Full version: rosor o funkia?
gunvor
Jag har fått två finrosor - en Ispahan och en Rose de Rescht. Planterades utanför staketet på hundfritt område! Det blev ju bra - sedan flyttade jag mina gamla röda rosor som finns i en rabatt - även dom fick var sin liten fin rabatt med stenar runt omkring. Några fick lite lökar som sällskap - så blommar lökväxterna innan rosorna kommer igång!
Nu är frågan - jag har en massa funkior / hostor kallas dom eller hur? Tycker inte dom är så märkvärdiga - dom står mellan tallarna i en vindskyddande häck - ingen ser dom där. Kan man flytta dom - så dom får dela rabatter med rosorna? Jag har ju möjlighet att gräva och göra större rosenrabatter! Det var tanken som slog mig när jag tittade ut på tallehäcken och insåg att den är ett tågligt vindskydd!
Fenja
Jag tror att risken är att hostorna tränger ut rosorna. Men om du håller efter dem och delar ofta så kanske det kan fungera.
Mvh
Fenja
renate
Om du inte plantera hostorna för nära rosorna går det säkert bra,de klär varandra.Kom ihåg att hosta får en stor rotklump,du får dela de med jämna mellanrum.Lavendel är också snyggt till rosor och tar inte så mycket plats som hosta gör.
gunvor
CITAT (renate @ 19-01-2008, 13:50) *
Om du inte plantera hostorna för nära rosorna går det säkert bra,de klär varandra.Kom ihåg att hosta får en stor rotklump,du får dela de med jämna mellanrum.Lavendel är också snyggt till rosor och tar inte så mycket plats som hosta gör.

Stor rotklump - vilket kan betyda att det blir svårt att flytta på dom - det är trångt mellan tallarna!
Gör det ngt om rotklumparna går sönder?
Dom är ju ganska fina egentligen men dom syns inte där dom inns nu - när på året flyttar man dom?
renate
[attachment=11885:PICT0001.JPG]
Du kan flytta de på våren när bladen visar sig.Du har rätt de är inte alltid lätt att flytta,men det går.På bilden håller jag på med att gräver upp en hosta sieboldiana,jag fick upp den med möda och envishet.När du väl har fått upp plantan kan du passa på att dela de.
Jan Lindgren
Hej!
Hostor är sällsynt snälla att flytta. Det gör inget att rötterna går sönder. Man behöver inte vara särskilt försiktig. Jag gräver upp ca 1000 st om året och delar så jag har inte tid att vara försiktig. Det är sällan det blir problem.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon