol eller inte sol? Mycket vatten eller lite??? confused.gif

Mvh
Lis

freddie
Använd dig av den klassiska varianten: sätt tre spikar eller tändstickor i sidan på kärnan. Därefter ställ den i ett glas med vatten så att överdelen sticker upp över vattenytan. Tar ett tag, men den gror garanterat. Se bara till att fylla på vatten. Ställ den i fönstret. När den börjar gro, planterar du i kruka. Den klarar sig bra inomhus under vintern med det lilla naturliga ljus som finns. I alla falll gör min det, tappar inga blad eller nånting.
kerstin z5-6
och sommartid kan avokadon vara ute -det mår den bra av -öka krukstorleken succesivt
Jag brukar lägga avsköjda kärnor av avokado direkt på jorden i mina St paulia krukor -de gror nästan alltid smile.gif
Azola
Jag har också som Kerstin lagt ner kärnor i div.krukor många gånger. De växer snabbt och blir oftast höga och får mycket blad första året. Borde nog toppa dem i tidigt stadium så de blir lite buskigare. Just nu har jag 3 stjälkar som alla tappat bladen under december .. ohmy.gif
katah
Kan man få ätliga frukt om några år ?
freddie
njet!
katah
ranting.gif ,det misstänkte jag ju, men hoppades på naturligtvis att jag skulle haft fel ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon