Kee
Jag har en fönsterfikus som är en av minda äldsta krukväxter. Fick den i 18-årspresent, så det är lite affektion inblandat. Det märkliga med den är att den har väldigt små blad, så jag undrar om det inte är ngn hybrid av ngn form. Efter en massa kringflyttande i förra sommaren och vintern innan dess, tog den rätt så mycket stryk. Detta var innan jag visste hur de skulle skötas. Så i höstas ställde jag den på en plats där jag tänkte att den kunde få ro. Men nu i höstas så började den tappa fler och fler blad. Förvissad om att det var naturligt hos fikusarna för årstiden så lät jag det bero, ingen ohyra har synts till. Till slut var ett litet knippe nere vid början av stammen kvar och nu har även det absolut sista lövet fallit. Den står nu med fyra kraftiga förgreningar och den längsta mäter nästan en meter, men inte ett enda blad. Min fråga:

Är hoppet ute för denna planta eller kan den komma att ta fart till våren? Finns det något jag kan göra för att hjälpa till?

Även spekulationer är välkomna!
Christer i Falköping
Så länge det är grönt under barken på den, finns det hopp. Var försiktig med vattningen och duscha den ofta, då kommer det säkert nya blad nu på vårkanten.
Christer.
mamamaggan
Har också en stor fikus som betett sig likadant nu i vinter. Den har alltid fällt några blad varje vinter men nu är de nästan kal , min har de där bladen längst ner kvar. Ska bli intressant att se om någon kan ge oss en förklaring.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 19-01-2008, 12:01) *
Jag har en fönsterfikus som är en av minda äldsta krukväxter. Fick den i 18-årspresent, så det är lite affektion inblandat. Det märkliga med den är att den har väldigt små blad, så jag undrar om det inte är ngn hybrid av ngn form. Efter en massa kringflyttande i förra sommaren och vintern innan dess, tog den rätt så mycket stryk. Detta var innan jag visste hur de skulle skötas. Så i höstas ställde jag den på en plats där jag tänkte att den kunde få ro. Men nu i höstas så började den tappa fler och fler blad. Förvissad om att det var naturligt hos fikusarna för årstiden så lät jag det bero, ingen ohyra har synts till. Till slut var ett litet knippe nere vid början av stammen kvar och nu har även det absolut sista lövet fallit. Den står nu med fyra kraftiga förgreningar och den längsta mäter nästan en meter, men inte ett enda blad. Min fråga:

Är hoppet ute för denna planta eller kan den komma att ta fart till våren? Finns det något jag kan göra för att hjälpa till?

helt normalt för den att tappa blad , den är lövfällande i låg temp . min tappar alltid bladen om vintern och nytt kommer till våren . dom nya sorterna har större blad
Kee
Jo jag vet att de är lövfällande. Har två benjaminfikusar som båda har släppt blad, (den ena mer än den andra), men denna är alltså HELT KAL, inte ett enda blad kvar.

Krister: "Grönt under barken", vad menas? Denna plantan har alla delar "förvedade" med bark och så.

Kanske skulle ta en bild?
Christer i Falköping
Om du skrapar av det översta lagret på barken skall det vara grönt därunder- Det gör du lätt med nageln. Om det inte är grönt, utan brunt, är grenen död.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 19-01-2008, 17:30) *
Jo jag vet att de är lövfällande. Har två benjaminfikusar som båda har släppt blad, (den ena mer än den andra), men denna är alltså HELT KAL, inte ett enda blad kvar.

Krister: "Grönt under barken", vad menas? Denna plantan har alla delar "förvedade" med bark och så.

Kanske skulle ta en bild?

de är inte lövfällande normalt sett ,, utan i LÅG TEMP är dom lövfällande . så är det runt +5c så är dom oftast helt utan blad men nytt kommer igen när värme och ljus återvänder .
Kee
Min står inte kallt, vi har väldigt varmt och förhållandevis fuktigt här hemma. Lätt över 20-grader 23,5 för tillfället. Jag trodde fikusar (kanske lite naivt att dra dem alla över en kam) släppte löv om vintern oavsett övervintringstemp...

Ska kolla om den är grön under barken, vet att två nyare skott (från i somras) sitter kvar och de är gröna (ej förvedade), så än är den inte helt död.

Jag ska göra ett försök att väcka den, vänta in våren och se om det händer ngt och jag ska nog ställa tillbaks den på sin ursprungliga plats. Även om där är lite mörkare än precis framme vid fönstret så är det ju bra att flytta så lite som möjligt på den om den ska återhämta sig, eller?
Alexander-VG-zon3
benjamin fikus släpper bladen om det är lite ljuse och torrt .
MariaS
CITAT (Kee @ 19-01-2008, 12:01) *

Det är nog så att denna ovanligt solfattiga vinter även påverkar våra rumsväxter. Fönsterfikusen som inte brukar vara ljuskrävande, har ju också tagit till sig av de få soltimmar som en vanlig vinter åstadkommer.
Jag tror helt enkelt att det är ljusbrist. HAr nämligen sett att min Monstera har fått bruna fläckar, för första gången på 11 år! Jag tvivlar inte på att det är ljusbrist och har hängt upp en lampa till den med whistling.gif
Myosotis
Hade en minifikus en gång som tappade alla blad på en gång när jag vädrade vid minusgrader och glömde att flytta den. Jag trodde den var död men kom mig inte riktigt för med att slänga den, den stod i ett hörn och fick inget vatten ända tills jag på våren upptäckte små gröna nya blad! Man ska aldrig ge upp hoppet!
Kee
Era svar inger hopp! Tack för det, jag låter den få stå på sin vanliga plats nu och så får vi se vad som händer.

Appropå monstera, min börjar också få bruna partier på några av bladen. Försöker också hålla så ljust som det går, men jag har ingen särlskild blombelysning (än) så det kanske inte är så effektivt, men alltid något...
theseraphim
Kan vara en Natasja, de har ju mindre blad och oroa dig inte för bladen, vi har haft en ovanlig solfattig senhöst, vinter och detta har krävt sin tull på våra växter. Sätt den ljust, undvik element och duscha den ofta så skall du se att den repar sig till våren igen
Alexander-VG-zon3
även soliga vintrar är noll för växterna
theseraphim
en solig vinter gör en väldans skillnad, solljuset gör sitt ändå, ungefär som att man blir solbränd i skuggan på sommaren. Sen är det ju så att vintern är tuffare men en solig sådan underlättar en hel del
Alexander-VG-zon3
CITAT (theseraphim @ 17-02-2008, 02:57) *
en solig vinter gör en väldans skillnad, solljuset gör sitt ändå, ungefär som att man blir solbränd i skuggan på sommaren. Sen är det ju så att vintern är tuffare men en solig sådan underlättar en hel del

med tanke på att det är tropiska växter och en svag svag vinter sol som försvinner vid 2-3 på vintern plus solstrålar som kommer in snett igenom fönsterrutan så fast att vi upplever det som ljuse så är det faktsikt noll för växterna även solig vinterdag ,, varför tror du att dom inte växer på vintern ??
Kee
Men nu måste jag fråga. Ställa den ljust säger ni, om växten, som i det här fallet, endast består av tre förbarkade pinnar, känner växten ändå av ljusförhållandena?

Förresten; jag beskar växten ganska kraftigt för några veckor sedan som ett led i ett experiment. tänkte att den kanske kunde ta fart av den behandlingen. Vå får väl se hur det går helt enkelt, the lord giveth, the lord taketh...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 17-02-2008, 12:22) *
Men nu måste jag fråga. Ställa den ljust säger ni, om växten, som i det här fallet, endast består av tre förbarkade pinnar, känner växten ändå av ljusförhållandena?

Förresten; jag beskar växten ganska kraftigt för några veckor sedan som ett led i ett experiment. tänkte att den kanske kunde ta fart av den behandlingen. Vå får väl se hur det går helt enkelt, the lord giveth, the lord taketh...

ja den behöver ljuse och värme nu för att få nya skott .
Kee
Fikusen fick vandra de sälla jaktmarkerna igår. De tre pinnarna var helt förruttnade och krukan och platsen ersattes av vår garderobsblomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon